С новото A5, което заменя седана A4 и A5 Sportback, Audi прецизира и оптимизира своята компактна гама.
Audi A4 вече не съществува, а на негово място идва нов модел с пет врати и силует на седан, наречен просто A5. Може да го възприемете като духовен наследник на A5 Sportback, защото той е точно това, но без добавката „Sportback“, тъй като вече няма седан A4, от който да се разграничава. Така или иначе, винаги сме предпочитали външния вид и допълнителната практичност на хечбека A5 Sportback, така че загубата не е голяма. Това обединяване на моделите е логично предвид бързото разширяване на имената в портфолиото на Audi, докато компанията попълва електрическата половина от гамата си.
Компактният автомобил на Audi обаче все още не е преминал към e-tron задвижване.
Този последен A5 и неговата спортна версия S5 са изградени върху може би последната архитектура на марката за двигатели с вътрешно горене, наречена Premium Platform Combustion. Освен че е по-голям от отиващия си A5 Sportback във всяко едно отношение, новият A5 има и обновен външен вид, който обгръща модернизирани технологии и познато, но леко подобрено задвижване.
Дизайн, който напомня за A4
В профил A5 изглежда като нещо средно между седан и Sportback – сякаш е A4.5 – тъй като не е очевидно, че скосеното задно стъкло е част от хечбек врата, а не завършва пред традиционен багажник на седан. Повърхностите му изглеждат малко по-изваяни от тези на старите A4 и A5, а скритите дръжки на вратите допринасят за мускулестата елегантност. Специалистите по осветлението в Audi са разработили опционални дневни светлини и OLED задни светлини, които предлагат осем различни светлинни подписа, от които собственикът може да избира за допълнителна персонализация.
В интериора има още една светлинна иновация – опционалният стъклен покрив Variable Light Control предлага шест затъмняващи се панела с течни кристали. Макар технологията за преминаване от непрозрачно към прозрачно състояние да не е нова, A5 предлага интересен „раиран“ режим, който редува блокове от непрозрачно и прозрачно стъкло. Не можахме да открием практическо приложение за това, освен за постигане на неравномерен тен, и очакваме функцията, която имитира традиционен сенник, да се използва по-често.
Погледът веднага е привлечен от стената от екрани в A5, която Audi нарича Digital Stage. Тя се състои от 11.9-инчов дисплей зад волана (който Audi все още нарича Virtual Cockpit), разположен до 14.5-инчов централен сензорен екран. Наличен е и 10.9-инчов дисплей за пътника до водача, който му позволява да управлява аудиосистемата и навигацията и разполага с активен филтър, който блокира видимостта на видео съдържание за водача, докато автомобилът е в движение. Оценяваме фината извивка на централния дисплей, която улеснява достигането до най-далечния му край. Ако това не е достатъчно, като опция се предлага и цветен head-up дисплей.
Опционалните високоговорители Bang & Olufsen в подглавниците могат да насочват звука по-директно към ушите. Когато навигационната система дава указания или при телефонен разговор, останалите високоговорители продължават да възпроизвеждат избраното аудио, докато водачът получава персонализирано и локализирано звуково съобщение. Намираме това за по-добро решение от рязкото прекъсване на целия звук, което обикновено съпътства подобни известия.
Разбира се, има и повече пространство в интериора. Удълженото с 6.6 см междуосие е в полза на пътниците отзад, като им осигурява така необходимото допълнително пространство за краката – достатъчно, за да не се притесняват възрастни хора да седнат там за по-дълго пътуване. Товарният капацитет също е увеличен от максималните 991 литра до 1048 литра при този нов модел. Когато задните седалки се използват, в багажника има на разположение 651 литра.
Малко повече динамика, но все така комфортен
При прехода към един-единствен компактен модел Audi оптимизира и предложенията за задвижване, които са намалени от две на само едно в A5. Докато седанът A4 и A5 Sportback се продаваха с две версии на турбокомпресорния четирицилиндров двигател на VW Group, новият A5 се предлага с една, която надминава техните показатели. С мощност от 268 к.с. – със седем повече от предишния двигател „45“ и значително над версията „40“ с 201 к.с. – ревизираният двигател има и с 30 Нм по-висок въртящ момент от своя предшественик, достигайки общо 400 Нм.
Той работи в комбинация със седемстепенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител и стандартно задвижване на всички колела.
Не усетихме липса на мощност в новия A5 и установихме, че смяната на предавките е плавна и неусетна, дори при ниски скорости – нещо, което не винаги е гарантирано при този тип трансмисии. Audi твърди, че ускорението до 100 км/ч отнема 5.6 секунди. Преди сме измервали по-лекия A5 Sportback с 252 к.с. да достига 100 км/ч за 5.0 секунди, така че твърдението на производителя за новата, по-мощна версия вероятно е консервативно. Единственото, което накара A5 да се усеща дори малко бавен, беше прекачването от него в новия S5.
Моделът A5 отново е оборудван с прогресивна кормилна уредба, която прави управлението по-директно с увеличаване на ъгъла на завиване. Audi вече монтира рейката директно към каросерията за по-директна обратна връзка, което ни хареса, но системата все още страда от липса на цялостно усещане – нещо, което открихме и при новия S5, както и при неговите SUV събратя Q5 и SQ5.
Освен безизразното управление, атаката на завои с A5 не разкрива сериозни недостатъци. Пасивните амортисьори поддържат каросерията достатъчно стабилна и предимно предпазена от големи сътресения, така че не ни липсваше адаптивното окачване, което се предлага при S5. Настройките определено са ориентирани към комфорта, но все пак се усещат случайни неравности по пътя и има достатъчно информация за поведението на автомобила, за да бъде каран по-динамично. Всъщност този автомобил се усеща малко по-малко тежък в предницата от предишните A4 и A5, което му придава по-спортен характер.
С всички тези подобрения Audi прави избора на нов A5 модел 2025 г. леко объркващ. Тези модели без означение Sportback се продават успоредно с A5 и S5 от предишното поколение, които също са обозначени като модел 2025 г. Истински новият модел отново се предлага в нива на оборудване Premium, Premium Plus и Prestige. Предимството е, че вече няма да се налага да обяснявате какво означава Sportback на приятелите си, когато те се настанят щастливо на задната седалка.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

