Виетнамският производител признава, че митата и нестабилността на пазара на електрически автомобили са го принудили да ограничи разширяването си в САЩ.
Опитите на VinFast да пробие на американския пазар срещат сериозни трудности. Приключението на виетнамския автомобилен производител в САЩ е белязано от слаби продажби, намаляваща подкрепа от дилърствата и стратегия, която изглежда се разпада по-бързо, отколкото е била изградена.
С оттеглянето на все повече партньори от марката започват да възникват въпроси за бъдещето на VinFast в Щатите.
В момента VinFast предлага на местния пазар кросоувъра VF 8 и триредовия VF 9, като в един момент компанията дори обмисляше планове да предложи на американските купувачи компактния VF 3 и дори пикап. Тези амбиции сега изглеждат все по-недостижими.
Проблеми с плановете за разширяване
В допълнение към това, през 2023 г. компанията тържествено направи първа копка на завод в Северна Каролина с цел производството да започне само година по-късно. Този график бързо се провали. Строителството беше спряно, а откриването на завода вече е отложено за 2028 г.
Признаците не са окуражаващи. Според доклад на AutoNews, VinFast вече има по-малко от 24 действащи представителства в САЩ. Тази цифра продължава да намалява, като един обект е затворил през юли, друг през ноември, а трети в Северна Каролина се очаква да затвори врати преди края на годината.
Дори сред останалите дилъри много от тях работят само на хартия. Няколко обекта нямат налични автомобили, а някои разполагат само с броени бройки.
Всъщност от 22-мата активни дилъри, за които VinFast твърди, че има, само 17 разполагат с електрически автомобили на склад. Повечето от тях имат 15 или по-малко налични превозни средства. Пример за това е дилър във Флорида, който разполага само с един VF 8 модел 2024 г. на цена от 52 910 долара.
Срив в продажбите
Продажбите на VinFast претърпяха сериозен удар тази година. През първите десет месеца на годината в САЩ са регистрирани едва 1413 автомобила на марката, което представлява спад от 57% спрямо предходната година. Това се случва на фона на 11-процентен ръст на общите продажби на електрически автомобили в САЩ за същия период.
Разширяването на компанията очевидно не върви по план. Първоначално тя очакваше бързо да подпише договори със 125 дилъра, а след това планираше да има стотици представителства в цялата страна до края на 2024 г. Към август месец от VinFast твърдяха, че имат „близо 30 оторизирани дилърства“.
Според председателя на VinFast, Туи Ту Ле, компанията е спряла агресивното си навлизане в САЩ и засега няма да открива повече дилърства.
В изявление пред Autonews тя обясни, че предвид ситуацията с митата и нестабилността на пазара на електрически автомобили, компанията трябва да изчака и да види как ще се развият нещата, преди да продължи с по-сериозни стъпки в САЩ. Туи добави, че докато не се забележи растеж и стабилност на американския пазар, VinFast не възнамерява да открива повече представителства. Вместо това компанията ще се фокусира върху отношенията със съществуващите дилъри, за да им помогне да достигнат по-бързо до рентабилност.
Последвайте ни в Google News