Audi представя нов 3.0 TDI двигател с хибридна система за Q5 и A6

В ход, който мнозина не очакваха, Audi обяви нов дизелов двигател, предназначен за кросоувъра Q5 и седана A6. Агрегатът е модернизиран с 48-волтова „мека“ хибридна система и електрически компресор, които целят да намалят емисиите, да увеличат мощността и да премахнат турбо закъснението. Технологията е разработена, за да отговаря на съвременните екологични стандарти, избягвайки проблемите, които доведоха до скандала с дизеловите емисии преди десетилетие.

Завръщането на дизеловия двигател

Мнозина смятаха дизеловите двигатели в леките автомобили за почти изчезнали. Преди десет години те съставляваха около половината от новите продажби в Европейския съюз, но през изминалата година делът им спадна до едва 13,6%. Автомобилните производители твърдяха, че бъдещите екологични норми Евро 7 ще направят разработката на нови дизелови агрегати икономически неизгодна.

Самата компания Audi планираше да прекрати разработката на нови двигатели с вътрешно горене до следващата година и да спре напълно продажбите им до 2033 г. Тези планове обаче се промениха, което доведе до появата на най-новото поколение на 3.0-литровия V6 TDI двигател.

Самият двигател, четвърта еволюция на серията EA897, не е претърпял съществени промени в основата си. Ключови са допълнителните компоненти, които го правят по-ефективен и икономичен. Основен елемент е новият електрически компресор. Audi и преди е използвала подобна технология, но сегашната версия е значително подобрена.

Благодарение на интеграцията с най-новата 48-волтова „мека“ хибридна система и по-мощен електромотор, компресорът осигурява по-високо налягане и по-бърза реакция. В комбинация с 48-волтовия ремъчен стартер-алтернатор, системата спомага за мигновеното разгръщане на тягата. От Audi твърдят, че ускорението е „значително подобрено“ през първите 2,5 секунди след рязко натискане на педала на газта.

По-добра реакция и по-нисък разход на гориво

По-високият въртящ момент при ниски обороти позволява на двигателя да работи по-ефективно, без да е необходимо да се форсира. Това води до „значително“ намаляване на разхода на гориво. Audi все още не е обявила официални данни за разхода на новия двигател в Q5, но се очаква той да бъде между 6,7 и 8,1 л/100 км по цикъла WLTP. При модела A6 тези стойности ще бъдат още по-ниски – между 6,3 и 7,2 л/100 км.

Последната версия на 3.0 TDI в Q5, позната като Evo 2, генерираше 286 к.с. и 620 Нм въртящ момент. Новият агрегат предлага 295 к.с. и 580 Нм. Макар въртящият момент да е леко намален, към него се добавя тягата от електромотора, разположен преди скоростната кутия, който осигурява допълнителни 24 к.с. и 230 Нм, което води до по-висока обща мощност.

Като допълнителна екологична характеристика, новият TDI може да работи и с хидротретирано растително масло (HVO). Това гориво се произвежда от отпадъчни продукти като използвано олио за готвене и вторични суровини от селското стопанство. То може да се смесва със стандартен дизел или да се използва самостоятелно. Според Audi, използването на HVO намалява емисиите на CO2 с до 95% в сравнение с дизела от петролен произход.

Този двигател обаче ще се предлага основно на европейския пазар. Шансовете да достигне до Съединените щати са практически нулеви, тъй като последиците от скандала „Дизелгейт“ все още се усещат, а хибридните технологии заеха нишата, освободена от дизеловите автомобили.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации