Lotus пренаписва правилата си с мощен plug-in хибрид

Ако има марка, която е направила пълен обрат в инженерната си философия, то това е британският производител на спортни автомобили Lotus. От първоначалното намерение на основателя Колин Чапман да опростява и олекотява своите автомобили, днес Lotus е почти неузнаваем.

Самият 2,0-литров двигател произвежда 275 к.с., но когато работи в тандем с двата електромотора, комбинираната мощност нараства значително до 952 к.с. Това е достатъчно за ускорение от 0 до 100 км/ч само за 3,3 секунди. Голямата батерия с капацитет 70 кВтч осигурява пробег от 420 км само на ток, измерен по консервативния китайски цикъл CLTC. Благодарение на 900-волтовата архитектура и възможността за DC бързо зареждане с мощност до 400 кВт, батерията може да се зареди от 30 до 80 процента само за осем минути.

Повече Zeekr, отколкото Lotus

Почитателите на китайските автомобили вероятно познават луксозната марка Zeekr. Подобно на Lotus, Zeekr е част от Geely, а 2,0-литровият бензинов двигател на новия модел идва от Zeekr 9X. Въпреки че Lotus, или поне китайското Министерство на промишлеността и информационните технологии, не разкрива каква е трансмисията, Zeekr 9X използва тристепенна специализирана хибридна трансмисия (DHT) – предпочитаното решение за plug-in хибридите в Китай.

С такова задвижване моделът, наречен For Me, е изключително далеч от това, което автомобилите на Lotus би трябвало да представляват като усещане зад волана.

Колин Чапман не би бил доволен

Ако основателят на Lotus беше жив днес, моделът For Me вероятно не би получил зелена светлина за производство. Ето защо.

В разрез с традициите на Lotus, моделът е тежък

Lotus Eletre вече е тежък автомобил – всъщност най-тежкият, носил някога емблемата на Lotus. В най-леката си версия Eletre тежи 2565 кг, докато най-бързият Eletre R достига внушителните 2745 кг. Новият For Me се позиционира някъде по средата с тегло от 2625 кг. Въпреки че батерията е по-малка, 2,0-литровият четирицилиндров турбо двигател и по-сложната, все още необявена трансмисия, допринасят за общата маса на автомобила.

Сложна машина, която не е създадена за чисто удоволствие от шофирането

Електрическите автомобили често са изтъквани заради своята механична простота. Те обикновено разчитат на едностепенна автоматична трансмисия, а липсата на бутала, горивни инжектори, разпределителни валове и други компоненти, характерни за двигателите с вътрешно горене, означава, че електромоторите могат да бъдат по-компактни, по-опростени или и двете.

За съжаление, плъгин хибридната система само допринася за усложняването на автомобила. При нея има два източника на енергия, както и допълнителен хардуер, който позволява на двигателя да зарежда батерията, да задвижва колелата или да изпълнява и двете функции едновременно. Това също така означава, че подобен автомобил вероятно ще бъде най-малко вълнуващият и емоционален модел на Lotus за шофиране, тъй като плъгин хибридната система дава приоритет на електрическото задвижване.

Lotus и пазарните реалности

Каква тогава е мотивацията на Lotus да създаде новия модел For Me? Отговорът е, че преходът на автомобилната индустрия към електрически автомобили не се оказа толкова бърз, колкото компанията очакваше.

Lotus забавя преминаването към изцяло електрически модели

Не е изненада, че Lotus се присъединява към множество производители, които забавят своя преход към изцяло електрически автомобили. Първоначалният план на компанията беше да се откаже от двигателите с вътрешно горене още през 2028 г. Сега обаче Lotus се оказва в трудна позиция, в която спира производството на автомобили, носещи основните ценности на марката, в полза на модели, които напълно противоречат на нейната философия.

Още плъгин хибриди на хоризонта

Именно тук се намесват плъгин хибридите. Моделът Lotus For Me, който всъщност е PHEV версия на Eletre, ще се появи първо в Китай, преди да достигне Европа през втората половина на 2026 г. For Me не е единственият плъгин хибрид в процес на разработка. Изпълнителният директор на Lotus Фън Цинфън потвърди, че спортният автомобил Emira ще получи плъгин хибридна версия през 2027 г. Разработката на Emira PHEV е съвместен проект между базираното в Китай подразделение Lotus Technology и Lotus Cars във Великобритания, като последното отговаря за спортните автомобили на марката.

Очаква се и електрическият седан Emeya също да получи плъгин хибридна версия. Що се отнася до появата на For Me в САЩ, шансовете за това са много малки предвид митническата политика за автомобили, произведени в Китай. Важно е да се отбележи, че Eletre е по-тясно свързан с модели на Zeekr или Volvo, отколкото с лекия спортен автомобил, който Колин Чапман с гордост би нарекъл свой шедьовър.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации