Aston Martin DB12 е съчетание от луксозен Gran Turismo автомобил и екзотична спортна кола. Предлаган като купе с две врати или кабриолет Volante, DB12 наследи DB11 през 2024 г. Той се отличава с преработена версия на емблематичния за марката дизайн с дълъг преден капак и къса задна част, по-луксозно купе, усъвършенстван V8 двигател с две турбини и мощност 671 к.с., способен да ускори автомобила до 325 км/ч, подобрено шаси и по-удобна за ползване инфоразвлекателна система.
Базовите цени започват от около 250 000 долара, но с типичното за марката богато допълнително оборудване, като специалния цвят Q Provenance Seychelles Blue и карбоново-керамичните спирачки на тестовия автомобил, крайната цена лесно може да достигне около 350 000 долара.
В гамата на Aston Martin от GT автомобили с предно разположен двигател, DB12 се позиционира между по-компактния и достъпен Vantage и по-скъпия Vanquish с V12 двигател.
Конкуренцията в този висок клас е ограничена, но включва модели като Bentley Continental GT, Porsche 911 Turbo, Mercedes-AMG SL и Ferrari Roma в по-ниския сегмент, както и собствения Vanquish V12 на Aston Martin и Ferrari 12Cilindri на върха.
Мощност от сърцето на Mercedes-AMG
Макар да не е V12 в класическата традиция на Aston Martin, 4,0-литровият V8 двигател с две турбини, произведен от Mercedes-AMG, задвижва и по-малкото двуместно купе Vantage, и по-тежкия SUV модел DBX. За DB12 двигателят е специално настроен от Aston Martin, за да развива 671 к.с. при 6000 об/мин и 800 Нм въртящ момент в широкия диапазон от 2750 до 6000 об/мин. Двигателят е монтиран зад предния мост и е свързан с осемстепенна автоматична трансмисия ZF, разположена отзад. Връзката се осъществява чрез кардан от въглеродни влакна в алуминиева тръба, а мощността се предава към електронен диференциал с ограничено приплъзване. Тази конфигурация осигурява на DB12 изненадващо балансирано разпределение на теглото.
Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема впечатляващите 3,6 секунди. Макар че има множество електрически автомобили и някои модели на масови марки, които могат да постигнат подобни резултати, DB12 предоставя своето представяне с усещане за съвършена механична прецизност и завладяващ звук, напомнящ за състезателните автомобили.
Въпреки че новият DB12 е бърз при потегляне, още по-вълнуващо е как големите турбини и агресивните настройки на 4,0-литровия V8 двигател разгръщат мощността си над 3000 об/мин, чак до червената линия от 7000 об/мин.
За спортен GT автомобил, разходът на гориво на DB12 е по-добър от очакваното – 15,7 л/100 км в града, 10,7 л/100 км извънградско и 13,8 л/100 км комбиниран. В съчетание с големия 78-литров резервоар, това осигурява изненадващо добър пробег, надхвърлящ с лекота 560 км. Това е сериозно постижение за автомобил, способен да достигне максимална скорост от 325 км/ч.
Gran Turismo лукс в най-добрата му форма
Интериорът на DB12 е подобаващо пищен. Преобладава ръчно ушита кожа по арматурното табло, конзолата, вратите и седалките, съчетана с акценти от черен пиано лак, полиран алуминий и опционални карбонови елементи. Амбиентно осветление с избираеми цветове създава уютна атмосфера по време на нощни пътувания.
Конфигурируемото 10,25-инчово дигитално приборно табло е допълнено от комбинация от физически бутони и въртящи се селектори на централната конзола за често използвани функции. Сред тях са контролери за температурата на водача и пътника, скоростта на вентилатора на климатика и силата на звука на аудиосистемата. Бутонът за стартиране на двигателя служи и за избор на режими на шофиране, а има и преки пътища за промяна на твърдостта на амортисьорите и интензивността на звука от изпускателната система.
Този подход намалява необходимостта от преминаване през разсейващи менюта на централния 10,25-инчов дисплей.
