Следващият автомобил на Jaguar ще разполага с над 1000 к.с. Това е водещата новина и компанията го знае. Моделът има три електрически мотора, огромна батерия и шестцифрена цена – всичко това сочи към радикално ново начало за марка, която има твърде малко за губене. Но на този етап мощността не е най-интересното в този автомобил. Type 00 е първият изцяло нов електрически флагман на Jaguar и основата за всичко, което марката планира да прави оттук нататък. Техническите характеристики са финализирани, дизайнът е завършен, а доставките са предвидени за 2027 г. Сега въпросът е: достатъчно ли е всичко това?
Внушителна мощ в още по-внушителен автомобил
Jaguar потвърди, че задвижването включва три мотора – един отпред и два отзад, които произвеждат обща мощност над 1000 к.с. Системата работи с разпределение на въртящия момент с превес към задната ос в съотношение 30:70. Това подсказва, че за Jaguar усещането зад волана остава приоритет, а не само чистото ускорение.
Размерите на автомобила променят изцяло контекста. Type 00 е дълъг почти 5 метра, стандартно е оборудван с 23-инчови джанти и се очаква да тежи малко под 2750 кг. При такива мащаби мощността е лесно постижима. Истинското предизвикателство е автомобилът да се усеща контролиран и стабилен. Информация от тестове на прототипи сочи, че колата вече е достигала 257 км/ч, оставайки спокойна и тиха. Това предполага, че Jaguar я настройва като истински Grand Tourer, а не като електрически автомобил, фокусиран единствено върху динамиката.
Раудън Глоувър, управляващ директор на Jaguar, заяви пред InsideEVs, че това не е масов автомобил и не е нужно да се харесва на всеки. Той обясни, че в ценовия клас, в който ще оперира моделът, клиентите правят избор, защото искат нещо, а не защото им е нужно. Според него предизвикателството пред Jaguar е същото като преди година – как да направят най-желания автомобил на пазара. Мощност от 1000 к.с. е добро начало, но останалите компоненти също трябва да бъдат безупречно изпълнени.
Кои са конкурентите на Type 00?
С цена от около $120 000, електрическият GT на Jaguar попада в много тясна пазарна ниша, където купувачите не сравняват оферти, а купуват идея. Това го изправя срещу автомобили като Audi e-tron GT, по-ниските нива на оборудване на Porsche Taycan и дори Lucid Air, в зависимост от това дали пробегът или марката са по-важни за клиента. Факторите, които наистина накланят везните, са дизайнът, присъствието на пътя и усещането, че автомобилът е достатъчно специален, за да оправдае разхода. Истинската конкуренция за Jaguar не е в конските сили, а в това да убеди купувачите, че неговата версия на модерния лукс е тази, на която си струва да се доверят.
Това предизвикателство се усложнява от наложените възприятия за марките. Audi, Porsche и дори Lucid вече имат изграден образ в съзнанието на купувачите, било то чрез спортни постижения, увереност в дизайна или технологично лидерство. Jaguar иска от хората да променят из основи представата си за марката, точно в момента, в който ги моли да похарчат шестцифрена сума. Това е сериозно изискване и поставя още по-голям натиск върху Type 00 да бъде мигновено убедителен още при първия поглед, първото сядане в купето или първото шофиране.
Дизайн, който къса връзки с миналото
Дългият преден капак създава усещане за класически V12 GT автомобил. Под него обаче няма двигател и от Jaguar са категорични, че няма и да има. Няма да има хибриди, преходни модели или завръщане към двигателите с вътрешно горене. В задната си част Type 00 използва голяма пета врата, което на практика го прави хечбек. Това е автомобил, воден от дизайна, дори ако това означава компромис с ежедневната практичност.
Под ламарините се крие изцяло електрическа платформа с въздушно окачване с двуклапанни амортисьори и завиваща задна ос, която може да отклонява колелата с до 6 градуса. Тези решения са от съществено значение за толкова голям автомобил, особено ако Jaguar иска той да се усеща маневрен.
Очаква се батерията да бъде с капацитет около 120 кВч, като Jaguar се цели в пробег от около 640 км по цикъла WLTP (приблизително 547 км в реални условия). Автомобилът е проектиран за пътувания на дълги разстояния, а не за кратки градски отсечки с чести спирания за зареждане. Към момента Jaguar вече е произвел около 150 прототипа, които се тестват по целия свят. Очаква се поръчките да стартират през следващото лято, като цените ще започват от около $120 000. Ръководството на марката заяви, че повечето клиенти ще бъдат нови за марката, а не дългогодишни фенове. Макар това да е добре дошла нова група купувачи, изборът да се оставят зад гърба лоялните клиенти изглежда интересен.
Продажбите на Jaguar се сринаха сериозно през последните няколко години, а регистрациите в Европа спаднаха с над 86% до октомври. Целта вече не е обемът, а по-високите маржове и по-малко произведени автомобили. Type 00 отразява тази промяна, защото е скъп, нетрадиционен и безкомпромисен. Дали ще успее, ще зависи от изпълнението, а не от конските сили. Ако цялостното преживяване е специално и завършено, числата ще имат смисъл. Ако ли не, те няма да го спасят.
Последвайте ни в Google News