В днешния автомобилен свят малките коли бързо излизат от мода. Клиентите все повече се насочват към по-големи и просторни каросерии като кросоувъри и SUV автомобили, а моделите с две врати се премахват в полза на тези с четири заради по-голямата практичност. Ford е може би един от най-ярките примери за производител, който се е отказал от леките автомобили в полза на кросоувърите и SUV моделите. Дългогодишни модели като Fiesta, който се произвеждаше почти половин век, бяха спрени като част от стратегията на „Синия овал“.
Преди две десетилетия обаче визията на Ford беше много различна. Малките автомобили все още бяха ключова част от пазара и въпреки че европейските марки доминираха в този сегмент, американските производители също проявяваха интерес. Този концептуален автомобил от 2006 г. беше опитът на Ford да докаже, че по-малките превозни средства могат да въплъщават всички черти на типично американската кола – да бъдат дръзки, шумни и уверени. Нека разгледаме историята на забравения концепт Reflex.
Ford Reflex: Общ поглед
Концептуалният автомобил Ford Reflex беше представен през 2006 г. на Северноамериканското международно автомобилно изложение в Детройт, като името му беше стилизирано като „REFL3X“. Той е създаден, за да демонстрира възможностите на Ford в няколко направления: дизайн, технологии, устойчивост и безопасност. Задвижването му беше хибридно, съчетаващо 1,4-литров дизелов двигател с електромотор. Общата мощност беше 55 к.с., а въртящият момент достигаше 175 Нм. В комбинация с 6-степенна полуавтоматична трансмисия, това позволяваше ускорение от 0 до 100 км/ч за около 7 секунди.
Изработен от леки, а понякога и рециклирани материали, оборудван със слънчеви панели и изключително ефективно задвижване, Reflex представя как би могъл да изглежда американският автомобилен свят, ако се беше насочил към по-малки превозни средства. Концептът беше зареден с изключително иновативни за времето си технологии, които обхващаха всеки аспект на автомобила – от батериите до системите за безопасност.
Дизайнът на Reflex: Големи идеи в малък пакет
Въпреки компактните си размери, Reflex предлагаше изненадващо просторен интериор с конфигурация на седалките 2+1, което го правеше практичен за трима пътници. Дизайнът му се отличаваше с агресивна предна част, мрежеста решетка и отварящи се нагоре врати тип „пеперуда“, които му придаваха спортен и футуристичен вид. Каросерията беше изработена от алуминий и въглеродни влакна, за да се намали теглото, а в покрива бяха интегрирани слънчеви панели, които захранваха акумулаторите.
Водещият принцип в дизайна на Reflex е описан от Ford с фразата „Малкото е голямо“. Идеята е, че малките автомобили също могат да предложат стилистичните елементи, традиционно свързвани с по-големите американски коли: смели, впечатляващи линии със силен характер. В резултат на това Reflex е автомобил, който изглежда и се усеща по-голям, отколкото е в действителност.
Дизайнът на вратите е уникален. Reflex е оборудван с обърнати „пеперудени“ врати със задно окачване. Това не само създава стилен силует, но и улеснява влизането и излизането на пътниците. В предната част на автомобила откриваме иновативна решетка с три ламели и интегрирана греда на бронята. Визията се допълва от 20-инчови полирани алуминиеви джанти.
Задвижване и иновативни технологии
Интериорът е насочен към семейния живот и е описан от Ford като „проектиран с мисъл за децата“. Двете предни седалки са изработени от лека рамка, обвита в мрежеста тъкан. Отзад има малка седалка с падаща преграда, на която могат да се настанят до две деца, един възрастен или бебе, благодарение на подвижно столче за кола, обърнато назад.
Reflex е проектиран и с мисъл за безопасността. За времето си той е оборудван с редица усъвършенствани системи, като например надуваем предпазен колан, който действа като своеобразен еърбег, както и системата BeltMinder, която предупреждава водача, когато пътниците на втория ред не са поставили коланите си. Налична е и вградена „бейби камера“, която предава видео в реално време от задните седалки към водача за пълно спокойствие.
Reflex е високотехнологичен концептуален автомобил със силен фокус върху устойчивостта и екологичността. Въпреки че в днешно време дизелът има репутацията на всичко друго, но не и на „зелен“ избор, през 2006 г. той все още се е смятал за по-природосъобразна опция. Автомобилът се задвижва от дизел-електрическо хибридно задвижване.
1,4-литров дизелов двигател е комбиниран с електромотор на задния мост и система, която Ford описва като „хибридна задвижваща система“ на предния мост, като общата мощност достига 55 к.с. Това може да не изглежда много, но в малък и лек автомобил е достатъчно за адекватна динамика. Reflex се представя много добре и по отношение на икономията на гориво, като постига разход до около 3,6 л/100 км.
Reflex представя и тип батерия, която дотогава не е намирала широко приложение в автомобилостроенето: литиево-йонна, по-известна по онова време от употребата ѝ в мобилни устройства като телефони. Шест години по-рано, през 2000 г., Ford е първият автомобилен производител, който въвежда литиево-йонна батерия в превозно средство чрез прототипа Ford e-Ka (базиран на първото поколение на Ka).
В Reflex има още един екологичен източник на енергия, който, макар и да не задвижва директно автомобила, допринася за захранването на фаровете и стоповете му: слънчеви панели. Концептът е оборудван със система за зареждане на батерията, която използва слънчева енергия както за осветлението на автомобила, така и за зареждане на бордовата батерия. Слънчевата енергия се съхранява, за да се използва през нощта или при условия на слаба светлина.
Друг елемент, насочен към устойчивостта, е технологията за звуко- и виброизолация. За тази цел Reflex използва рециклирана гума, доставена от производителя на обувки Nike, който предоставя промишлени отпадъчни материали, останали от производствения процес на спортните си обувки. Това уникално постижение е осъществено благодарение на сътрудничеството между Nike, Ford и Sustainable Solutions Inc. – компания, специализирана във вдъхването на втори живот на промишлени отпадъци.
Reflex не е единствената футуристична концепция, създавана от Ford през годините. Компанията винаги е следила как може да изглежда автомобилният свят след десетилетия, а някои от нейните прототипи са се опитвали да надникнат в бъдещето. От шестколесни автомобили до пикапи на водород – ето някои от най-смелите концептуални модели на Ford в историята.
F-250 Super Chief
Този пикап е представен през 2006 г. като високотехнологична концептуална версия на F-250 Super Duty. Той разполага с иновативно задвижване Tri-Flex, което означава, че неговият V10 двигател с компресор може да работи с три различни горива: стандартен бензин, Е85 (85% етанол) и водород. Дизайнът му придава научнофантастичен облик на стандартния F-250, допълнен от врати със задно отваряне и метални елементи вместо традиционна решетка.
Visos
Докато съвременното превъплъщение на Ford Capri предизвика спорове сред ентусиастите по света, концепцията Visos е визия за модерен Capri, която остава встрани от светлините на прожекторите. Представен през 2003 г., Visos е замислен като духовен наследник на класическия Capri: стилен и елегантен прототип с множество технологии на борда и редови шестцилиндров двигател под капака.
Seattle-ite XXI
С този концептуален модел се връщаме в 60-те години на миналия век, по-точно на Световното изложение в Сиатъл през 1962 г. Приносът на Ford към изложението е поглед към неговата визия за бъдещето на автомобилите: умален модел в мащаб 3/8 на шестколесен автомобил, задвижван от въображаема „енергийна капсула“, която може лесно да бъде заменена с по-мощна при нужда. Seattle-ite XXI остава fascinращ символ на автомобилния дизайн от „Ерата на реактивните самолети“.
Interceptor
Interceptor е модерна интерпретация на класическия американски „масъл кар“, като черпи вдъхновение от модели от златната ера на този тип автомобили като Mustang и Galaxie. Елементи от техния дизайн са осъвременени и интегрирани в ретро-футуристичен автомобил, който има грубоват, ръбест външен вид, но същевременно е елегантен и високотехнологичен. В интериора откриваме материали като кожа и метал, съчетани с приборни табла в ретро стил с квадратна форма.
Последвайте ни в Google News