Audi отдаде почит на своя легендарен петцилиндров двигател с концептуален автомобил, който изглежда като дошъл от друга епоха. Създаден от стажанти в завода в Некарзулм, моделът носи духа на 80-те години и повдига въпроса дали някога ще достигне до серийно производство.
Пет десетилетия история
Петцилиндровият двигател на Audi навършва 50 години, а компанията отбелязва повода с концепт, оборудван с обновена версия на прочутия агрегат. Той дебютира през 1976 г. с второто поколение на Audi 100, като генерира мощност от 136 к.с. Двигателят се отличава с уникалния си ред на запалване (1-2-4-5-3) и характерен звук.
По време на разработката Audi обмисля използването на шестцилиндров двигател за модела 100, но в крайна сметка се отказва поради ограничения в пространството и неблагоприятно разпределение на теглото. Така се отваря път за петцилиндровия агрегат. Версията с работен обем 2,1 литра и впръскване на гориво излиза на пазара през март 1977 г.
До 1979 г. Audi вече представя и турбо версията с мощност 170 к.с. и въртящ момент от 265 Нм, която задвижва новия тогава Audi 200 5T. Скоро след това двигателят е монтиран в легендарния Audi quattro, където достига 200 к.с. Именно този агрегат донася на Audi титлата в Световния рали шампионат през 1982 г. Година по-късно финландският пилот Хану Микола печели титлата при пилотите със същия автомобил.
През 1983 г. Audi представя най-мощния германски автомобил за обществени пътища по онова време – Audi Sport quattro, чийто петцилиндров двигател генерира 306 к.с.
Концепт, създаден от новото поколение
Тази история вдъхновява стажантите в Некарзулм да създадат концептуалния GT50. Проектът е завършен за шест месеца под ръководството на техния инструктор и Тимо Енглер, ръководител на отдела за обучение в автомобилните технологии, логистиката и бизнес управлението.
За основа е използван сериен седан RS3, който е напълно разглобен. Всички панели на каросерията са заменени с ръчно изработени елементи. Така концептът получава изцяло нова предница, преден капак, врати, прозорци, капак на багажника, фарове и стопове. Покривът обаче е зает от класическо Audi 80. Много ниската стойка кара GT50 да изглежда така, сякаш се плъзга по асфалта. Автомобилът е оборудван с вдлъбнати джанти със затворен дизайн, а X-образните светлини са нещо, което досега не е виждано при Audi. Страничните ауспуси, специално изработената предпазна клетка в купето и олекотеният интериор ясно показват неговия състезателен характер.
За структурата на каросерията е използван лек пластмасов материал, подсилен със стъклени влакна, вместо стандартна ламарина или карбон. В задната част са добавени голям дифузьор и спойлер за подобряване на аеродинамиката.
Позната мощност в нова опаковка
От Audi потвърждават, че под капака работи 2,5-литровият TFSI петцилиндров двигател, но не разкриват конкретни данни за мощността на концепта. В серийния RS3 този агрегат генерира 400 к.с. и 500 Нм въртящ момент.
Стандартният RS3 ускорява от 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди и достига максимална скорост от 300 км/ч. Като се има предвид изключително леката конструкция на концептуалния GT50, може да се очаква, че неговите динамични характеристики биха били още по-впечатляващи.
Последвайте ни в Google News