В началото на века Ferrari 360 беше еталон за суперколи със своя V8 двигател с 400 к.с. Днес това Audi предлага същата мощност, но в практичен пакет, който позволява да вземете със себе си цялото семейство и техния багаж.
Значително по-евтин за придобиване и поддръжка от Ferrari, RS 3 е изгодна сделка в света на спортните автомобили. Въпреки това притежанието му не е евтино, особено ако се управлява по начина, за който е създаден. Бърза проверка във форумите на собственици разкрива колко високо е оценен моделът, като единствените недостатъци изглежда са големите сметки за гориво, поддръжка и застраховка.
Audi има дълга история в създаването на практични спортни автомобили. Още от появата на оригиналния Quattro през 1980 г., компанията предлага бързи, семейни модели с допълнителната сигурност на задвижването на четирите колела. Това важи с особена сила за вълнуващата RS гама.
Първият модел от тази линия е комбито RS2 от 1994 г., създадено съвместно с Porsche. Оттогава насам Audi предлага широка гама от хечбеци, седани, купета, комбита, SUV автомобили и кабриолети със сериозна мощност, дискретен външен вид и задвижване на четирите колела.
RS 3 е най-малкият и същевременно най-достъпен RS модел на Audi. Това второ поколение на автомобила ускорява от 0 до 100 км/ч за около четири секунди, така че в никакъв случай не е компромисен вариант.
Обхванати модели
Audi RS 3 (2015-2021) – хечбек с пет врати и седан, които комбинират практичност и висока производителност.
История на модела
Оригиналното Audi RS 3 с мощност 335 к.с. се продава между 2012 и 2013 г. Изцяло новият модел с 362 к.с., базиран на третото поколение A3, достига до пазара във Великобритания през юли 2015 г. Първоначално той се предлага само във версия Sportback с пет врати на цена от 39 950 паунда и се задвижва от 2.5-литров петцилиндров турбо двигател. Всички версии на RS 3 са оборудвани със седемстепенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител S tronic.
Обновена версия на RS 3 Sportback е представена през септември 2017 г., вече с мощност 395 к.с., която позволява ускорение от 0 до 100 км/ч само за 4.1 секунди. По същото време е лансиран и RS 3 Saloon (седан), който е механично идентичен със Sportback, но с различна каросерия.
Стандартното оборудване остава същото, а сред ключовите опции са керамични спирачки и подобрена изпускателна система за по-плътен звук. Този RS 3 е заменен от ново поколение, базирано на четвъртата генерация Audi A3, през 2022 г.
Коя версия да изберете?
Изборът не е голям, тъй като всички RS 3 са с автоматична скоростна кутия. Основният въпрос е дали предпочитате хечбек с пет врати или седан с четири, като хечбекът е значително по-разпространен.
От самото начало LED фаровете и 19-цоловите алуминиеви джанти са стандартни, както и автоматичните светлини и чистачки, тапицерията от кожа Nappa, отопляемите предни седалки и двузоновият климатроник.
Допълнителните екстри включват електрическо регулиране на седалките, окачване „magnetic ride“, подобрена аудиосистема и навигация. Последната е често срещана добавка, предлагана и като част от технологичен пакет, който включва по-голям, 7-инчов дисплей. Панорамният покрив е желана опция, която малко автомобили притежават.
Алтернативи на Audi RS 3
Ако търсите хечбек със задвижване на четирите колела и шеметна скорост, Mercedes-AMG A 45 с мощност 355 к.с. (376 к.с. от септември 2015 г.) може да е подходящ. Подобно на Audi, той съчетава достъпна производителност с практичност и високи експлоатационни разходи. Тези характеристики важат и за BMW M135i, което през май 2016 г. еволюира в M140i. Тъй като мощността се предава само към задните колела, той е по-забавен за управление, но по-малко практичен при лоши метеорологични условия.
Ако можете да живеете с около 300 к.с. вместо с 400 к.с., обмислете Ford Focus RS, Honda Civic Type R и Volkswagen Golf R. Всички те са значително по-евтини за покупка от RS 3, но въпреки по-ниската мощност остават изключително бързи.
За какво да внимавате
Вместо резервна гума, в багажника има само ремонтен комплект, като липсва и специално място за поставяне на гума.
Срещу доплащане купувачите на RS 3 са можели да поръчат пакет Dynamic Package Plus, който увеличава максималната скорост до 280 км/ч.
Отопляемите, сгъваеми и електрически регулируеми странични огледала не са били стандартни, а са стрували допълнително.
Други опции, за които си струва да се оглеждате при покупка, включват камера за заден ход и круиз контрол.
Интериор
Базиран на стандартния A3, RS 3 споделя неговия стилен интериор, но разполага с много по-спортни седалки. Купето е изпълнено с висококачествени материали, има отлична ергономия и предлага достатъчно място за краката и главите на пътниците на задните седалки.
Усещане зад волана и звук
При спокойно шофиране в града на по-висока предавка автомобилът е също толкова релаксиращ, колкото всеки друг A3 от гамата. При по-динамичен стил обаче скоростната кутия реагира мигновено на командите от перата на волана.
Звукът също е доста спортен, особено в режим Dynamic, когато при понижаване на предавките от изпускателната система се чуват характерни припуквания и гърмежи.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
Докато други спортни автомобили намаляваха работния обем и броя на цилиндрите, Audi запази характерния 2,5-литров петцилиндров турбо двигател. Това неизбежно се отразява на разхода на гориво и ефективността на RS 3.
