Последното поколение на Audi A3 остава също толкова желано, колкото и преди, като премиум излъчването му личи в дизайна, модерните технологии и цялостното усещане зад волана. Моделът е привлекателен избор в сегмента на хечбеците и предлага богата гама от двигатели и подобрен интериор.
Фейслифтът на A3 в средата на жизнения му цикъл през 2024 г. беше умерен, но се фокусира върху ключовата област на качеството на сглобката. Това гарантира, че семейният хечбек на Audi остава конкурентоспособен спрямо модели като BMW Серия 1 и Mercedes A-Class.
Гамата на Audi A3 предлага и гъвкавост. Моделът все още разполага със силна селекция от бензинови, plug-in хибридни и дори дизелови двигатели, които да отговорят на повечето предпочитания. Освен това клиентите могат да избират между традиционния хечбек с пет врати „Sportback“ или седан с четири врати.
История и позициониране
Моделът A3 се появява за първи път през 1996 г., когато Audi решава да създаде премиум хечбек, за да се противопостави на задаващата се заплаха от първото поколение на Mercedes A-Class. Оригиналният Audi A3 умело използва надеждната платформа на Volkswagen Golf Mk4. С изчистения си външен вид, елегантен стил и превъзходно качество на изработка, той бързо се утвърждава като лидер в класа на премиум хечбеците.
Вече в своето четвърто поколение, A3 продължава да се конкурира с A-Class, въпреки че луксозният сегмент на хечбеците се разшири и включва модели като BMW Серия 1.
Най-новото A3 продължава да използва споделена платформа. Този път това е технологията MQB на Volkswagen Group, която се намира и под по-достъпните Golf, SEAT Leon и Skoda Octavia. Вариантът на Audi се отличава от останалите, като залага повече на технологии и висококачествени материали. Тази формула, която съчетава усещането за голямо Audi в компактен пакет, все още е трудна за достигане от конкурентите.
Audi предлага A3 като Sportback с пет врати или като седан с четири врати. Версиите хечбек с три врати и кабриолет, предлагани при предишното поколение, вече не са налични.
Цени и нива на оборудване
Цените за Audi A3 започват от малко над 30 000 британски лири. Основните нива на оборудване за стандартните бензинови и дизелови автомобили във варианти Sportback и Saloon са три: Sport, S line и Black Edition. Plug-in хибридът TFSIe се предлага само във версия Sportback, а цената му започва от малко под 40 000 британски лири.
Динамика и двигатели
Настоящата гама на A3 се предлага с избор от няколко бензинови двигателя, един дизелов и един plug-in хибрид. Стандартните модели разполагат с 1.5-литров бензинов двигател TFSI или 2.0-литров дизелов TDI.
Plug-in хибридът TFSIe комбинира 1.5-литровия бензинов двигател с електрическа система. Гамата включва и спортни версии. Audi S3 разполага с 2.0-литров четирицилиндров бензинов TFSI двигател с мощност 333 к.с., а цените му започват от малко под 49 500 британски лири. На върха на гамата е внушителният RS 3, задвижван от 2.5-литров петцилиндров бензинов двигател с мощност 400 к.с., чиято цена е малко под 62 500 британски лири за стандартния модел.
Очаква се стандартните версии на Audi A3 да запазят между 48 и 52 процента от стойността си след три години употреба. Тези стойности са малко по-добри от тези на Mercedes A-Class за същия период, но леко разочароват в сравнение с BMW 1 Series, което се очаква да запази между 50 и 55 процента от стойността си. По-спортните варианти се представят по-добре, като се очаква S3 да запази между 51 и 54 процента от стойността си. От своя страна RS 3, макар и най-скъпата версия на A3, поддържа средно между 59 и 61 процента от първоначалната си цена.
Интериор, дизайн и технологии
С обновлението през 2024 г. Audi не промени изцяло външния вид на A3, но автомобилът вече изглежда по-отчетливо и спортно. Характерната решетка тип „пчелна пита“, смелите странични въздуховоди и ъгловатите LED фарове му придават по-агресивна предна част. Нови релефни линии и преработена задна част поддържат дизайна свеж, като същевременно автомобилът остава безпогрешно разпознаваем като A3.
Дори базовото ниво на оборудване Sport е добре екипирано и включва 17-цолови алуминиеви джанти, LED фарове, двузонов климатроник, 10.1-инчов централен сензорен екран с навигация, круиз контрол и задни сензори за паркиране.
Нивото S line добавя по-спортен облик с аеродинамичен пакет, 18-цолови джанти, затъмнени задни стъкла, педали от неръждаема стомана и LED интериорно осветление.
Версията Black Edition е предимно пакет с черни акценти, включващ черни стилистични елементи по екстериора, осветление в огледалата и черни декоративни елементи в интериора.
Дизайн на интериора и таблото
Вътре обновеният A3 създава по-модерно усещане. Арматурното табло има по-рязък и динамичен дизайн, завършен с декорации с алуминиев ефект за по-спортен вид. Качеството на изработката остава високо, както може да се очаква от Audi.
Материали и качество на изработка
Част от подобренията на Audi при фейслифта на A3 включват повишаване на качеството на материалите в интериора. На арматурното табло е използван нов текстуриран плат, а вентилационните отвори са с променен дизайн. Интериорното осветление е подобрено с по-ярки LED светлини и лазерно изрязани текстилни панели. Отвън матричните LED фарове вече предлагат персонализирани светлинни подписи, които се виждат при отключване на автомобила.
Инфоразвлекателна система, навигация и аудио
Всеки A3 разполага с 10.25-инчов дигитален инструментален панел Virtual Cockpit и 10.1-инчов централен сензорен екран. Системата изглежда отлично и реагира бързо на команди. Основните функции включват навигация и поддръжка както на кабелен, така и на безжичен Android Auto или Apple CarPlay.
Това е многофункционална система, но разчита изцяло на управление чрез докосване. Липсва въртящ се контролер, което може да я направи по-неудобна за използване по време на движение. За щастие, физическите бутони на волана осигуряват бърз достъп до ключови функции. И на двата екрана софтуерът на инфоразвлекателната система MMI е интуитивен, с изчистени графики и точни навигационни инструкции.
Стандартната аудиосистема има шест високоговорителя. За тези, които търсят по-добро озвучаване и по-удобно зареждане на телефона, се предлага пакет Technology на цена от 1995 паунда. Той добавя 680-ватова аудиосистема SONOS с 15 високоговорителя, Head-Up дисплей и адаптивни LED фарове.
Независимо от избраното ниво на оборудване, интериорът на Audi A3 в черно и сиво е малко сдържан. Може да се добави естествена светлина с пакета Technology Pack Pro на цена от 4595 паунда, който включва панорамен люк, функция за запаметяване на позицията на шофьорската седалка и огледалата (не се отнася за версиите с 1.5 TFSI двигатели с мощност 116 и 150 к.с. и автоматична скоростна кутия), както и допълнителни системи за подпомагане на водача.
Ако желаете само големия панорамен люк, той може да бъде поръчан отделно за 1200 паунда. Седалките с памет не се предлагат самостоятелно, което може да е неудобство за тези, които споделят автомобила си и искат бързо да възстановят своята позиция на шофиране.
Гамата на Audi A3 се състои от практичните версии Sportback с пет врати и Saloon с четири врати. Версията Saloon разполага с по-голям багажник, но хечбекът Sportback е по-гъвкав благодарение на по-големия си отвор за товарене. И докато багажникът на Saloon е приличен, батерията на плъгин хибридния A3 Sportback намалява значително наличното пространство.
Моделът A3 традиционно предлага премиум нива на комфорт и последното поколение не прави изключение. Купето е добре изолирано от шума от пътя, което превръща A3 в особено комфортно място при по-дълги пътувания.
Размери
Audi A3 е с дължина 4 352 мм, широчина 1 984 мм (включително огледалата) и височина 1 425 мм. За сравнение, Mercedes A-Class е малко по-дълъг (4 428 мм) и малко по-широк (1 992 мм), но има по-ниска линия на покрива с обща височина от 1 423 мм.
Пространство за пътници и седалки
Позицията на шофиране е удобна, като всички версии са оборудвани с електрическо регулиране на лумбалната опора в четири посоки. Електрическото регулиране на шофьорската седалка с функция за запаметяване се предлага само като част от скъпия пакет Technology Pack Pro.
Четвъртото поколение на A3 е малко по-дълго и по-широко от своя предшественик, което осигурява повече пространство за главите и краката в цялото купе. Четирима пътници могат да седнат удобно, като средното задно място е по-подходящо за кратки пътувания. Когато там няма пътник, може да се използва централният подлакътник с поставки за чаши.
На външните задни седалки са предвидени две точки за закрепване Isofix, които са леснодостъпни зад плъзгащи се пластмасови капаци. Безплатно може да бъде добавена и точка за закрепване на детско столче на предната пасажерска седалка.
Обем на багажника
Обемът на багажника варира в зависимост от избрания модел A3. Стандартните бензинови и дизелови версии на Audi A3 Sportback предлагат между 380 и 1 200 литра пространство. При плъгин хибридния модел батерията намалява този обем до 280 – 1 100 литра. Версията RS3 със задвижване на четирите колела предлага сходен обем – между 282 и 1 104 литра.
Audi A3 Saloon има по-плитък, но дълбок багажник с обем от 425 литра, което е повече от 360-те литра, предлагани от BMW Серия 2 Gran Coupe.
Както плъгин хибридът TFSI e, така и A3 Saloon могат да представляват предизвикателство за семейства, които трябва да поберат детска количка в багажника – първият заради намаления си обем, а вторият заради по-ограничения отвор за товарене. Стандартният Sportback е много по-добър избор с по-практичната си и широко отваряща се пета врата.
Всички модели Audi A3 Sportback са оборудвани със сгъваема задна седалка в съотношение 40:20:40 и много нисък товарен ръб, което улеснява поставянето на предмети.
Капацитет на теглене
Капацитетът на теглене на Audi A3 до голяма степен съответства на този на Mercedes A-Class и надминава BMW Серия 1, чийто максимум е 1 300 кг. Дизеловата версия предлага най-голям капацитет в гамата на A3. Бензиновият TFSI със 114 к.с. може да тегли до 1 300 кг, а по-мощната версия със 148 к.с. – до 1 500 кг. Дизеловият TDI със 148 к.с. достига до 1 600 кг, а плъгин хибридът TFSIe – до 1 400 кг.
Надеждност и безопасност
Audi A3 има добър рейтинг за безопасност, а марката Audi подобрява позициите си в проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power. Моделът получава петзвезден рейтинг от Euro NCAP през 2020 г., като го запазва и след повторния тест през 2025 г. Интересно е, че близкият му роднина SEAT Leon се представя малко по-добре във всички категории.
Въпреки че автомобилът разполага с очакваното оборудване за безопасност, допълнителните предни и задни странични въздушни възглавници струват 340 британски лири, а би било логично да са стандартни за премиум хечбек. За да се получат някои асистенти за шофиране, като например следене на сляпата зона с предупреждение при излизане, е необходим скъпият пакет Technology Pack Pro на цена от 4 595 британски лири. Този пакет включва и система за предупреждение за напречен трафик отзад.
В класацията на Driver Power за 2025 г. Audi A3 заема 36-о място, като се представя средно в почти всички категории. Според данните, моделът получава най-високи оценки за качество на интериора, видимост и бързина на реакция на сензорния екран, но има какво да се желае по отношение на обема на багажника, разходите за обслужване и икономията на гориво.
Най-добрият избор от гамата на A3
Препоръчителният модел от актуалната гама на A3 е версията Sportback с бензинов двигател със 150 к.с. Въпреки че багажникът на Sportback е по-малък от този на Saloon, повечето потребители ще го намерят за по-практичен, а двигателят предлага най-добрия баланс между динамика, цена и ефективност.
Plug-in хибридът е отличен избор за служебни автомобили. Препоръчително е да се избягва нивото на оборудване S line заради по-твърдата возия и факта, че пробегът му в електрически режим е по-малък от този на версията Sport. Причината е, че S line се предлага с по-големи джанти, които имат по-високо съпротивление при търкаляне.
Алтернативи на Audi A3
От дълго време основните алтернативи на Audi A3 са BMW Серия 1 и Mercedes A-Class. Като конкуренти на A3 Saloon, BMW предлага и Серия 2 Gran Coupe, а Mercedes – модела CLA.
Други възможности са Volkswagen Golf и Cupra Leon, които използват същата платформа като Audi. Високите нива на оборудване на Toyota Corolla и Peugeot 308 също са варианти, които си струва да бъдат разгледани.
На пазара се предлага и богат избор от компактни премиум SUV модели – от Audi Q2 до BMW X1 и Mercedes GLA. Volvo XC40 е друга способна алтернатива в този сегмент.
Гаранционни условия
Audi предлага тригодишна гаранция или пробег до 96 000 км за A3, което е по-малко от покритието с неограничен пробег, предлагано от BMW и Mercedes. Срещу допълнително заплащане се предлагат удължени гаранции за четири или пет години.
Plug-in хибридните версии включват отделна гаранция за батерията от осем години или 160 000 км, която гарантира запазване на поне 70% от капацитета ѝ през този период.
Последвайте ни в Google News