Всеки добър езиковед ще потвърди, че езикът е жива система, чиито думи променят значението си с времето. Терминът „роудстър“, първоначално използван за американски двуместни автомобили без покрив и прозорци, днес се употребява за всеки кабриолет, когато думата „конвертируем“ не звучи достатъчно внушително. И макар пуристите да не са съгласни, новият Aston Martin Vantage модел 2026 г. е определение за впечатляващ модерен роудстър.
Мускулест дизайн и заплашително присъствие
Дизайнът на Vantage никога не е бил определян като мек или слаб, но с обновяването на купето за модел 2025 г. той стана още по-мускулест и агресивен. Извитите линии и широките „рамене“ на автомобила създават усещане за напрегната енергия, сякаш едър хищник от саваната се е привел за скок. Новият дизайн е по-малко деликатен от предходния Vantage, може би не толкова класически красив, но остава въздействащ от всеки ъгъл.
Силуетът на Vantage Roadster е доминиран от дългия преден капак, като задната част е оформена така, че да приюти масивните гуми Michelin Pilot Sport S5 (275/35ZR-21 отпред и 325/30ZR-21 отзад). Инженерното майсторство личи най-ясно при сгъваемия покрив. Така нареченият Z-образен механизъм позволява на мекия таван да изчезне напълно зад седалките, без да оставя грозна гърбица, характерна за много други двуместни кабриолети.
Тази система не само осигурява по-компактно прибиране, но е и изключително бърза. Покривът може да се свали или вдигне за по-малко от седем секунди при скорост до 50 км/ч.
Лукс и фокус върху водача
При автомобил без покрив интериорът е също толкова важен, колкото и екстериорът. Aston Martin са оборудвали Vantage с отопляеми седалки с 12-посочно регулиране, тапицирани с висококачествена кожа и акценти от карбон или сатениран метал. Въпреки наличието на физически бутони по централната конзола, моделът предлага и модерни удобства като 10.3-инчов сензорен екран и опционална аудиосистема Bowers & Wilkins, проектирана специално за Roadster.
Интериорният дизайн не е толкова пищен, колкото при по-големия DB12, а по-скоро изчистен и фокусиран, което съответства на елегантния, но спортен характер на автомобила. Vantage е луксозен автомобил, но не иска да бъде възприеман просто като такъв. Неговата цел не е да бъде просто превозно средство за спокойно пътуване.
Сърцето на звяра: Двигател и динамика
Vantage Roadster споделя задвижването си с купето, като в основата му е 4.0-литров V8 двигател с два турбокомпресора, доставен от AMG и специално настроен от Aston Martin. Мощността достига 656 к.с., а въртящият момент е 800 Нм. Максималната скорост е 325 км/ч. Единствената предлагана трансмисия е осемстепенна автоматична, монтирана отзад, а мощността се разпределя чрез електронно контролиран диференциал с ограничено приплъзване.
Разпределението на теглото при роудстъра е 49:51 в полза на задната ос, за разлика от перфектния баланс 50:50 при купето. Ускорението до 100 км/ч отнема около 3.6 секунди – само с една десета повече от версията с твърд покрив.
Усещане зад волана
Автомобилът се движи спокойно и уверено, докато не бъде провокиран. Тогава той се изстрелвa напред с ентусиазъм и лек намек за дим от гумите. В стандартен режим на шофиране смяната на предавките понякога може да изостава при динамично преминаване на завои, но планките на волана и по-агресивните настройки на трансмисията решават този проблем. Системата за стабилност е ненатрапчива дори при спортно шофиране, но за тези, които търсят повече емоции, са налични пет режима на шофиране и девет нива на контрол на сцеплението.
При по-ниски нива на контрол на сцеплението, поднасянето на Vantage е лесно за овладяване. Спирачките осигуряват постоянна спирачна сила, управлението е твърдо и директно, а усещане за усукване на каросерията липсва дори при свален покрив.
Саймън Нютън, директор на отдела за динамични характеристики в Aston Martin, обясни, че стегнатото поведение на роудстъра се дължи на адаптивните амортисьори и обновената ходова част. Разработката на кабриолета е започнала още на ниво шаси, като откритата версия е получила по-здрава подрама от купето. Вместо просто да добавят материал навсякъде, инженерите са подсилили ключови точки на закрепване, където натоварването е най-голямо. В резултат на това е постигната по-добра странична и торсионна устойчивост, като теглото е увеличено само с около 60 кг спрямо купето.
С новия Vantage Roadster, Aston Martin затвърждава позицията си сред производителите на спортни автомобили с висока динамика. Моделът предлага повече потенциал на пистата и малко по-малко комфорт от предходните поколения, но не е изгубил връзката си с класическата елегантност, която превръща марката в любимец на филмовите продукции и моторните спортове.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

