Администрацията на Тръмп обяви въвеждането на огромно мито върху ключова суровина, използвана в батериите за електрически превозни средства – ход, който може значително да увеличи производствените разходи за електромобили в САЩ. На 17 юли 2025 г. Министерството на търговията разкри мито от 93,5% върху китайския графит, обвинявайки Пекин в „дъмпинг“ на материала на американския пазар на цени под пазарните.

Защита за местните производители

Решението беше приветствано от американските производители на графит. Според тях китайските компании отдавна доминират световните доставки, което прави конкуренцията за американските фирми почти невъзможна, се посочва в репортаж на CNN.

Въпреки че е сравнително евтин, с цена под 2 долара за фунт (около 0,45 кг), графитът играе критична роля в производството на батерии за електромобили. Вносът от Китай нарасна до 347 милиона долара през 2023 г., удвоявайки се само за две години. По време на разследването за митото обаче от Tesla са отбелязали, че американските доставчици все още не са в състояние да произвеждат графит с ултрависоката чистота, необходима за батериите.

Проблемът с качеството

На изслушване през януари Мат Найсъли, адвокат на Tesla, изтъкна, че производителите на литиево-йонни батерии изискват графит с 99,9% въглеродна чистота, което означава изключително ниско съдържание на метални примеси. По думите му, нито един американски производител все още не може да произвежда графит по тези строги спецификации и съответно не може да обвинява вноса, щом не предлага продукта, който пазарът изисква.

От друга страна, Майк О’Кронли, главен изпълнителен директор на американския производител на графит Novonix, коментира пред CNN, че митото може да даде сериозен тласък на местното производство. Според него китайските производители са свръхинвестирали и разполагат с огромен допълнителен капацитет, поради което изнасят големи обеми, което възпрепятства развитието на американската индустрия за критични минерали.

Ескалация на търговското напрежение

В медийните анализи се отбелязва, че този ход се разглежда не само като ескалация на търговското напрежение между САЩ и Китай, но и като потенциална пречка пред американското производство на електромобили.

Обявяването на митото идва на фона на други действия на администрацията на Тръмп за намаляване на държавната подкрепа за индустрията. Правителството активно се стреми да ореже или отнеме федерални заеми, използвани за изграждане на заводи за електромобили и батерии. В допълнение, наскоро приетият закон за разходите и данъците, подписан от Тръмп по-рано този месец, елиминира федералния данъчен кредит от 7 500 долара за купувачите на електромобили.

Предишната администрация на Байдън беше наложила мито от 25% върху графита през 2024 г. и инициира разследването, довело до настоящото решение. В комбинация с други такси, които администрацията на Тръмп е наложила върху китайски стоки, китайският графит скоро може да се сблъска с обща митническа тежест от приблизително 160%.

, ,

Подобни публикации