Tonale, първият компактен SUV на Alfa Romeo и първият електрифициран модел на марката преди Junior, е на пазара само от две години, но вече е време за фейслифт. Промените не са мащабни, а по-скоро козметично освежаване, което обаче има за цел да направи автомобила по-изтънчен и фокусиран върху водача.
За да се проверят тези твърдения, тестовият автомобил беше управляван по живописни и често разбити пътища около историческия град Пиза. Това даде възможност за обстойна оценка на промените и създаде представа как моделът би се справил с пътната мрежа в България. Сравнението с оригиналния модел, каран в продължение на шест месеца през 2023 г., позволява да се прецени колко ефективни са нововъведенията на Alfa Romeo.
Какво е новото?
На пръв поглед промените не са много. Най-очевидните са в предната част на автомобила, където дизайнерите от Centro Stile са добавили повече агресия. Регистрационният номер вече е централно разположен, а над него новата радиаторна решетка има хоризонтални ламели и допълнителни вентилационни отвори, вдъхновени от суперавтомобила 33 Stradale и електрическия Junior. Ефектът е приятен и придава още по-характерно излъчване на Alfa.
Интериорът е почти същият, като се отличават новият въртящ се скоростен лост и вентилираната подложка за безжично зареждане. Добавени са три нови цвята за екстериора: Brera Red, Monza Green и Ocra. Налични са и два нови дизайна на джантите, включително 20-инчов модел Fori, както и осем варианта за интериора, сред които и Alcantara.
Какви са техническите характеристики?
Задвижващите системи остават същите. Най-достъпният вариант е 1,5-литров бензинов хибрид с мощност 160 к.с., оборудван със седемстепенна автоматична скоростна кутия и електрически мотор с мощност 20 к.с.
Тестваната версия беше plug-in хибридът (PHEV), който също е почти непроменен. Системата се състои от 1,3-литров четирицилиндров бензинов двигател с турбокомпресор, задвижващ предните колела, и електрически мотор, задвижващ задните. Комбинираната мощност е 280 к.с., а ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 6,2 секунди.
Tonale PHEV може да измине до 69 км само на електричество, което е значително повече от пробега на plug-in хибридния Volvo XC40. Това го поставя и в по-нисък данъчен клас за служебни автомобили.
Батерията е с капацитет 15,5 кВтч и се зарежда напълно за 2,5 часа чрез бордовото зарядно устройство с мощност 7,4 кВт. Следата на автомобила е разширена с 1 см за по-добра стабилност, а задвижването е получило софтуерни подобрения и нови калибрации.
Какво е усещането зад волана?
Tonale никога не е бил лош за управление, но понякога се усещаше муден заради няколко ключови проблема, най-очевидният от които беше колебливата и леко тромава работа на задвижващата система. В стария модел често се създаваше усещането, че автомобилът е на грешна предавка, като губеше мощност или се напрягаше в средата на завоя.
Фейслифтът е решил този проблем. Задвижването вече е значително по-плавно и интуитивно, като по-вярно отразява мощността от 280 к.с., с която разполага. Tonale изглежда по-пъргав на бързи пътища, по-малко тромав на бавни и като цяло е по-усъвършенстван продукт.
Мощността се доставя по-линейно, а сцеплението е добро дори на хлъзгави пътища, без да се проявява прекомерно недозавиване. Хибридната система най-накрая разгръща потенциала си при ускорение, като електрическият тласък добавя динамика към звука на двигателя с вътрешно горене.
Спирачките са непроменени, което е добре, тъй като и преди бяха адекватни. Alfa обаче не е променила и кормилното управление. Това не е положителна новина, защото с по-доброто задвижване недостатъците на волана стават по-очевидни. Управлението е бързо и директно, но се усеща сравнително леко и не се „втвърдява“ достатъчно при по-висока скорост или в по-спортните режими на шофиране.
Резултатът е волан, който може да се усеща донякъде откъснат от пътя. Това не е усещането, което се очаква от автомобил, позициониран като модел за шофьори. Все пак управлението е лесно и удобно за тесните улици на Пиза.
Какъв е интериорът?
Интериорът изглежда по-добре от преди. Не създава впечатление, че е сглобен от части от други модели, а обгръща водача по приятен и сравнително премиум начин. Има множество дизайнерски акценти, от красиво осветената ивица на арматурното табло до необичайния бутон за стартиране на двигателя, монтиран на волана, и алуминиевите лостчета за смяна на предавките. Позицията на седене е модерно висока, но повдигнатата централна конзола създава спортно усещане в купето.
Налични са 12,3-инчов дигитален инструментален панел и 10,25-инчов дисплей на инфоразвлекателната система, както и при оригиналния модел. Запазени са и редица физически бутони, което е практично решение.
Новост при фейслифта е въртящият се скоростен лост, който освобождава място около трансмисионния тунел и нишата за телефон. Той обаче е единственият елемент в интериора, който изглежда леко неуместен – голям и масивен, за разлика от по-стилната и деликатна среда около него. Някои от пластмасите все още са със средно качество, но вече се предлага и тапицерия от Alcantara в определени нива на оборудване.
Преди покупка
Обновената гама започва с базовото ниво на оборудване Tonale, което включва 17-инчови джанти Aerodinamico и черни текстилни седалки. Версията Ti добавя гланцирани черни рамки на прозорците, електрическо регулиране на предните седалки в осем посоки и лумбална опора. Този модел получава и лостчета за смяна на предавките зад волана.
На върха е Veloce с 19-инчови джанти Stile, LED Matrix фарове, червени спирачни апарати Brembo и затъмнено лого Tonale. Този вариант разполага и с адаптивно електронно окачване DSV с двойни клапани.
Заключение
Обновеният Tonale не носи революционни промени, но представлява полезна стъпка напред спрямо оригиналния модел. Външният вид е още по-атрактивен, задвижването вече работи както трябва, а интериорът се усеща премиум и спортен, ако не се обръща прекалено внимание на някои от материалите. Въпреки това Tonale все още е труден за препоръчване: неинформативното кормилно управление му пречи да бъде истински автомобил за шофьори, а по отношение на практичността все още изостава от конкуренцията.
Jaguar потвърди, че ще прекрати продажбите на последните си налични нови модели по-късно през ноември.
Последвайте ни в Google News