От над двадесет автомобила, които разширяват границите на електрическия дизайн и технологии, само един ще бъде обявен за „Електромобил на годината“. В очакване на решението на 29 юли 2024 г., представяме участниците в надпреварата.
Кандидатите за годишната награда на Car and Driver са всички нови или значително обновени електрически автомобили за моделната 2025 година. Условието е всеки претендент да бъде предоставен за едноседмични тестове и оценка в Мичиган. Въпреки че медиите отчитат известен спад в ентусиазма към електромобилите и забавяне на навлизането им, тази година имаше рекорден брой участници. Ето кои са претендентите, представени по азбучен ред.
Audi Q6 e-tron/SQ6 e-tron
С размери, близки до тези на Q5, моделите Q6 и SQ6 са достатъчно компактни за лесно маневриране в града, но и достатъчно просторни, за да бъдат практични за семейството. И двата варианта са бързи, луксозни и силно технологични, с множество сензорни екрани и най-съвременни асистиращи системи за водача.
Cadillac Escalade IQ
Ако някога сте искали да пилотирате „Звездата на смъртта“, Cadillac Escalade IQ може да сбъдне мечтите ви. Този триредов гигант е изцяло електрически и всичко в него е мащабно. Теглото му надхвърля 4000 кг, а батерията с капацитет 205 кВтч може да осигури пробег от около 740 км. Арматурното табло предлага 55-инчово дигитално пространство, включително отделен екран за пътника отпред, на който могат да се гледат видеа. Цената също е впечатляваща: базовият модел Luxury 1 стартира от 129 990 долара, а върховата версия Sport 2 достига 150 490 долара.
Cadillac Optiq
Cadillac Optiq е компактен електрически SUV, който допълва електрическата гама на марката. Optiq е базиран на платформата на Chevrolet Equinox EV, но получава специфичен за Cadillac дизайн и изцяло нов, по-луксозен интериор. Неговото задвижване с два електромотора предлага 300 к.с., а батерията от 85 кВтч осигурява пробег от 486 км според EPA. Optiq разполага с голям извит екран и тапицерия от рециклирани материали. Предлага се в две линии – Luxury и Sport, всяка с по две нива на оборудване.
Cadillac Vistiq
Vistiq е нов модел в гамата на Cadillac, като суфиксът „iq“ подсказва, че е електрически. Той се позиционира между двуредовия Lyriq и гигантския Escalade IQ. Разполага с три реда седалки и само една опция за задвижване: система с два мотора, генерираща 615 к.с. и 880 Нм въртящ момент. Очаква се батерията от 102 кВтч да осигури пробег от около 480 км, но официални данни от EPA все още липсват. По-високите нива на оборудване получават въздушно окачване и завиващи задни колела. Ценовият диапазон на Vistiq е от 79 090 до 98 190 долара.
Chevrolet Blazer EV SS
Миналата година пет от участниците в конкурса бяха базирани на платформата BEV3 на GM, но нито един не получи дори почетно отличие. Новият за 2025 г. Blazer EV SS има за цел да промени това с подобрена динамика, без да жертва практичността. С мощност от 615 к.с. и 881 Нм въртящ момент, SS предлага ускорение, почти сравнимо с това на Corvette. С цена от 62 095 долара, SS е най-скъпият вариант на Blazer, но сред тазгодишните претенденти е един от най-достъпните начини да получите такава мощност.
Chevrolet Silverado EV LT
След като миналата година се състезаваше във флагманската си версия, електрическият пикап Silverado EV се завръща за втори опит с нова опция за задвижване за моделната 2025 година. Новата конфигурация използва батерия с капацитет 170 кВтч и я комбинира със задвижване на четирите колела с два мотора, способни да произведат 645 к.с. Това е със 115 к.с. по-малко от най-мощния Silverado EV, но със 135 к.с. повече от базовия. По-важното е, че версията LT намалява стартовата цена на Silverado EV с над 20 000 долара спрямо RST до по-приемливите 75 195 долара. Пробегът по оценка на EPA е 657 км.
Dodge Charger Daytona
Dodge Charger не е марка, която се асоциира с електрификацията, така че Daytona Scat Pack с цена от 80 220 долара може да изненада с двата си електромотора, 400-волтова архитектура и регенеративно спиране, управлявано с пера от волана. Това, което няма да изненада никого, е, че електрическият дебют на Dodge предлага 670 к.с., изминава четвърт миля (около 400 метра) за 11.7 секунди и разполага с режими за дрифт, въртене на място („понички“) и генериране на изкуствен шум. Със стил, който е едновременно носталгичен и футуристичен, Scat Pack изглежда като хот-род от ново поколение, а просторният му интериор го прави практичен. Цената и технологиите му обаче може да го поставят в противоречие с лоялната клиентска база на Dodge, за която преходът към електрически „мъсъл“ автомобили може да се окаже твърде шокиращ.
Hyundai Ioniq 9
Hyundai нямаше как да позволи на своя събрат Kia EV9 да обере всички овации в сегмента на триредните електрически SUV автомобили. Новият Ioniq 9 прави смела заявка по отношение на дизайн, функции и динамика. С пикселизирания дизайнерски мотив, подобен на този при по-малките Ioniq 5 и Ioniq 6, моделът 9 има външност, наподобяваща роботизирано комби, и интериор с атмосфера на луксозен салон. Тук е използвана отличната платформа E-GMP на Hyundai, чиято 800-волтова архитектура позволява впечатляващи възможности за зареждане. Топ версията разполага с два мотора, системна мощност от 428 к.с. и заявен пробег от около 500 км, с което надминава своя корейски събрат.
Jeep Wagoneer S
Jeep Wagoneer S е първият изцяло електрически модел на марката за американския пазар, въпреки че носи същата емблема 4xe като плъгин хибридите Wrangler и Grand Cherokee. Необичайното е, че той не е толкова голям, колкото триредния Wagoneer, чието име носи. Всъщност това е SUV с два реда седалки, по-малък от Grand Cherokee. Моделът обаче идва добре подготвен за пазарната битка, разполагайки с два електрически мотора, които заедно осигуряват обща мощност от 608 к.с. Пробегът му също е впечатляващ – до 488 км.
Kia EV6 GT
За 2025 г. Kia EV6 GT получава увеличение на мощността до 650 к.с. и се изравнява по възможности със своя братовчед Hyundai Ioniq 5 N. Моделът добавя и режим, който симулира звука на двигател с вътрешно горене. Непроменени остават прецизното управление и стилът, който не издава, че това е автомобил, способен да достигне 241 км/ч за по-малко от 20 секунди. Батерията е леко увеличена тази година до 84 кВч (от 77 кВч преди), но пробегът е едва 372 км.
Lucid Air Sapphire
Ускорението на Lucid Air Sapphire е толкова екстремно, че може да предизвика неволни възклицания. Този електрически седан с 1251 к.с. предлага динамика, която е извън обичайните мащаби. Това е най-бързият сериен автомобил, тестван досега. Ускорението му от 0 до 97 км/ч за 1.9 секунди е равно на това на Porsche Taycan Turbo GT Weissach, но след това Lucid се откъсва, достигайки максимална скорост от 335 км/ч и изминавайки четвърт миля за 9.1 секунди с терминална скорост 249 км/ч. Това време съответства на постижението на Bugatti Chiron Super Sport на стойност 4.3 милиона долара. Но Sapphire предлага и комфортна возия, тих интериор, огромен багажник и заден ред седалки, подходящ за баскетболисти. Освен това е изключително удовлетворяващ при динамично шофиране, а гумите Pirelli Trofeo RS му помагат да спре от 113 км/ч само за 42.7 метра и да постигне 1.06 g странично ускорение в завой. Освен екстремната динамика, Sapphire има и впечатляващи характеристики като електромобил. Пробегът му от 687 км по стандарта EPA се нарежда сред най-добрите, а 900-волтовата му електрическа система позволява ултрабързо зареждане на DC станции. Той притежава всички страхотни черти на моделите Air, плюс експлозивно задвижване на всички колела с три мотора. Цената, надхвърляща 250 000 долара, го прави най-скъпия автомобил тук, но и динамиката му е от друга планета.
Lucid Gravity
Lucid Gravity е вторият модел на младия производител на електрически автомобили след отличния седан Air. Предлаган като пет- или седемместен, Gravity е просторен SUV, който първоначално ще се предлага в богато оборудвана, лимитирана версия Dream Edition с мощност 1085 к.с. Тази версия струва цели 141 550 долара, но по-късно към нея ще се присъедини и Grand Touring с 840 к.с., чиято начална цена е 96 550 долара. Подобно на Air, Gravity е изключително бърз и постига впечатляващ пробег по EPA (до 724 км), а по-ниските нива на оборудване с по-малка мощност, които ще се появят по-късно, ще предложат много по-добра стойност за цената си.
Mercedes-Benz EQS450
Стилистично, моделът за 2025 г. прави малка крачка към по-традиционния дизайн на Mercedes-Benz, като заменя предишната футуристична предница с имитация на решетка. Добавени са и гордо изправена трилъчева звезда на предния капак, както и масивни долни въздухозаборници в стил AMG. Но хардуерът е това, което осигурява на EQS450 място в списъка с претенденти за 2025 г. Предишната батерия от 108 кВч е заменена с по-голяма с капацитет 118 кВч, придружена от ревизирана система за рекуперативно спиране за повишена ефективност. Като добавим факта, че облегалките на задните седалки получават допълнителни 5 мм пяна, а комфортните възглавнички вече имат контрастни шевове и кантове от напа кожа, включването на този автомобил в селекцията за 2025 г. е задължително.
Mercedes-Benz G580 with EQ Technology
Превръщането на емблематичната G-класа в електромобил можеше да се окаже провал, но при прехода Mercedes-Benz успя да запази здравината и възможностите на всъдехода. Е
Audi Q6 e-tron, електрически автомобили, Електромобил на годината