Под каросерията се крие изцяло нова архитектура, разработена от самото Suzuki. Моделът eVitara споделя почти всичко с Toyota Urban Cruiser, с изключение на няколко дизайнерски разлики. За разлика от други случаи, в които Suzuki просто сменя емблемите на модели на Toyota, разработката на тази платформа и технология е водена от Suzuki.
Какви са техническите характеристики?
Предлагат се два варианта за батерия – с капацитет 49 кВтч и 61 кВтч. Стандартно eVitara е с предно задвижване и един електромотор с мощност 144 к.с. Системата с два мотора, наречена Allgrip-e, добавя втори електромотор, който увеличава мощността до 184 к.с.
Suzuki с гордост предлага версия със задвижване на всички колела, каквато липсва при много автомобили в този клас. Освен че eVitara има малко по-висок пътен просвет от повечето си конкуренти, версията Allgrip-e разполага с диференциал с ограничено приплъзване за по-добро управление на мощността. Разбираемо е, че докато Toyota Urban Cruiser също може да бъде оборудван със задвижване на всички колела, този вариант няма да се предлага на пазара във Великобритания.
Официалните данни за пробег по цикъла WLTP са следните:
49 кВтч с предно задвижване: 344 км
61 кВтч с предно задвижване: 430 км
61 кВтч със задвижване на четирите колела: 396 км
При шофиране в смесен цикъл от магистрала и градски условия с ниска скорост, ефективността на модела с 61 кВтч батерия и предно задвижване се задържа около разочароващото ниво от 4,5 км/кВтч. Това означава, че с пълна батерия реалният пробег е едва около 275 км.
И двата варианта на батерията поддържат зареждане с променлив ток (AC) до 11 кВт и с постоянен ток (DC) до 150 кВт. Независимо от спецификацията, всеки eVitara се предлага стандартно с термопомпа.
Предлагат се две нива на оборудване: Motion и Ultra. Моделите Motion са само с предно задвижване, но се предлагат и с двата размера батерии. Версиите Ultra винаги са с по-голямата батерия от 61 кВтч, като при тях може да се избира между предно и задвижване на всички колела.
Какво е усещането зад волана?
Автомобилът е спокоен и лесен за управление в ежедневието. В режимите Normal и Eco воланът е лек и лишен от обратна връзка, но предвид че eVitara вероятно ще прекарва по-голямата част от времето си в града, това усещане е напълно подходящо. При превключване в режим Sport воланът придобива приятна тежест, нещо, което много конкуренти не предлагат. След като се хване шестоъгълният волан, водачът бързо свиква с ритъма на eVitara.
Управляемостта също е на добро ниво – автомобилът е пъргав и стабилен. Не може да се каже, че е истински вълнуващ, все пак това е малък и разумен кросоувър, но притежава приятна динамика. Ниската стойка позволява добро сцепление, като моделът Allgrip-e се усеща особено „залепен“ за пътя. Накланянето на каросерията също е добре овладяно и няма люлеене при смяна на посоката, а возията е достатъчно комфортна, за да се усеща балансирана.
По по-неравни второкласни пътища обаче се проявява и по-нестабилната му страна, като при по-висока скорост се усещат по-големите неравности. Окачването би могло да се подобри, особено в задната част, където автомобилът подскача рязко при преминаване през „легнали полицаи“ и дупки. Като цяло обаче Suzuki постига добър баланс между комфорт и контрол.
Бърз ли е? Не съвсем, но е напълно адекватен. Не се усеща голяма разлика между режимите Normal и Sport, но Eco значително притъпява реакцията на педала за ускорение. Има и бутон, който активира регенеративното спиране при отпускане на педала – в най-силната си настройка то значително забавя автомобила, но не до пълно спиране.
По отношение на шума, eVitara поддържа шума от гумите на разумно ниво, дори върху груб асфалт на магистрала. При по-високи скорости обаче шумът от вятъра около огледалата и прозорците създава усещане за силно течение в купето.
Какъв е интериорът?
Интериорът, също като управлението, е изчистен и подреден. За щастие са запазени няколко физически бутона за ключови функции като климатичния контрол и режимите на шофиране. Те са разположени в интериор с прилично качество на материалите. Да, в централната конзола има голям панел от лъскава черна пластмаса, но като цяло останалите материали се усещат добре. Тук липсва усещането за евтини материали, характерно за някои по-стари модели на Suzuki.
Инфоразвлекателната система и цифровите екрани използват нов софтуер с достатъчно ясни графики, които предоставят добра информация. Проблемът е, че системата е много бавна за съвременните стандарти – докосването на екрана обикновено отнема секунда или повече, за да бъде регистрирано. В някои случаи забавянето е маскирано от декоративни анимации. При докосване на бутона за подгряване на седалките се появява въртяща се графика, която се задържа, преди контролите да станат активни. Въпреки че подредбата на менютата не е твърде сложна, бихме искали по-лесен достъп до менюто с асистиращите системи.
Пространството за пътниците отзад и обемът на багажника могат да се регулират, тъй като eVitara разполага със сгъваеми и плъзгащи се задни седалки в съотношение 40:20:40. Това позволява увеличаване на мястото за краката или разширяване на багажното отделение според нуждите. Когато задната седалка е плъзната максимално назад, човек с ръст 188 см може да седне удобно зад себе си. Мястото за главата е по-ограничено, въпреки че има вдлъбнатина в тавана, предназначена да осигури повече комфорт за по-високи пътници.
Въпреки гъвкавостта си, багажникът не е впечатляващ като обем. В най-малката си конфигурация той предлага съответно 244/238 литра (за Motion/Ultra, заради допълнителния събуфер в Ultra) или 310/306 литра в най-голямата.
Преди покупка
Базовото ниво на оборудване Motion на eVitara с предно задвижване започва от 26 249 британски лири, като цената достига 31 249 лири за версията със задвижване на четирите колела. Срещу допълнителни 3000 лири и двата варианта преминават към оборудване Ultra, което включва панорамен покрив, отопляеми предни седалки с електрическо регулиране, отопляем волан, 360-градусова камера и аудиосистема Inifinity.
За тази цена eVitara е един от по-достъпните начини за навлизане в света на семейните електрически автомобили, но има сериозна конкуренция. Renault 4 е по-евтин, може да се похвали с много по-добра инфоразвлекателна система и интериор, и има много чар. Puma Gen-E се управлява добре, има много по-голям багажник и се предлага на агресивни цени при лизинг. Ако пространството е решаващ фактор, тогава Vauxhall Frontera Electric или Citroen e-C3 Aircross ще свършат по-добра работа за по-малко пари.
Едно от нещата, които дават предимство на Suzuki, е сигурността за клиента. Дългата 10-годишна гаранция на самия автомобил (макар и обвързана с обслужване в оторизиран сервиз) и водещата в класа 10-годишна гаранция на батерията са подкрепени от факта, че Suzuki редовно оглавява проучванията за удовлетвореност на клиентите. Всичко това предполага, че притежанието на eVitara би трябвало да бъде безпроблемно.
Заключение: Прототипът на Suzuki eVitara
Като цяло, това е добър първи опит в създаването на изцяло електрически автомобил и доказателство, че Suzuki все още знае как да направи един напълно нормален автомобил, който се управлява добре и предлага известен чар. Той е комфортен и сравнително практичен.
Проблемът е, че има малко изключителни характеристики. Основното му предимство е опцията за задвижване на четирите колела, но на цена от над 31 000 лири това е трудно за оправдаване предложение. Човек трябва наистина да се нуждае от задвижване на всички колела, за да го избере пред силната конкуренция.
И докато Suzuki заслужава признание за опита си с батерийните технологии, незадоволителната ефективност ни кара да мислим, че вероятно е било по-добре да ги заеме от Toyota. Ако eVitara беше по-евтин, бихме могли да пренебрегнем и мудния сензорен екран. Suzuki трябваше да започне своето пътешествие в света на електрическите автомобили по-рано, защото в някои отношения конкуренцията се усеща с едно или две поколения напред.
Техническите данни са за eVitara Ultra Allgrip-e.
Последвайте ни в Google News