Най-малкият електрически модел на Volvo срещна трудности в САЩ. Тези две нови версии на EX30 може да променят това

Volvo EX30 се оказа труден за продажба модел за много американци, но два нови варианта биха могли да привлекат повече купувачи към компактния електромобил

Изглежда, че Volvo си спечели известна критика. Колеги журналисти споделят за смесени преживявания с най-новите продукти на марката – от катастрофални проблеми с неработещия софтуер в EX90 до откровено неодобрение към това, което EX30 предлага на пазара.

От Volvo обаче осъзнават, че трябва да положат още усилия, за да направят електрическите си автомобили по-атрактивни и с по-добро съотношение цена-качество. За модел 2026 г. компанията добавя две важни новости към своя субкомпактен хечбек, или по-скоро кросоувър, EX30, за да разшири неговата привлекателност.

Първо, цената е намалена с представянето на ново базово ниво на оборудване, наречено Plus Single Motor. Освен това, на EX30 е придаден по-суров вид с новата версия Cross Country, която се отличава с по-големи гуми и декоративни елементи в тъмен цвят. И двете промени имат за цел да разширят привлекателността на един автомобил, който досега беше смятан за твърде нишов за американския пазар. Остава въпросът дали тази стратегия ще проработи.

След като прекарах почти седмица в Лос Анджелис в компанията и на двата автомобила, отговорът изглежда е „да“. Въпреки това, единият от двата варианта изглежда има по-голям потенциал за успех от другия.

Първоначалният план на Volvo за модела EX30 беше да предложи компактен електрически автомобил, който да бъде ключов за навлизането в света на електрическите превозни средства. Благодарение на производството в Китай, целта беше изключително атрактивна начална цена от около 35 000 долара.

Този план обаче се сблъска с променената икономическа обстановка. САЩ въведоха високи мита от 100% върху произведените в Китай електрически автомобили, което напълно промени пазарната стратегия на Volvo. Съдбата на EX30 остана неясна за известно време, но компанията реши да продължи с лансирането на модела, като го доставя от новия си завод в Белгия.

Първоначално предлагане и пазарна реакция

В резултат на тези промени първите версии на EX30, които достигнаха до пазара, бяха с ограничени нива на оборудване. Базовият модел с цена от 35 000 долара беше премахнат, а дългоочакваната версия Cross Country така и не се появи. Така американските потребители получиха достъп до субкомпактен хечбек с начална цена от поне 45 000 долара. Макар и да предлагаше впечатляваща мощност, високата цена и дизайнът му отказаха много потенциални купувачи.

Нови, по-достъпни алтернативи

Сега Volvo се надява да привлече отново интереса с представянето на версиите Single Motor Plus и Cross Country. Модификацията с един електромотор разполага с мощност от 268 к.с., което е значително по-малко от 422-те конски сили на варианта с два мотора, но все още осигурява пъргаво представяне. Ускорението от 0 до 100 км/ч се случва за около 5.3 секунди, в сравнение с впечатляващите 3.6 секунди при по-мощната версия.

Най-важната промяна обаче е в цената. Версията Single Motor Plus стартира от 40 245 долара, като същевременно предлага и по-голям пробег от около 420 км с едно зареждане. За сравнение, версията Cross Country със задвижване на всички колела ще има пробег от 365 км и цена от 49 445 долара. Всички варианти използват батерия с капацитет 69 кВтч и предлагат пет места.

Версията Cross Country обаче може би е най-съществено промененият вариант на EX30. Volvo са направили немалко промени в дизайна, включително декоративни елементи с топографски мотиви в предната и задната броня. Окачването е пренастроено и повдигнато с около 2 см, а гумите са с по-висок профил.

Капацитетът на теглене също е увеличен до близо 1600 кг за EX30 Cross Country, в сравнение с около 900 кг при стандартната версия. Тези промени обаче се отразяват на пробега, който намалява до около 365 км за модела Cross Country. Цената за тази версия е 49 445 долара с включена такса за доставка.

Освен тези сравнително малки стилистични и механични разлики, двата автомобила са идентични. Те използват едно и също шаси SEA-1, разработено съвместно от Geely, Zeekr и Volvo, което се споделя с модели като Zeekr X и Lynk & Co Z20. И двете версии използват еднаква батерия с капацитет 69 кВтч, като според Volvo зареждането от 10 до 80% на бърза DC станция отнема около 26 минути.

Volvo EX30 модел 2026 г.: Първи впечатления зад волана

Накратко, и двете версии се представят отлично. В епоха, в която почти всеки електрически автомобил е огромен кросоувър, стилизиран да изглежда по-малък (какъвто е случаят с Ioniq 5), появата на модел, който наистина не е голям, е освежаваща.

Дължината на EX30 от 4,22 метра е почти идентична с тази на вече спрени от производство субкомпактни модели като Ford Fiesta или Chevrolet Sonic. Автомобилът се усеща маневрен и пъргав, отчасти заради размерите си, но също и благодарение на комфортното (макар и не меко) окачване и бързото кормилно управление.

Вариантът с един двигател е по-пъргавият от двата. Неговите гуми с по-нисък профил и живата динамика придават на EX30 подчертано спортен характер. Макар да не разполага със задвижване на всички колела и смазващото ускорение до 100 км/ч за около три секунди, задният двигател с мощност 268 к.с. осигурява напълно достатъчна и уверена динамика.

Въпреки че Volvo позиционира EX30 като кросоувър, ниската му шофьорска позиция и прецизната динамика го превръщат в един от най-неубедителните кросоувъри на пазара. За някои това не е проблем, но тези, които търсят усещане, по-близко до SUV, ще бъдат разочаровани от поведението на стандартния EX30, което напомня повече на лек автомобил.

За търсещите усещане, сходно с това на други малки кросоувъри, версията Cross Country е по-подходящият избор. Леко увеличената височина, по-големите гуми и пренастроеното окачване смекчават голяма част от по-твърдата возия на стандартния модел.

Освен това мощността от 422 к.с. превръща Cross Country в истинска ракета. Някои биха го сметнали за прекалено мощен, но допълнителната мощност рядко е излишна. Необходимо е внимание с педала на газта, защото, подобно на Zeekr X, EX30 може да превърти и четирите си колела при рязко потегляне.

Интериорът е проектиран интелигентно, с удобни ниши за съхранение и регулируема поставка за чаши. Въпреки това пластмасите създават усещане за качество, което е значително по-ниско от очакваното за автомобил от премиум марка.

Предвид цената обаче, недостатъците могат да бъдат пренебрегнати, както би потвърдил всеки, който е решил да вземе VinFast на лизинг. Именно затова версията на EX30 с един двигател връща модела към първоначалното му предназначение – да бъде електрически транспорт на разумна цена. Разбира се, ако сърцето ви все пак желае версията Cross Country, то кой може да оспори един такъв емоционален избор?

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации