Фаталният капан: 15 загинали в Tesla не успяват да отворят вратите

Ново разследване насочва вниманието към тревожна тенденция при фатални катастрофи в САЩ с автомобили Tesla, при които пътниците не са могли да отворят вратите и са останали блокирани вътре. С нарастващата популярност на електрическите автомобили на марката, нараства и общественият контрол върху техните системи за безопасност – или в този случай, липсата на физически предпазни механизми при инцидент. Най-малко 15 смъртни случая са свързани с врати, които не са се отворили, като повече от половината от тях са се случили през последната година.

Проблемът с електронните дръжки

Разследването се фокусира върху електронните дръжки на вратите на Tesla – характерен дизайнерски елемент, който впоследствие е възприет и от няколко други автомобилни производители. Това повдига опасения за тенденция в цялата индустрия към механизми за безопасност, които са изцяло зависими от софтуер.

В рамките на проучване, свързано с безопасността на тези дръжки, изданието Bloomberg открива доказателства, че през последното десетилетие най-малко 15 души са загинали при инциденти с Tesla, при които заключени или неработещи врати са посочени като потенциален фактор за невъзможността на жертвите да избягат. Фактът, че повече от половината от тези смъртни случаи са от последната година, предполага, че проблемът може да става все по-чест или поне по-видим с нарастването на осведомеността.

Данните зад разследването

В доклада се признава едно критично ограничение – не съществува публично достъпна федерална база данни, която да проследява конкретно смъртни случаи, свързани с неизправности на електронни дръжки на врати. В резултат на това констатациите не претендират да бъдат окончателни или изчерпателни.

Вместо това екипът е съставил своя списък, като е прегледал всяка известна фатална катастрофа с електрически автомобил и пожар в САЩ. След това е анализирано дали доказателствата сочат, че вратите не са могли да бъдат отворени нито от пътниците, нито от спасителните екипи.

Във всеки от 15-те идентифицирани случая се посочва, че нефункциониращите дръжки на вратите „са попречили както на опитите на пътниците да избягат, така и на усилията на спасителите да ги извадят от автомобила“.

Трагични примери

Един такъв инцидент се случва във Вирджиния, където Tesla Model 3 излиза от заснежена магистрала, удря се в дърво и се запалва. Кадри от патрулния автомобил показват как полицаят не успява да отвори вратата на Model 3, което го принуждава да счупи един от прозорците и да изтегли шофьора.

Друга фатална катастрофа се случва в Уисконсин миналата година, при която загиват петима души в Tesla Model S. По-късно са получени аудиозаписи от три обаждания на спешния телефон 911, едно от които е направено автоматично от часовник Apple Watch на един от пътниците. В записите се чува как поне двама от пътниците крещят и плачат за помощ, като един от тях ясно казва: „Заклещен съм“, докато пожарът обхваща автомобила и в крайна сметка отнема живота им. Остава неясно дали другите трима жертви са оцелели след първоначалния удар.

Отговорът на Tesla

От своя страна, изглежда, че Tesla тихомълком признава проблема. През септември се появиха съобщения, че компанията проучва възможности за промени в системата на дръжките на вратите. Бъдещите модели може да включват комбинация от електронни и ръчни механизми за освобождаване – нещо, което вече е стандартно при марки като Audi и Lexus.

В опит да увери купувачите в безопасността на своите автомобили, наскоро Tesla създаде нова страница на уебсайта си, посветена изцяло на безопасността. Там компанията обяснява, че нейните автомобили са проектирани така, че автоматично да активират аварийните светлини и да отключват вратите в случай на сериозен сблъсък. Отбелязва се също, че автомобилът може да се свърже автономно със службите за спешна помощ.

Tesla обаче включва и една ключова уговорка: тези функции „може да не са налични във всички региони или за всички превозни средства в зависимост от датата на производство“.

Въпреки че Tesla предприема стъпки за решаване на проблема в бъдеще, остават въпроси не само относно дизайнерските решения на компанията, но и относно регулаторната рамка и липсата на ясен надзор. Анализът не твърди, че електронните дръжки са непременно опасни, но подчертава необходимостта от по-надеждни предпазни механизми в ситуации, в които всяко забавяне може да бъде смъртоносно.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации