Китай разреши L3 автономни автомобили за стимулиране на пазара

Прогнозите сочат продажба на близо 270 000 автомобила с тази технология през 2026 г.

Очаква се през следващата година в Китай да бъдат продадени близо 270 000 автомобила със системи за самоуправление, които позволяват на водачите да свалят ръцете си от волана при определени условия. Според Daiwa Securities това става възможно, след като Пекин официално разреши на производителите да създават такива превозни средства.

Прогнозираният обем представлява около 1% от общите продажби на нови автомобили в страната през 2026 г. Очаква се навлизането на усъвършенстваните системи за подпомагане на водача (ADAS) да стимулира най-големия автомобилен пазар в света на фона на отслабващото търсене.

В свой анализ от миналата седмица японската инвестиционна банка Daiwa заяви, че очаква все повече автомобилни производители с възможности за автономност от Ниво 3 (L3) да получат лицензи за производство. Според тях пазарният дял на L3 автомобилите в Китай ще достигне 1% през 2026 г.

Гао Шен, независим анализатор от Шанхай, смята, че прогнозата на Daiwa е по-скоро консервативна. Според него китайските компании инвестират сериозно в L3 технологии и през следващата година в страната могат да бъдат произведени до 1 милион такива автомобила, предимно електрически. Той добави, че водещите производители вече са заявили готовност да пуснат на пазара по-безопасни и по-усъвършенствани L3 превозни средства.

Какво означава разрешението за L3 автономност

Миналата седмица Министерството на промишлеността и информационните технологии даде зелена светлина на държавните компании Changan Automobile и BAIC да произвеждат автомобили с автономност от Ниво 3. Според критериите на организацията по стандартизация SAE International, L3 позволява на автомобила да се движи самостоятелно, но изисква от водача да бъде нащрек и готов да поеме управлението във всеки един момент.

Това разрешение е важна стъпка към комерсиализацията на самоуправляващите се автомобили на китайския пазар, където потребителите са отворени към възприемането на нови технологии.

В свой скорошен доклад Southwest Securities посочи, че легализирането на L3 автомобилите може да създаде търсене на софтуер и компоненти на стойност 1,2 трилиона юана (170,4 милиарда щатски долара) до 2030 г.

В края на 2024 г. неправителствената организация China EV100 прогнозира, че до 2030 г. автомобилната индустрия в страната ще има нужда от компоненти и софтуер на стойност 2,6 трилиона юана годишно. Това се дължи на нарастващия интерес към интелигентни автомобили с автономни системи и дигитални кокпити.

Готовност на индустрията и предизвикателства

Компонентите и услугите за интелигентни автомобили включват чипове, лидарни сензори, LED екрани, компютърен софтуер и електронни устройства. Десетки китайски производители, от лидера при електромобилите BYD до технологичния гигант Xiaomi, вече провеждат пътни тестове в подготовка за производството на L3 автомобили.

В момента техните автомобили със системи ADAS, подобни на FSD на Tesla, се класифицират като Ниво 2 или L2+, при които водачите трябва да държат ръцете си на волана по всяко време. Системата FSD на Tesla също е активна в Китай като технология, изискваща ръце на волана, като американският производител все още очаква регулаторно одобрение за напълно автономен режим.

Андрю Фан, финансов директор на Hesai Group, най-големият производител на лидарни сензори в света, заяви миналия месец, че подготовката за следващото поколение автономни функции в Китай е в напреднала фаза.

В началото на 2025 г. BYD представи план за насочване към милиони млади шофьори с автомобил на цена под 100 000 юана, оборудван с базови системи ADAS. За сравнение, повечето китайски автомобили с такива системи струват над 150 000 юана.

Въпреки това властите в страната затегнаха надзора върху технологиите за автономно управление след инцидент с Xiaomi SU7 през март, при който загинаха трима души.

Същевременно прогноза на JPMorgan от октомври сочи, че продажбите на автомобили в Китай може да спаднат през 2026 г. за първи път от 2020 г., ако правителството спре паричните субсидии и данъчните облекчения за купувачите. Според Ник Лай, ръководител на автомобилните изследвания за Азиатско-тихоокеанския регион в JPMorgan, пазарът може да се свие с 3 до 5 процента догодина.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации