На фона на наложените от САЩ мита, редица индийски производители на автомобилни компоненти се обръщат към Китай за достъп до технологии и партньорства.

Индустрията за автомобилни компоненти в Индия, оценена на 80 млрд. долара, активно преразглежда своята глобална стратегия, като задълбочава връзките си с Китай за достъп до авангардни технологии в условията на променяща се геополитическа динамика. По време на 65-ата си годишна сесия Асоциацията на производителите на автомобилни компоненти в Индия (ACMA) подчерта двойния си фокус: международно сътрудничество и вътрешни иновации.

Нов фокус върху Китай

Скорошното затопляне на отношенията между Индия и Китай се разглежда като ключова възможност. Ръководителите на ACMA подчертаха, че Китай, който в момента е най-големият източник на внос на авточасти за Индия, е истинска „съкровищница“ от технологии, критични за следващата ера в автомобилния свят.

Представителите на индустрията очакват ръст на съвместните предприятия и партньорства с китайски фирми, определяйки тези взаимоотношения като взаимноизгодни. За Индия това означава достъп до напреднали технологии, особено в области, в които се смята, че Китай е с „25 години напред“ в автомобилните иновации. За китайските компании Индия предлага не само огромен и бързо растящ пазар, но и важна алтернатива на американския, който става все по-недостъпен поради търговски ограничения.

Вини Мехта, генерален директор на ACMA, заяви, че се наблюдава „затопляне на отношенията“ и се очаква появата на множество нови сътрудничества.

Предизвикателства на американския пазар

Същевременно индийските производители са изправени пред значителен натиск от страна на САЩ, където през последната фискална година са изнесли компоненти на стойност 6,6 млрд. долара. От тях части за леки и лекотоварни автомобили на стойност около 3,5 млрд. долара вече са обект на мита от 25% плюс допълнителна такса от 2,5%. Други компоненти за товарни автомобили, извънпътна техника, трактори и строителни машини на стойност 3 млрд. долара са обект на реципрочно мито от 50%.

Въпреки че първоначалните данни за първото тримесечие (април–юни) не показват незабавен спад в износа за САЩ, лидерите в индустрията признават, че има известно забавяне и очакват по-ясни тенденции през следващите месеци.

В отговор на въпрос дали американските купувачи могат да пренасочат доставките си извън Индия, Шрада Сури Маруа, президент на ACMA, коментира, че промените във веригите на доставки не се случват за една нощ. Тя обясни, че става въпрос за високоспециализирани продукти със сериозни инвестиции, строги протоколи за изпитване и дълги цикли на сертифициране. Според нея компаниите са дошли в Индия именно защото са търсили диверсифицирани глобални вериги на доставки и изграждането на такива на друго място би отнело време, което прави ситуацията трудна и за двете страни.

Европейският съюз като алтернатива

Въпреки тези предизвикателства, индустрията остава устойчива. Износът за САЩ на стойност 6,6 млрд. долара представлява по-малко от 10% от общия оборот на сектора, което оставя достатъчно възможности за пренасочване към други пазари. Стратегиите включват подобряване на оперативната ефективност, оптимизиране на мрежите за доставки и използване на правителствени стимули чрез схеми за насърчаване на производството и разширени споразумения за свободна търговия (ССТ).

От особено значение е потенциалното ССТ с Европейския съюз – пазар с почти същия размер като този в САЩ. Двустранната търговия с автокомпоненти възлиза на 6,7 млрд. долара износ от Индия и 5,7 млрд. долара внос, което създава силен импулс за премахване на бариерите.

Индустриалната база на ЕС, доминирана от малки и средни предприятия, е сходна със структурата на индийския сектор, което прави съвместните предприятия естествен избор. Докато Индия търси технологичен трансфер от Европа, тя също така активно се подготвя за Механизма за въглеродна корекция на границата (CBAM) на ЕС – данък върху вноса на продукти с висок въглероден отпечатък.

От ACMA признаха, че CBAM може да се превърне в „търговска бариера“, особено за малките и средни предприятия, но активно провеждат образователни програми, за да осигурят съответствие с новите изисквания.

, ,

Подобни публикации