Съпоставяме два емблематични леки спортни автомобила, за да разберем кой от тях предлага повече емоции зад волана – Ariel Atom или Caterham Seven.
Само три километра. Толкова са нужни зад волана на Ariel Atom след старт в 4:30 сутринта в хладна есенна утрин, за да стане ясно, че само суитшърт няма да е достатъчен. Време е за по-дебело яке, преди излизането на магистралата. След още около 25 километра осъзнаването, че пронизващият вятър е особено силен, налага ново спиране – този път за ръкавици.
Разбира се, Atom не е създаден за дълги и монотонни преходи по магистралата. Усилието обаче си заслужава, защото последният Atom 4 е точно толкова вълнуващ, колкото изглежда. Предишният опит с модели на Ariel не оставя никакво съмнение в това.
Целта на този тест е да поставим възможностите на Atom в контекст и да видим колко емоции могат да се съберат на четири колела. Ето защо привлякохме и Caterham Seven, за да открием къде се крият разликите. Разполагаме с версия 420, която е близо до върха в гамата на Seven по мощност и динамика, но запазва философията за свръхниско тегло, превърнала модела в легенда.
Тук са събрани два от най-вълнуващите спортни автомобили, които могат да бъдат купени с пари. Но кой от тях е по-добрият?
Ariel Atom
Въпреки външния вид, почти нищо от стария Atom 3.5 не е пренесено в Atom 4. Само компонентите, с които водачът има най-чест контакт, са до голяма степен сходни – педалите и воланът са същите, както и части от кормилната уредба. Отвъд тях, характерният стил на Atom е резултат от сериозна преработка, която включва и нов двигател. Цените започват от 54 898 британски лири, като се предлагат и разнообразни опции, които могат да увеличат тази сума.
Зад волана на Atom усещането за ускорение е умопомрачително. Комбинацията от неземни шумове и напълно откритото към стихиите лице правят преживяването по-интензивно дори от това в някои хиперавтомобили. Освен невероятната динамика, тежестта и прецизността на всички органи за управление са превъзходни, а шестстепенната скоростна кутия се откроява като един от най-добрите компоненти. Смяната на предавките е лека, с къс ход на лоста и изключително точна.
Водачът може да сменя предавките с цялата бързина, на която китката му е способна, за да отговори на устрема на двигателя. Педалите са перфектно разположени за техниката „пета-пръсти“ при понижаване на предавките, а твърдият спирачен педал гарантира, че десният крак почти винаги е в идеална позиция.
Caterham Seven 420
С цена от 44 585 британски лири (включително фабричното сглобяване на стойност 2595 лири), Seven 420 е малко по-достъпен от Atom. Както винаги, Caterham дава на купувачите възможността сами да сглобят своя автомобил от комплект части. Моделът се задвижва от 2,0-литров четирицилиндров двигател Ford Duratec с мощност 210 к.с. и въртящ момент от 203 Нм, който позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,8 секунди и максимална скорост от 219 км/ч.
Въпреки че Caterham използва двигатели на Ford от десетилетия, компанията вече проучва и други варианти за задвижване. Един такъв пример е 1,3-литровият турбо двигател HORSE, разработен съвместно от Renault и Mercedes, който ще предлага 130 к.с. и 176 Нм. Очаква се той да намери място в състезателната серия на марката Academy от 2026 г., а след това и в серийни автомобили. Компанията дори работи по електрически модел, който ще разполага с 240 к.с., ще тежи под 700 кг и ще ускорява от 0 до 100 км/ч за около четири секунди.
Поставянето на покрива на Caterham Seven не е от най-лесните задачи. Необходимо е да се опънат серия от ципове, копчета и ремъци, за да се осигури (почти) водонепроницаем кокпит. Използването на така наречения „полупокрив“ е много по-лесно. Той също предпазва от дъжда, но има по-малко елементи за закрепване и се монтира значително по-бързо.
Последвайте ни в Google News