Alpine A290: Първи впечатления от електрическия спортист

Новият Alpine A290 не е толкова специализиран или вълнуващ за управление, колкото брилянтния спортен автомобил Alpine A110. Въпреки това, той представлява стилен „хотхеч“ (мощен спортен хечбек) с добра динамика на пътя и достатъчно мощност, за да оправдае спортния си характер. Макар да има усещане, че от шасито може да се извлече още повече, моделът е впечатляващ пакет, изграден върху солидните основи на по-практичното Renault 5. A290 получи специално отличие в категорията „хотхеч“ на наградите за нов автомобил за 2025 г.

Повече за Alpine A290

Марката Alpine беше възродена през 2017 г. и в продължение на няколко години произвеждаше само един модел: лекото спортно купе Alpine A110. Сега обаче A110 отстъпва място на нова вълна от електрически автомобили, а A290 е първият от тях – спортен хечбек, базиран на електрическия градски модел Renault 5.

Alpine планира да пусне седем изцяло нови модела преди края на десетилетието, като ключов приоритет за всеки един от тях, включително A290, е удоволствието от шофирането. Има и исторически прецедент за подобно сътрудничество, който датира от седемдесетте години и оригиналното Renault 5.

В сравнение с Renault 5, версията на Alpine е сериозно преработена. Инженерният екип от Диеп е променил из основи шасито, като съществуващото предно окачване на Renault е заменено с нова подрама, позволяваща разширяване на следата с 60 мм спрямо R5.

Геометрията на окачването е уникална за A290, а амортисьорите са подпомогнати от хидравлични ограничители на хода, които осигуряват по-плавна работа в горната част на движението им. Освен това автомобилът разполага с по-мощен предно разположен електромотор, предлаган в два варианта на мощност, четирибутални спирачки Brembo, по-агресивен дизайн и интериор, ориентиран към водача.

Динамика и усещане зад волана

Моделът A290 е добре конструиран и създава усещане за качествен продукт, но не е онзи завладяващ спортен хечбек, който беше обещан. Най-съществената разлика спрямо Renault 5 е електромоторът, който не само е по-мощен – със 178 к.с. или 216 к.с. – но е и малко по-голям. Това налага използването на уникална предна подрама и изцяло нова геометрия на окачването при разширените с 60 мм оси.

Автомобилът използва и хидравличните ограничители на хода на амортисьорите, въведени при последното поколение RenaultSport Megane – решение, което е особено полезно при спортен електрически автомобил.

Усещането зад волана на A290 определено е различно от това в Renault 5. Дори ако се пренебрегне по-високата мощност, има осезаема разлика, която се концентрира основно в кормилното управление. Воланът на Alpine е не само малко по-директен, но и се усеща много по-прецизен около централната си позиция и има малко повече съпротивление. Това не означава, че предлага изобилие от обратна връзка, но определено е по-ангажиращ.

Alpine A290 се отличава с много добро окачване, което е от ключово значение, тъй като возията е сравнително твърда, но никога не се усеща груба или некомфортна. Още от самото потегляне става ясно, че шасито е разработено с голямо внимание към детайла. Да, автомобилът е твърд при преминаване през неравности, но качеството на амортисьорите, подпомогнати от хидравлични ограничители, гарантира, че това никога не е дразнещо. При ниска скорост липсва нервност или треперене, а при по-големи неравности се усеща стегнат контрол, характерен за сериозен спортен автомобил.

Динамика и усещане зад волана

Ускорението е такова, каквото може да се очаква от автомобил с 218 к.с. и собствено тегло от близо 1.5 тона. Въпреки спортния характер на модела, ускорението не е рязко, а по-скоро се усеща като мощна и плавна тяга. За максимална динамика е предвидена функция „OV“ (overboost), която се активира от бутон на волана, вдъхновен от BMW M моделите. Дори с нея обаче, A290 остава по-скоро пъргав, отколкото агресивно бърз. Базовата версия GT разполага със 180 к.с. и ускорява от 0 до 100 км/ч за 7.4 секунди, докато по-мощната GTS с 218 к.с. се нуждае от 6.4 секунди. Максималната скорост е ограничена съответно до 159 км/ч и 171 км/ч.

Налични са четири режима на шофиране – Save, Comfort, Sport и Personal, които променят настройките на електромотора, тежестта на волана и синтезирания звук от двигателя. Малък син превключвател на волана управлява регенеративното спиране, което има четири степени – от почти пълно спиране с един педал до режим на свободно движение без съпротивление.

При рязко ускорение в режим Sport се усеща леко дърпане на волана, което напомня, че това е автомобил с предно предаване. Благодарение на мигновения въртящ момент от електромотора, водачът трябва внимателно да управлява сцеплението на предните колела при излизане от по-остри завои. Липсва механичен диференциал с ограничено приплъзване, като според Alpine виртуалният диференциал, използващ спирачките, е по-ефективен. Тази настройка определено допринася за по-вълнуващото усещане зад волана.

На открити пътища с много завои шасито наистина разкрива своя потенциал. Стабилността, комбинирана с огромното сцепление от гумите Michelin PS5, позволява на водача да поддържа висока скорост в завоите, дори по предизвикателни и неравни второкласни пътища. A290 вдъхва увереност и улеснява достигането на лимитите на сцепление. Воланът е с приятна отзивчивост, която позволява на водача да намери отличен ритъм на шофиране.

Подобно на Renault 5, на чиято база е създаден, A290 е сравнително тих и рафиниран на магистрала, което го прави подходящ и за дълги пътувания. Твърдото окачване не се усеща натрапчиво при висока скорост, а напротив – допринася за стабилността на автомобила.

Интериор, дизайн и технологии

Дизайнът на Alpine е базиран на този на Renault 5, но се отличава с по-сложни детайли. Екстериорът е по-малко ретро и има по-комплексни елементи отпред и отзад, включително дневни светлини, вдъхновени от рали автомобилите. Интериорът също създава по-зряла и изискана атмосфера, като устойчивите тъкани са заменени с кожа.

Основното оформление на таблото е споделено с Renault, но ретро елементите са отстъпили място на по-съвременни материали от изкуствена кожа в сини и сребристи нюанси. Седалките са общи за двата модела, което е добра новина, тъй като предлагат отлична опора и комфорт едновременно.

Новото в A290 е централната конзола, която предизвиква смесени чувства. На нея са разположени три бутона за избор на предавка, които заменят тънкия лост на кормилната колона при R5. Това освобождава място зад волана, но за сметка на това премахва поставките за чаши. Размерът на централното отделение за вещи също е намален и макар да има безжично зарядно за телефон, липсва място за дребни предмети като ключове или портфейл.

Цялостното усещане в купето на A290 е стъпка над повечето автомобили в този клас. Физическите бутони за управление на климатика са отлично решение, воланът е приятен на допир, а твърдата пластмаса е използвана предимно в по-ниските части на интериора.

Инфоразвлекателната система на Alpine също използва софтуерната основа на Google, както при Renault 5, което я прави изключително бърза, лесна за навигация и персонализация. Пред водача е разположен 10.25-инчов цифров приборен панел с детайлни графики и гъвкаво оформление. Основният 10.1-инчов сензорен екран разполага с вградени Google Maps и други услуги на Google, а свързването с Android Auto и Apple CarPlay става безжично. Налична е и системата Alpine Telemetrics, която позволява на водача да следи данни в реално време като мощност, G-сили, времена на обиколки и температура на спирачките.

Практичност и размери

Alpine A290 не е особено голям автомобил, но задните седалки са адекватни за превоз на възрастни пътници от време на време. Тъй като задвижването е предно, липсва багажно отделение под предния капак, а липсата на поставки за чаши е изненадващ пропуск.

Моделът е с дължина 3997 мм, широчина 1823 мм и височина 1512 мм. Това го прави малко по-дълъг и по-широк от Renault 5 и по-голям във всяко едно отношение от MINI JCW Electric. Обемът на багажника е 326 литра, което е значително повече от 210-те литра при MINI Cooper E, но малко по-малко от 360-те литра при Abarth 600e.

Интериор и вътрешно пространство

В купето на A290 се забелязва една очевидна липса – отсъствието на каквито и да било поставки за чаши. Преместването на бутоните за управление на трансмисията върху централната конзола е елиминирало мястото, където те се намират при Renault 5. За любителите на кафето това вероятно ще направи сутрешните пътувания доста трудни. Въпреки това, шофьорската позиция е добра за стандартите на „хотхеч“ (мощен спортен хечбек) – макар и не най-ниската, тя е добре разположена спрямо волана и педалите.

Пространството на задните седалки в A290 е почти идентично с това в Renault 5 E-Tech, което означава, че не е сред най-просторните места. Проблемът не е в общия обем – мястото за коленете и главите е сравнимо с по-компактни автомобили от този клас като Toyota Yaris. Неудобството идва от факта, че основата на седалката е доста ниско спрямо пода, поради което пътниците с по-дълги крака ще усетят липса на опора за бедрата. На задните седалки са монтирани два комплекта ISOFIX за детски столчета, скрити зад пластмасови капаци, като има и допълнителни ISOFIX точки на предната пасажерска седалка.

Багажник и практичност

С обем от 326 литра (или 300 литра при моделите със субуфер от озвучителната система GTS), багажникът на A290 е с напълно разумен размер за толкова малък автомобил. Товаренето на по-тежки предмети обаче може да бъде леко затруднено поради високия праг на товарене. Липсата на място за съхранение под предния капак не е необичайна за компактен електрически автомобил, но все пак леко намалява универсалността на модела.

Макар нито един от двата автомобила да не е изключително просторен, A290 се оказва по-практичен от MINI Cooper E. Основна причина за това е наличието на пет врати, което значително улеснява достъпа до задните седалки.

Надеждност и безопасност

Alpine A290 не успява да постигне максималния резултат за безопасност на Euro NCAP. Организацията е приложила четиризвездната оценка на Renault 5 и за A290 поради голямата им прилика. Оценката е била намалена в категорията за асистиращи системи, тъй като автомобилът разполага със система, която следи за умора у водача, но не и за разсейване.

Сред предимствата на модела са богатото стандартно оборудване за безопасност и лесният начин за деактивиране на асистиращите технологии. Като недостатъци могат да се посочат оценката от само четири звезди от Euro NCAP и фактът, че системата за предупреждение за автомобил в сляпата зона се предлага като допълнителна опция.

Регламентите изискват системи като предупреждението за ограничение на скоростта и асистентът за поддържане на лентата да се включват при всяко стартиране на автомобила. Предвид ненадеждната работа на първата при много автомобили, лекотата, с която тези системи могат да бъдат изключени, е важен фактор, а при Alpine това става изключително лесно.

Alpine оборудва стандартно модела с термопомпа, която помага за поддържане на постоянен пробег, независимо от околната температура.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации