Audi PB18 e-tron: Забравеният шедьовър на дизайна

Наследство от смели концепции

През годините Audi е представяла множество впечатляващи концептуални автомобили. Докато някои от тях са вдъхновявали бъдещи серийни модели, много от най-смелите проекти така и не са достигали до шоурумите. Списъкът с такива примери е дълъг и включва някои наистина забележителни машини.

Сред тях са ретро вдъхновеният суперавтомобил Audi Avus Quattro от 1991 г. със средно разположен двигател, който дебютира с W12 агрегата на VW Group, както и спортният Audi Quattro Spyder от същата година, замислен като наследник на легендарното Audi Quattro.

Други ярки примери са Audi Rosemeyer от 2000 г., задвижван от WR16 двигател и със стилистика, напомняща за състезателните болиди на Auto Union от 30-те години на миналия век, и Audi Avantissimo от 2001 г. – визия за луксозно комби с размерите на A8.

Десетилетията на 90-те години и началото на новия век са особено плодотворни за концепциите на Audi, но същото важи и за периода след 2010 г., особено по отношение на футуристичните творения. Сред най-забележителните са четиривратият прототип Audi Aicon от 2017 г., който загатваше за бъдещ автономен автомобил от Ниво 5, както и Pop.Up Next от 2018 г. – проект за автономен летящ електрически автомобил, разработен съвместно с Airbus и ItalDesign. Към тях можем да добавим и концепциите AI-ME и AI:Trail от 2019 г. с автономност от Ниво 4.

Дизайн, изпреварил времето си

Когато става дума за най-впечатляващия прототип обаче, това определение най-вероятно подхожда на AI:RACE, известен още като PB18 e-tron. Името му идва от факта, че е представен през 2018 г. по време на автомобилната седмица в Пебъл Бийч, Монтерей, Калифорния, и споделя технологична ДНК с успешния състезателен автомобил на Audi – R18 e-tron LMP1. Вълнуващите линии на концепта са създадени в дизайнерското студио на Audi в Малибу, Калифорния, където стилът на марката непрекъснато се развива за бъдещето.

PB18 e-tron представляваше визията на Audi за електрически спортен автомобил под формата на изключително ниско и широко купе тип „shooting brake“ (комбинация между спортно купе и комби). Автомобилът е дълъг 4,53 метра, широк 2,00 метра и висок едва 1,15 метра, с голямо междуосие от 2,70 метра. Благодарение на специфичната задна част, той предлагаше и практичност с багажник с обем от 470 литра.

Впечатляващите пропорции са постигнати благодарение на компактното задвижване, състоящо се от три електромотора – един на предната ос и два на задната. Батерията е с твърдотелен електролит, капацитет 95 кВтч, ниско разположена в централната част на шасито и поддържа 800-волтова технология за зареждане.

Това решение е позволило на дизайнерите да създадат PB18 e-tron с много къси надвеси отпред и отзад, както и с изнесен напред кокпит, което допринася за изключително атрактивния външен вид. В резултат на ефективното разположение на батерията и агресивния дизайн, центърът на тежестта на електрическия суперавтомобил се намира зад седалките и пред задната ос, което има положителен ефект върху динамиката на управление.

Технологии от Audi Sport и впечатляваща динамика

Динамиката на пътя се подобрява при високи скорости и от активни аеродинамични елементи, вдъхновени от моторните спортове. Задният дифузьор може да се спуска механично, за да увеличи притискащата сила, а задният спойлер може да се изтегля назад със същата цел.

В допълнение, 22-цоловите джанти с асиметричен дизайн, напомнящ турбинни лопатки, осигуряват отлично охлаждане на големите карбонови спирачни дискове. За това допринасят и специално оформените въздуховоди в калниците. PB18 e-tron разполага и с големи отвори отляво и отдясно на радиаторната решетка Singleframe, които подават охлаждащ въздух към спирачките и предния електромотор.

Инженерната разработка е дело на Audi Sport – подразделението на компанията, което проектира и произвежда спортните RS модели като RS3, RS4, RS5, RS6 и спрения от производство R8. Това обяснява защо PB18 e-tron разполагаше с мощност от 661 к.с. и 830 Нм въртящ момент в стандартен режим, като в overboost режим мощността достигаше 753 к.с. за кратки периоди.

Електрическата система за задвижване на четирите колела (eAWD) позволяваше на впечатляващия концепт да ускорява от 0 до 100 км/ч за малко над 2 секунди и да достига максимална скорост от около 300 км/ч. Подобни динамични характеристики бяха възможни и благодарение на общото тегло под 1550 кг, постигнато чрез лека твърдотелна батерия и комбинация от алуминий, карбон и композитни материали за каросерията.

Това са впечатляващи данни, но още по-голямо вълнение предизвика обещанието на Audi да пусне PB18 e-tron в серийно производство. В началото на 2019 г. германският производител потвърди, че концептуалният автомобил ще бъде произведен в лимитирана серия от 50 бройки. Тогавашният изпълнителен директор Брам Шот заяви, че серийната версия ще се появи „след година или две“. За съжаление, това така и не се случи – шест години по-късно от серийния PB18 e-tron няма и следа.

Технологията на твърдотелните батерии се оказва твърде напредничава

Първите електрически автомобили с твърдотелни батерии не се очакват преди края на това десетилетие, като компании като BYD и Toyota се целят в пазарен дебют около 2027-2028 г. Volkswagen Group, собственикът на Audi, дори не е обявил прогнозна дата за пускането на своя първи модел с такава технология.

Твърдотелната батерия на PB18 e-tron с капацитет 95 кВтч и течностно охлаждане трябваше да осигури пробег от близо 500 км по цикъла WLTP с едно зареждане. Освен това тя беше проектирана да се зарежда с напрежение от 800 волта, което би позволило пълното ѝ презареждане за около 15 минути. Автомобилът предлагаше и възможност за безжично индукционно зареждане чрез Audi Wireless Charging (AWC). Всичко това звучеше чудесно, но Audi не успя да намери начин да приложи тази технология в сериен продукт.

Разбира се, Audi можеше просто да използва различна технология и химия за батерията в серийния PB18 e-tron, но и това не се случи. От 2019 г. насам автомобилният производител не е предоставял никаква официална информация или актуални данни относно бъдещето на електрическия спортен автомобил. За съжаление, за момента PB18 e-tron остава една красива мечта.

Подвижна шофьорска позиция: Отляво или в центъра

В официалното съобщение за дебюта на модела Audi заяви, че PB18 e-tron е проектиран като „радикална машина за пистата и пътя“, като фокусът върху водача е изведен „в напълно ново измерение“. Това обяснява защо концептът не разполага със системи за автономно управление, за разлика от други концептуални модели на Audi с означението AI, нито с комфортни екстри, които биха добавили излишно тегло.

Интериорът е също толкова впечатляващ, колкото и екстериорът. Той разполага с шофьорска седалка и кокпит, интегрирани във вътрешен монокок, който може да се плъзга странично. Това е и най-впечатляващата характеристика на кабината, тъй като монококът може да бъде позициониран в центъра – също като в едноместен състезателен болид или в легендарния суперавтомобил McLaren F1. Audi прави този трик възможен благодарение на електронната система за управление „drive-by-wire“ на волана и педалите, които нямат механична връзка.

Въпреки това PB18 e-tron може да се управлява и като нормален автомобил, като монококът на водача се плъзга в стандартна странична позиция, оставяйки място за един пътник до него. В този ред на мисли, може да се каже, че Audi е пропуснала възможността да направи PB18 автомобил, който може да се трансформира и във версия с десен волан. След като може да се управлява както с ляв, така и с централно разположен волан, защо инженерите не са направили и още една крачка, позволявайки на монокока да се мести и в дясната позиция?

Кой знае, може би въпросният проблем ще бъде решен, когато PB18 e-tron влезе в производство – ако това изобщо се случи.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации