Някои автомобили са създадени с мисъл за логиката, а други – за имиджа. Audi Q3 Sportback категорично принадлежи към втората група. Той е стилният събрат на стандартния Q3 SUV, като споделя същата механика, но предлага по-скосен силует и по-ниска линия на покрива. Целта му е да привлече купувачи, които искат техният компактен премиум SUV освен да превозва деца и багаж, да привлича и погледи.
Разликите се крият изцяло в пропорциите. Покривът е с 29 мм по-нисък в сравнение с по-изправения SUV, задната врата е с по-рязък наклон, а цялостната стойка на автомобила изглежда по-стегната и спортна. С този модел Audi се насочва към същата група клиенти, ориентирани към имиджа, която е ухажвана и от BMW X2.
Тествахме plug-in хибридната версия в чужбина и бензинов вариант в родината ни. Ако харесвате силните страни на Q3, но предпочитате стила пред максималното пространство, Sportback е правилният избор. Ако обаче практичността е на първо място в списъка ви, по-добре се придържайте към стандартния SUV.
Накратко
Плюсове: Отличителен купе-SUV дизайн, голям пробег на ток при версията e-Hybrid, висококачествен интериор
Минуси: Намалено пространство за главите на задните седалки, по-малък багажник при PHEV варианта, средно ниво на динамика при шофиране
Какво е новото?
Audi действа бързо с третото поколение Q3, като пуска едновременно и SUV, и Sportback варианти. При Sportback всичко се върти около силуета – купе-SUV моделите продължават да предизвикват спорове, но от Audi очевидно вярват, че има достатъчно голяма група клиенти, които с радост биха пожертвали пространство в името на стила.
Освен формата, има и няколко допълнителни акцента – осветени пръстени на марката, матрични фарове, които прожектират танцуваща анимация с четирите кръга при изключване на двигателя, OLED задни светлини и нова инфоразвлекателна система, позната от Audi A6.
Механично гамата повтаря тази на стандартния SUV. На върха е plug-in хибридът e-Hybrid, чиято цена започва от около 48 000 паунда и разполага с по-голяма и по-полезна батерия отпреди. Останалата част от гамата включва четири бензинови модела и един дизелов, с цени малко над 40 000 паунда и избор между предно или двойно задвижване.
В интериора новият модул на кормилната колона за мигачите и чистачките работи с удовлетворяващо плътно щракване. Скоростният лост също е преместен там, освобождавайки пространството между седалките. Същото решение е забелязано и при предстоящия електрически модел на Bentley, което показва, че луксът понякога може да бъде заимстван от общия склад за части на VW Group.
Какви са техническите характеристики?
Водещият модел Sportback e-Hybrid комбинира 1.5-литров турбо бензинов двигател с електромотор, достигайки обща мощност от 272 к.с., които се предават към предните колела чрез шестстепенна скоростна кутия с двоен съединител. Това е достатъчно за ускорение от 0 до 100 км/ч за 6.8 секунди.
Батерията с капацитет 19.7 кВч позволява обявен пробег само на ток между 105 и 117 км, което е впечатляващо за компактен SUV. За да се възползвате от това предимство, ще трябва да зареждате често. Audi обявява разход от 2.1 л/100 км по цикъла WLTP, но при изтощена батерия очаквайте около 7.1 л/100 км. Скоростта на зареждане е висока за plug-in хибрид, с възможност за 11 кВ променлив и 50 кВ постоянен ток, което позволява зареждане от 10 до 80% за 30 минути.
Гамата двигатели с вътрешно горене включва бензинов или дизелов вариант с мощност 150 к.с. и предно задвижване, както и два бензинови модела Quattro с 204 к.с. или 266 к.с. Тестовият ни автомобил с 266 к.с. ускоряваше до 100 км/ч за 5.7 секунди, но усещането беше по-скоро за плавно, отколкото за рязко ускорение. Благодарение на равномерното разгръщане на мощността и сцеплението на двойното задвижване, колата остана стабилна по мокрите зимни пътища. В тежък градски трафик разходът достигна 18.2 л/100 км, докато при смесено шофиране по магистрали и първокласни пътища падна до 7.5 л/100 км.
Как се усеща на пътя?
Въпреки спортния си вид на купе-SUV, динамиката на Q3 Sportback е по-подходяща за спокойно пътуване, отколкото за атака на завои. Версията e-Hybrid се усеща тежка, неохотно влиза в завоите и предлага слаба обратна връзка от волана. Сцеплението може да бъде проблем на мокро, тъй като мощността се предава само към предните колела. Този проблем не съществува при Quattro задвижването, което е стабилно при всякакви условия. Освен това бензиновият двигател с 266 к.с. има достатъчно тяга, за да не се усеща муден.
Комфортът на возене е променлив. Теглото на plug-in хибрида стабилизира окачването по-ефективно от по-леките бензинови и дизелови версии, но острите неравности все още се усещат в купето. Автомобилът е достатъчно уравновесен на гладък път, но не е най-изтънченият в своя клас. Опционалните адаптивни амортисьори се представят добре, като осигуряват по-добър контрол на каросерията по пътища с повече завои.
По отношение на шумоизолацията моделът се представя по-добре. Шумът от двигателя и вятъра е добре потиснат, като единствено шумът от гумите по груби настилки издава по-достъпния му статут в гамата на Audi.
А интериорът?
Както може да се очаква от Audi, купето е елегантно, модерно и създава усещане за лукс. Материалите изглеждат скъпи, осветлението добавя нотка класа, 12.8-инчовата инфоразвлекателна система е с ясна графика, а позицията на шофиране е перфектна.
По време на нашата едноседмична проба в Обединеното кралство се сблъскахме с няколко софтуерни проблема. Bluetooth връзката понякога прекъсваше след няколко минути, а след зареждане с гориво всички асистенти за шофиране се изключиха един по един с предупреждение. Проблемът се реши след рестартиране на автомобила.
Ориентираната към дизайна форма на каросерията носи ясни компромиси. Пространството за главите на задните седалки е по-ограничено, отколкото в стандартния SUV, и по-високите пътници ще докосват тавана. Скосената задна врата прави багажника по-непрактичен – подходящ е за пазарски чанти, но не и за обемисти товари. При версията e-Hybrid батерията намалява обема още повече.
Багажникът е по-малък в сравнение с този на SUV модела. Стандартните версии на Sportback предлагат 488 литра при изправени седалки, но при e-Hybrid обемът спада до 375 литра заради батерията. При сгънат заден ред седалки пространството нараства до 1196 литра.
Това е класически пример за компромис между форма и функция. Sportback изглежда по-отличително от стандартния Q3, но за семейства или хора, които често превозват багаж, SUV вариантът е по-разумният избор. В действителност разликите са малки, но в крайна сметка плащате повече за по-малко пространство.
Преди покупка
Нивата на оборудване са същите като при SUV модела, като се започне от Sport и се стигне до върховия Edition 1. Отопляеми електрически предни седалки, амбиентно осветление и камера за заден ход са стандартни, докато по-високите нива предлагат предимно агресивни визуални промени. Версията e-Hybrid е технологичният флагман, но за сметка на практичността. Конкурентите включват BMW X2, Mercedes-Benz GLA и Volvo XC40, които също се целят в същия пазарен сегмент.
Цените започват малко над 40 000 паунда, като вариантите Sportback са с малка надценка спрямо еквивалентните SUV модели. Това все още го позиционира конкурентно спрямо BMW и Mercedes, така че въпросът е прост: цените ли визията повече от допълнителното пространство? Ако отговорът е „да“, Sportback е вашият Q3.
Нашата присъда
Ако пренебрегнем софтуерните проблеми, Q3 Sportback е стилен и уравновесен купе-SUV с качество на интериора, което се усеща по-специално дори от по-големия и значително по-скъп Q6. Той също така служи като фин индикатор за съседите, че последната финансова година не е била толкова трудна за вашето домакинство.
Силната гама от задвижващи агрегати означава, че няма грешен избор, а автомобилът се чувства най-добре при спокойно и тихо пътуване и предлага достатъчно място за малко семейство. Да, SUV вариантът е по-смислен от практична гледна точка, но Sportback изглежда по-остро и целенасочено, и то не за много повече пари.
Последвайте ни в Google News