Проектиран за водача
Предните седалки на DB12 прилягат към тялото като ръкавица, като осигуряват опора на правилните места и същевременно предлагат комфорт за дълги пътувания. Покрити с мека полуанилинова кожа, отопляемите комфортни седалки разполагат с капитонирани централни секции и се регулират електрически в 12 посоки с памет за три позиции. Aston Martin интелигентно е преместил бутоните за регулиране на седалките отстрани на централната конзола, където са лесно видими и достъпни.
Нова инфоразвлекателна система
DB12 модел 2025 г. се отказва от предишната система на Mercedes-Benz, използвана в DB11, за сметка на нова, разработена вътрешно от Aston Martin. Въпреки че 10,25-инчовият сензорен екран не е сред най-големите на пазара, той е с перфектен размер за уютния интериор на автомобила и е леснодостъпен както за водача, така и за пътника до него. Стандартната аудиосистема разполага с 11 високоговорителя и мощност 390 вата, а като опция се предлага система Bowers & Wilkins с 15 високоговорителя и мощност 1170 вата. Разбира се, винаги може да се изключи музиката, за да се насладите на мощния рев на V8 двигателя.
Практичност във формат 2+2
В купето на DB12 има две луксозно тапицирани, но много малки задни седалки с триточкови предпазни колани. Поради силно скосената линия на покрива и близостта на предните седалки, тези места са по-подходящи за чанта, куфарче или добре обезопасен малък домашен любимец. DB12 е единственото купе на Aston Martin, което предлага тази 2+2 конфигурация, тъй като по-малкият Vantage и по-големият Vanquish са строго двуместни. За стандартите на GT автомобилите, 263-литровият багажник на DB12 е сравнително голям и може лесно да побере два стандартни куфара.
Безопасност и асистенти за шофиране
DB12 е добре оборудван с технологии за безопасност и асистиращи системи. Стандартното оборудване включва предупреждение за напускане на лентата, асистент за поддържане на лентата, предупреждение за челен сблъсък с автоматично аварийно спиране и разпознаване на пътни знаци. Адаптивният круиз контрол вече включва адаптиране към ограниченията на скоростта и асистент за смяна на лентата. Предвид ограничената видимост назад, асистентът за мъртва точка, предупреждението за напречен трафик и системата от камери с 360-градусов обзор са изключително полезни.
Както е обичайно за луксозни автомобили с ограничено производство, няма официални оценки за безопасност от независими организации, тъй като те не тестват подобни модели.
Усещане зад волана
За изключителен автомобил са нужни изключителни гуми. DB12 е оборудван с летни гуми Michelin Pilot Sport S5 с размер 275/35ZR21 отпред и 325/30ZR21 отзад, които осигуряват сериозно сцепление. Те разполагат и с шумопотискаща пяна, която ефективно намалява шума от пътя. В списъка с опции се предлагат и зимни гуми, макар че малко собственици биха карали своя автомобил при лоши метеорологични условия.
На пътя, динамичното, но добре балансирано задвижване осигурява огромен запас от мощност и въртящ момент в широк оборотен диапазон. Това се допълва от впечатляващ контрол на сцеплението, който вдъхва увереност дори при високи скорости. Изключително твърдата конструкция на каросерията означава, че реакциите на волана са прецизни и директни. Като цяло, DB12 се възползва от балансирано и неутрално шаси и мощни, лесни за модулиране спирачки. В стандартния си режим адаптивното окачване осигурява изненадващо комфортно возене.
Сред избираемите режими на шофиране, GT е стандартният и най-добрият избор за повечето ситуации, предлагайки отличен баланс между прецизност и комфорт. Режимите Sport и Sport+ втвърдяват амортисьорите и изострят динамичните реакции, докато режимът Wet изглажда реакцията на газта за по-добър контрол при ниско сцепление. Индивидуалният режим позволява на водача да настрои реакциите на двигателя, скоростната кутия, твърдостта на окачването и усилието на волана според личните си предпочитания.
Когато луксът срещне епична динамика
Достатъчно е само да го погледнете. Aston Martin DB12 привлича погледите, дори когато е неподвижен. А това е преди да чуете мощния рев на неговия 671-конски V8 двигател.
Последвайте ни в Google News