Audi Concept C: Електрическа заявка за лидерство в дизайна

Преди две десетилетия Audi се трансформира от марка, която в очите на потребителите се конкурираше със Subaru, в производител, възприеман наравно с BMW и Mercedes-Benz. Това не беше лесно постижение, тъй като за разлика от другите германски компании, Audi никога не е разполагала със специализирани платформи със задно задвижване. Впечатляващият възход на компанията се дължеше на нейния революционен дизайн, приложен за първи път при зашеметяващия концепт Le Mans Quattro от 2003 г., който впоследствие се превърна в R8. Скоро след това последваха концептите Nuvolari и Pikes Peak, които поставиха основите съответно на серийните A5 и Q7. Дизайнерският език, както в интериора, така и в екстериора, беше толкова силен, че изведнъж постави останалите премиум производители в позиция на догонващи.

Нова визия и ново ръководство

През последните години обаче наследникът на Auto Union изпитваше известни затруднения с преминаването към електрически автомобили – твърде много платформи и застаряващи или почти тромави форми. Зад кулисите обаче се развиваше съвсем различна история. Като се започне от ключовото назначение на Гернот Дьолнер за главен изпълнителен директор през септември 2023 г. и се продължи с Масимо Фраскела, бивш кадър на Jaguar Land Rover, който стана главен творчески директор през юни 2024 г., Audi отново подготви почвата за успех. Доказателство за това е великолепният и завладяващ нов Concept C – изненадващо завършен прототип, който имахме възможност да управляваме из италианските Доломити.

Радикална простота и умни решения

Concept C е истински естетически шедьовър, който умело въплъщава стилистичната философия на Фраскела, брандирана като „радикална простота“, и определено привлича погледите. Изцяло електрическият кабриолет с твърд покрив, който ще влезе в серийно производство през 2027 г., е едновременно така необходимият ключов модел за имиджа на марката и навременна демонстрация на потенциала на Audi отново да бъде лидер в дизайна.

Предполага се, че когато моделът стане достъпен за потребителите, той ще използва спортен вариант на архитектурата S.S.P. на Volkswagen Group. За разлика от типичната „скейтборд“ платформа за електрически автомобили, при която батериите са разположени под краката на пътниците, при Concept C те се намират зад седалките – там, където обикновено би бил разположен двигател при автомобил със средно разположен агрегат. Това решение позволява на автомобила със задно задвижване да постигне своя нисък, атлетичен силует и пропорции.

Първи впечатления зад волана

Напълно разбираемо е защо Audi не разкрива конкретни технически данни за този прототип, защото в крайна сметка той е само концепт. Финалната версия вероятно ще бъде със същите размери и форма, но конфигурацията на задвижването може да е напълно различна. (Според нас Concept C всъщност използва модифицирана версия на платформата J1, която е в основата на Audi e-tron GT и Porsche Taycan.)

Случайно дочухме един служител да споменава, че единичният заден електромотор на Concept C генерира над 500 к.с., в което е лесно да се повярва, тъй като автомобилът е изключително бърз. Електрическите автомобили като цяло са пъргави, но тази мощност, комбинирана с мигновения въртящ момент в едно сравнително леко превозно средство (говори се за тегло под 1815 кг), е рецепта за забавление в права линия. Разбира се, при електрическото задвижване високата скорост се постига лесно, но добрата управляемост е трудната част. Затова си представете нашата радост, когато започнахме да въртим волана и открихме, че този концепт може би е по-близо до суперавтомобил. Ако тази мощност не е достатъчна, нямаме никакво съмнение, че серийната версия ще разполага с втори мотор на предната ос и ще се конкурира в сегмента на автомобилите с над 1000 к.с.

Заявка за бъдещето

Превъзходната управляемост – неутрална и директна, с отличен контрол на каросерията и огромно сцепление – не бива да бъде изненада, като си спомним, че този автомобил може би споделя платформата си с бъдещия електрически Porsche Boxster. И докато едно Audi с две врати може да бъде много неща, едно Porsche с две врати не може. То трябва да бъде преди всичко спортен автомобил, така че Concept C е добро предзнаменование и за двете марки. Що се отнася до останалата част от конкуренцията, тази електрическа заявка ясно показва намерението на Audi отново да поведе атаката.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации