Audi Q3: Първи впечатления от по-умния и по-ефективен хибрид

Q3 е обновен с множество модерни технологии и по-способен plug-in хибриден двигател. За разлика от основните си конкуренти обаче, моделът все още не предлага изцяло електрическа версия.

Общ преглед

Audi бързо обновява моделната си гама с по-елегантни и технологично наситени автомобили, вдъхновени от електрическата си серия.

В този контекст Q3 получава сериозна модернизация, която включва по-аеродинамична каросерия, преработени задвижващи агрегати и технологии, заимствани от по-големите и скъпи модели на марката.

Като основен конкурент на BMW X1 и Mercedes GLA, новото Q3 се изправя пред сериозна конкуренция от страна на тези силни играчи на пазара.

За разлика от основните си конкуренти, Q3 не се предлага в изцяло електрически вариант. Както и преди, той е наличен с бензинови, дизелови и plug-in хибридни задвижвания. При корпоративните продажби обаче, предишното поколение на Q3 отстъпваше по популярност на хечбека A3 и на Q4 e-tron.

Цените за новата версия започват от 38 300 британски лири за бензиновия вариант. Plug-in хибридът, означен като eHybrid, стартира от 45 800 британски лири.

Предлагат се два варианта на каросерията – стандартен SUV и Sportback, като вторият се отличава с по-елегантна линия на покрива в стил купе.

Налични са три нива на оборудване – Sport, S Line и Edition 1, като се очаква средният вариант да формира основния дял от продажбите.

Стандартното оборудване е особено богато. Всички версии на Q3 разполагат с LED светлини, адаптивен круиз контрол, отопляеми предни седалки с лумбална опора, безключов достъп, електрически заден капак и система от камери с 360-градусов обзор.

Комфорт и практичност

Макар новото Q3 да не изглежда коренно различно от своя предшественик отвън, интериорът е изцяло нов. Архитектурата на купето е споделена с новите A5 и Q5, както и с последните модели A6 и Q6 на Audi.

Налице е значително увеличение на използваните рециклирани материали, което подобрява устойчивостта. Недостатъкът е, че много от повърхностите се усещат по-малко премиум. Audi се опитва да компенсира това с повече контрастни елементи и по-екстравагантно амбиентно осветление. Версиите Sport получават текстилна тапицерия, докато S Line е с веган кожа.

Самите седалки са удобни и с добра опора, а позицията на шофиране предлага достатъчно възможности за регулиране.

Новост за Q3 е преработеният дизайн на лостовете на кормилната колона. Управлението на мигачите и чистачките е комбинирано отляво, докато скоростният лост е разположен отдясно. За разлика от конвенционалните лостове, тези са по-къси и широки, интегрирани в панел зад волана. Новата конфигурация не носи реални ползи за водача. Всъщност, управлението на чистачките чрез малък въртящ се превключвател се усеща като стъпка назад.

Останалата част от дизайна и оформлението на таблото е изчистена и фокусирана върху водача. Централната конзола разполага с две поставки за чаши и охлаждаща се подложка за безжично зареждане на телефон.

Като автомобил, предназначен предимно за семейства, Q3 предлага разумно вътрешно пространство. Усеща се по-малко тясно от Q2, но не толкова просторно, колкото други семейни автомобили в този ценови клас.

Задната седалка може да се плъзга напред, за да увеличи обема на багажника. Общият обем на багажника е намален в сравнение с предишното Q3. Новият модел разполага с до 575 литра, но ако се даде приоритет на пространството за краката на задните пътници, обемът намалява до 488 литра.

Безопасност и технологии

В Q3 централният екран на инфоразвлекателната система е комбиниран с втори дигитален дисплей на приборното табло, като заедно образуват широк панел, който доминира в интериора.

Централният 12,8-инчов сензорен екран работи с нов, опростен потребителски интерфейс с ясна графика и преработена структура на менюто. Системата е базирана на Android, по-лесна е за използване благодарение на меню, подобно на смартфон, и може да бъде разширявана с приложения и софтуерни актуализации по въздуха.

По-малко впечатляващ е дисплеят пред водача, който има грубовата графика и ограничени възможности за персонализация. Управлява се чрез неудобни сензорни бутони на волана, които не са особено прецизни. По отношение на потребителското изживяване, това е стъпка назад в сравнение с предишното поколение на системата Virtual Cockpit на Audi.

Управляемост и ефективност

Audi предлага Q3 с широка гама от двигатели, като се започне от 1,5-литров бензинов агрегат. Той развива 150 к.с. и се очаква да бъде най-продаваният. Достатъчно пъргав е, като ускорява от 0 до 100 км/ч за малко над девет секунди, а разходът на гориво е приемлив – около 6,1 л/100 км.

Предлага се и 2,0-литров бензинов двигател с мощност 204 к.с. или 265 к.с. И двата варианта са оборудвани със система за задвижване на четирите колела Quattro за по-добро сцепление, но имат висок разход на гориво.

Наличен е и един дизелов вариант със 150 к.с., който постига разход малко над 5,6 л/100 км.

За корпоративните клиенти най-атрактивният модел е eHybrid с мощност 272 к.с. С батерия с капацитет 19,7 кВтч, той има пробег на електричество от 116 км (WLTP). Това е най-мощният наличен вариант, но и най-ефективният.

Q3 е тих и с добри маниери на пътя, което го прави чудесен за дълги разстояния.

Audi е разработила нови двукамерни адаптивни амортисьори за Q3, които позволяват на водачите да настройват возията и управляемостта чрез различни режими на шофиране. Режимът Comfort е мек, докато Sport предлага по-твърда и неотстъпчива возия. Тази система е част от пакет, който включва и прогресивно управление. Всички автомобили по време на представянето бяха оборудвани с тази опция, така че предстои да изпробваме Q3 със стандартно окачване.

Тестваните автомобили с високо ниво на оборудване се усещаха пъргави и сравнително ангажиращи, въпреки че цялостната управляемост не е толкова добра, колкото тази на BMW X1.

Бензиновият 1,5-литров двигател би трябвало да отговори на нуждите на повечето шофьори, но се усеща муден в сравнение с eHybrid, а дори дизелът предлага по-приятно усещане зад волана благодарение на допълнителния си въртящ момент.

Забелязва се ясна разлика в управляемостта при моделите Quattro, тъй като те използват различни настройки на окачването и се усещат по-динамични и стабилни на пътя.

Цени и експлоатационни разходи

Audi Q3 е с конкурентни цени спрямо най-сериозния си съперник – BMW X1. За корпоративните клиенти ниските експлоатационни разходи на версията eHybrid я правят най-привлекателното предложение. Тези модели обаче са значително по-скъпи от базовия бензинов вариант.

Разходите за поддръжка на бензиновите и дизеловите модели са високи, особено в сравнение с изцяло електрически модели като Audi Q4 e-tron, BMW iX1 и Mercedes EQA.

Въпреки това, с възможност за бързо зареждане с мощност до 50 кВт, водещ в класа си електрически пробег и впечатляваща динамика, Q3 eHybrid се очертава като жизнеспособна алтернатива на изцяло електрически автомобил за тези, които изминават значителни разстояния.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации