Chevrolet Corvette E-Ray: Най-достъпният спортен автомобил с над 600 к.с.

За ентусиастите, които правят първите си стъпки в света на сериозните спортни автомобили, моделите с две врати и мощност от поне 600 к.с. обикновено са начело в списъка с желания. Въпреки че цената на високата мощност става все по-разумна в някои сегменти, след като се изключат модифицираните стандартни автомобили, възможностите за избор остават изключително малко.

За шофьорите, които търсят най-достъпния автомобил с над 600 к.с., проектиран от самото начало като спортна кола, остава само една възможност: Corvette E-Ray. Този модел предлага уникална комбинация от мощност и достъпност, която го превръща в едно от най-изгодните предложения на пазара днес.

E-Ray срещу другите версии на Corvette

Базовият модел в семейството на Corvette, Stingray, се предлага на цена от около 70 000 долара и разполага със стандартна мощност от 495 к.с. Това е достатъчно за ускорение от 0 до 100 км/ч за приблизително 2.9 секунди и изминаване на драг дистанцията от четвърт миля (402 метра) за около 11.3 секунди.

Представен като модел 2024 г., Corvette E-Ray добавя хибридно задвижване към познатия 6.2-литров V8 двигател. Електромотор задвижва предните колела, което превръща E-Ray в първия Corvette със задвижване на всички колела и първия хибриден модел в историята на марката. Общата мощност достига 655 к.с., а цената започва от 108 600 долара. В сравнение със стандартния Stingray, E-Ray е с 57% по-скъп, но предлага 32% повече мощност и задвижване на четирите колела.

Благодарение на допълнителното сцепление от електрифицираната предна ос, ускорението от 0 до 100 км/ч отнема едва 2.5 секунди, което е значително по-бързо от версията със задно предаване. E-Ray изминава четвърт миля за 10.5 секунди – почти секунда по-бързо от Stingray.

Срещу малко по-висока цена се предлага и Corvette Z06, оборудван с 5.5-литров V8 двигател с мощност 670 к.с. Въпреки че има с 15 к.с. повече от E-Ray, Z06 със задно предаване е с една десета от секундата по-бавен както при ускорението до 100 км/ч, така и на четвърт миля. С начална цена от 120 300 долара, той също е по-скъп от хибридната версия. На върха на гамата стои ZR1, който разполага с над 1000 к.с. и ускорява до 100 км/ч за 2.3 секунди, но цената му е почти колкото на два базови модела Stingray.

Какво прави E-Ray специален?

Дългогодишният успех на Corvette като спортен автомобил се дължи до голяма степен на неговата относителна достъпност. Чрез използването на компоненти, технологии и производствени процеси, общи за други продукти на General Motors, Corvette предоставя на шофьорите достъп до динамични характеристики на суперавтомобил, без да се налага да плащат съответната цена.

Докато Z06 и предстоящият ZR1 разчитат на специално разработени двигатели, задвижването на E-Ray просто надгражда стандартния агрегат на Stingray с допълнителен хардуер: батерия и електромотор за предната ос. Вместо да се проектира изцяло нов двигател, този подход увеличава мощността и сцеплението, като същевременно поддържа разходите под контрол.

E-Ray се предлага като купе и кабриолет и стандартно е оборудван с електронно задвижване на всички колела (eAWD). Това го превръща в предпочитания избор за всеки, който обмисля да използва своя Corvette и през зимата.

По време на разработката E-Ray е потвърден като най-бързият сериен Corvette в историята по отношение на ускорението от 0 до 100 км/ч и времето на четвърт миля. Двигателят LT2 V8 генерира 495 к.с. и 637 Нм въртящ момент, които се предават към задната ос. Електромотор, монтиран между предните колела, добавя още 160 к.с. и 169 Нм към предната ос при нужда. Той се захранва от батерия с капацитет 1.9 кВч, разположена между седалките, която се презарежда автоматично по време на шофиране и не изисква включване в електрическата мрежа.

Хибридната технология позволява и използването на безшумен, изцяло електрически режим на шофиране (Stealth Mode) при скорост до 72 км/ч. Адаптивното окачване Magnetic Ride Control 4.0 и керамичните спирачки Brembo са стандартно оборудване за всички модели E-Ray. Специалните елементи по каросерията правят този хибриден Corvette с 9.1 сантиметра по-широк от стандартния Stingray.

Системата eAWD автоматично подава мощност към предните колела при необходимост, като може превантивно да задвижи предния мост, когато нуждата от сцепление е най-голяма. Не е необходимо задните колела да превъртят, за да се активира допълнителната тяга отпред, а електромоторът, задвижващ предните колела, реагира много по-бързо от конвенционална механична система.

Допълнителната тяга от електромотора намалява натоварването на 6,2-литровия V8 двигател. Това му позволява да работи по-често в режим на четири цилиндъра, благодарение на системата за активно управление на горивото (AFM). Тази технология позволява на V8 двигателите да изключват половината от цилиндрите си при определени условия, за да пестят гориво. С хибридната технология работният прозорец на системата за деактивация на цилиндри се разширява.

Как да разпознаем Corvette E-Ray

Въпреки че E-Ray споделя прилики със своите събратя, опитното око може да забележи издайническите знаци, че гледа специалния хибриден Corvette. Първоначално може да бъде сбъркан със Z06, тъй като E-Ray се отличава с по-широка стойка, заимствана от мускулестата осанка на Z06 за по-добра стабилност и сцепление. Това му придава по-агресивно присъствие на пътя и го отличава от по-елегантния Stingray. E-Ray има специфичен дизайн на предната броня с отличителен елемент в цвета на купето, който обгражда долния въздухозаборник. Това го разграничава от Z06, който има предимно черни акценти и свалящ се панел, предназначен за по-добро охлаждане на пистата.

Погледнат отстрани, E-Ray се отличава с декоративни елементи в цвета на купето около страничните въздухозаборници, за разлика от черния металик (Carbon Flash), използван при Z06. Разбира се, има и фината, но значима емблема E-Ray, разположена точно пред страничния въздухозаборник, която обявява неговата хибридна идентичност. И накрая, макар E-Ray да споделя по-широките джанти и гуми на Z06, ключов отличителен белег се намира отзад. E-Ray запазва класическата конфигурация на ауспусите на Stingray, разположени в ъглите, докато Z06 се гордее с по-агресивна централно разположена четворна изпускателна система.

Изненадващо достъпна цена

Началната цена на Corvette E-Ray от 108 600 долара вероятно ще го изключи от списъка на купувачите с ограничен бюджет, но за тези, които могат да си позволят шестцифрена сума, той е изключително изгодно предложение. За същите пари Mercedes SL43 предлага 375 к.с. от турбо четирицилиндров двигател, който задвижва само задните колела.

Ако Dodge Viper все още се произвеждаше, той може би щеше да попадне в тази класация със своите стандартни 640 к.с. и начална цена под 90 000 долара. За съжаление, тази американска легенда вече е част от историята.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации