Mazda е икономическият двигател на своя роден град Хирошима и всяка заплаха за компанията се отразява на целия регион. В наши дни обаче Юджи Ямагучи, собственик на компания за авточасти, се опасява, че предстоят трудни времена за икономиката.

„Ако Mazda произвежда по-малко автомобили, нашите поръчки ще намалеят“, казва Ямагучи, чиято 110-годишна фирма, Nanjo Auto Interior, има близо 1000 служители, които произвеждат панели за врати и други части за автомобилния гигант. Поръчките от Mazda съставляват над 90% от продажбите на компанията му.

„Ключовият въпрос е дали можем да останем печеливши при по-ниски обеми.“

Mazda, икономическият двигател на Хирошима – производствен център, разположен на 800 км югозападно от Токио – е изправена пред заплахата от 25% американски мита върху автомобилите. Това е обезсърчаваща перспектива за избирателите, които вече се борят с инфлацията и слабата икономика.

В неделя в Япония ще се проведат избори за горната камара на парламента, които изглежда, че ще отслабят властта на министър-председателя Шигеру Ишиба. Той не успя да договори отмяна на митата със САЩ – най-близкия съюзник и ключов търговски партньор на страната.

„Вече нямам никакви очаквания към японското правителство“, споделя Ямагучи, който е правнук на основателя на Mazda Джуджиро Мацуда. „Вече не изпитвам разочарование, просто съм се примирил.“

Докато хората в Хирошима и други региони с автомобилно производство се подготвят за неизбежните последствия от митата, Ямагучи споделя, че има малка надежда правителството да обърне ситуацията.

Президентът Доналд Тръмп не дава индикации, че ще отстъпи по въпроса за митата, и дори намекна за възможността да ги увеличи спрямо Япония.

Mazda, чиито продажби в САЩ спаднаха с 18,6% през май и с 6,5% през юни на годишна база, е един от японските автомобилни производители, най-уязвими от американските мита.

Вносът осигурява по-голямата част от американските продажби на Mazda, но значението на цялата индустрия за Япония е почти невъзможно да се надцени.

След като Япония отстъпи световното си лидерство в производството на чипове и потребителска електроника, нейната автомобилна индустрия нарасна до дял от около 28% от стоките на стойност приблизително 145 милиарда долара, изнесени за САЩ през миналата година.

Във веригата на доставки на автомобилната индустрия в Япония има над 68 000 компании, показва проучване на изследователската фирма Teikoku Data Bank от юли. Според индустриалната асоциация JAMA в тях работят 5,6 милиона души, или около 8% от работната сила на страната.

„Веднъж прекъсната, веригата на доставки се възстановява трудно“, казва Хидеки Цучикава, ръководител на изследователския отдел в клона на Teikoku Databank в Хирошима, където според фирмата има над 2000 доставчици на автомобилни части.

„Автомобилостроенето е ключов национален отрасъл. Правителствената подкрепа е от съществено значение.“

Митата могат да струват на Mazda и други по-малки японски производители загуба на пазарен дял в САЩ за сметка на по-големите им конкуренти, смята Джули Буут, автомобилен анализатор в Pelham Smithers Associates в Лондон.

Mazda, чиято централа и монтажни заводи са в Хирошима, досега отказва да даде прогноза за годишните си финансови резултати, позовавайки се на несигурността около митата.

В изявление до Ройтерс от Mazda заявиха, че основният им приоритет е да защитят доставчиците, дилърите и служителите си, докато търсят начини да преодолеят въздействието на митата.

Компанията очаква значителни краткосрочни последствия и добавя, че предприема всички възможни стъпки, като например да поиска правителствени контрамерки.

Без извънреден труд, без посещения в баровете

Трудно е да се каже дали несигурността ще задълбочи гнева на избирателите с времето, или доколко опозиционните партии ще успеят да подкопаят подкрепата за Ишиба, възползвайки се от недоволството.

За автомобилната индустрия изглежда няма друг изход, освен да се върне към утвърдената практика за съкращаване на разходите, усъвършенствана през годините на икономически растеж с прекъсвания в Япония.

Липсата на извънреден труд означава липса на допълнителни пари за посещения в баровете, казва Коджи Сасаки, 54-годишният собственик на бар в град Фучу, близо до централата на Mazda, където служителите на автомобилния производител обикновено съставляват по-голямата част от клиентите.

Техният брой е намалял през последните месеци, като някои редовни клиенти се извиняват, че идват по-рядко, споделя той.

В бара на Сасаки в една юлска вечер е и ветеранът в компанията Тошиюки Шимизу, на 45 години, който казва, че Mazda вече е намалила извънредния труд и служебните пътувания на служителите.

„Преди водехме младши служители с нас в командировки, но сега често пътувам сам“, казва Акира Ичиги, 32-годишен колега от Mazda, добавяйки, че ограниченията лишават по-младите служители от ценния опит, който се натрупва по време на такива пътувания.

Mazda е създала екип за стратегия относно митата, който се събира всяка седмица в Хирошима, споделя вътрешен източник, пожелал анонимност.

Въпреки това, Mazda се сблъсква с ограничения в намирането на начини за справяне с митата поради недостиг на работна ръка в САЩ, който ѝ пречи да увеличи капацитета на единствения си завод там, управляван съвместно с Toyota, добавя източникът.

От Mazda заявиха, че съкращенията на извънредния труд и преразглеждането на служебните пътувания са част от стремежа им да намалят разходите със 100 милиарда йени.

Необходимите пътувания продължават, но компанията преценява дали придружаващите служители са наистина нужни.

Компанията е създала екип, който да следи митата, и работи съвместно с доставчици и дилъри, като добавя, че ключът към увеличаване на доставките за американския пазар са усилията за справяне с недостига на работна ръка и укрепване на веригата на доставки.

Засега доставчикът на части Ямагучи казва, че не обмисля конкретни стъпки за противодействие на митата.

„В бизнеса трябва да имаме дългосрочна визия“, казва Ямагучи, сравнявайки настоящия момент с пандемията от COVID-19, когато компанията му отчита загуба през 2020 г., но се връща към печалба на следващата година, като работи за повишаване на ефективността, а не за съкращаване на разходи.

„Ако не инвестираме през 2025 г., може да пропуснем възможности.“

, ,

Подобни публикации