Въпреки това, предвид предлаганата динамика, RS 3 показва конкурентни резултати. Заявеният разход на гориво е около 7,9 л/100 км, а емисиите са 215 г/км според тестовия цикъл WLTP. Тези стойности са идентични както за хечбека, така и за седана. За сравнение, VW Golf R с мощност 296 к.с., задвижване на четирите колела и DSG скоростна кутия, постига разход от 7,2 л/100 км и емисии от 197 г/км, но не може да се мери с Audi по отношение на чистата скорост. Теоретично, BMW M2 Competition е почти идентичен с Audi по отношение на емисии и разход на гориво.
Разбира се, стойностите, регистрирани при официален тестов цикъл, и реалностите при ежедневно шофиране са две много различни неща. В най-лошия случай, при шофиране на писта, разходът вероятно ще надхвърли 23,5 л/100 км, докато при много спокойно шофиране може да спадне до малко под 8 л/100 км. Реалистичните очаквания трябва да са за стойност по средата, което все пак е доста добър показател за автомобил с впечатляващата динамика на RS 3.
Интериор, дизайн и технологии
RS моделите на Audi обикновено са проектирани да бъдат по-скоро дискретни и новият RS 3 се придържа към тази философия, въпреки че феновете на бързите модели Audi ще го познаят отдалеч.
Освен очевидните емблеми, предната single-frame решетка е изпълнена с черна лъскава мрежа тип пчелна пита и има по-големи въздухозаборници от двете страни. LED фаровете с LED дневни светлини са стандартни, както и специфичните за RS цветове и елементи. Всички автомобили получават 19-инчови алуминиеви джанти, специално проектирани за мощния хечбек и седан, докато огледалата в цвят матиран алуминий, спойлерът на покрива и двата големи овални накрайника на изпускателната система завършват леко по-агресивната визия.
Версията Sport Edition добавя някои фини стилови подобрения, включително черно покритие на рамката на решетката, лайстните на прозорците, задния дифузьор и джантите. Вътре Sport Edition добавя по-поддържащи спортни седалки и акценти от карбонови влакна.
Списъкът с опции е доста дълъг и предлага много начини за персонализиране на RS 3. Премахването на ограничителя на скоростта от 250 км/ч е платена опция, както и керамичните спирачки. Спортната изпускателна система също се предлага срещу доплащане и е препоръчителна инвестиция.
Интериорът на стандартния A3 Sportback вече е приятно място, а версията RS 3 го издига на ново ниво с чифт великолепни спортни седалки с изразена странична опора, тапицирани с капитонирана кожа. Воланът с плоска долна част, облечен в Alcantara, се усеща фантастично в ръцете, а приборното табло е допълнено с дигитален индикатор за налягането на турбокомпресора.
Навигация и инфоразвлекателна система
Стандартното оборудване включва прибиращия се екран за навигацията, камерата за задно виждане и функциите на инфоразвлекателната система. Последният RS 3 идва с ясен цветен екран като стандарт, включващ свързаност с Apple CarPlay и Android Auto. Системата е сравнително интуитивна за използване чрез въртящия се контролер, разположен на централната конзола, но в сравнение с най-новите сензорни инфоразвлекателни системи започва да изглежда остаряла. 7-инчовият екран също е малък, но поне 12,3-инчовият дигитален инструментален панел „Virtual Cockpit“ изглежда страхотно. Предлагат се също аудиосистема Bang & Olufsen и безжично зареждане на телефон.
Практичност, комфорт и багажно пространство
Малко автомобили с динамиката на RS 3 предлагат толкова практично вътрешно разпределение. Предлага се в два типа каросерия, като по-практичният модел е конвенционалният Sportback. С пет места, пет врати и гъвкава хечбек конфигурация, той е почти толкова универсален, колкото и стандартният A3, въпреки че обемът на багажника от 335 литра е с 45 литра по-малък от този на стандартния A3 Sportback.
Вътре дълбоките джобове на вратите и множеството ниши и поставки за чаши оползотворяват максимално наличното пространство. Има и голяма жабка и дълбоко отделение с капак между предните седалки. Спортните седалки на Audi не само изглеждат страхотно, но са и удобни и поддържащи, с позиция на шофиране, която може да се регулира за всякакъв ръст и телосложение.
По-твърдото окачване естествено прави RS 3 малко по-уморителен от дизелов A3 при дълги пътувания и по лоши настилки. Но с излишъка от мощност и тихата кабина при поддържане на постоянна скорост, RS 3 е добре пригоден за дълги пътешествия. Единствено трябва да се има предвид, че спиранията за зареждане ще бъдат чести, тъй като резервоарът е със скромния обем от 55 литра.
Размери и вътрешно пространство
RS 3 Sportback е дълъг 4335 мм и широк 1800 мм, което го поставя наравно с Mercedes-AMG A45. С дължина от 4479 мм, седанът RS 3 е малко по-дълъг от Sportback, а по-големият заден надвес прави паркирането по-трудно.
Audi е добавила допълнителни 35 мм към междуосието на RS 3 в сравнение с A3 с три врати, което осигурява добре дошло пространство за краката на задните седалки – дори пътници с ръст около 1,80 метра ще се чувстват комфортно. Въпреки че автомобилът е петместен, двама пътници отзад ще се чувстват много по-удобно от трима, тъй като пространството за раменете е ограничено. На предната пътническа седалка и на двете външни задни седалки има стандартни ISOFIX стойки за детски столчета.
Багажник
Тук практичността на Audi е леко компрометирана. Стандартният A3 Sportback разполага с полезен обем от 380 литра, но RS 3 може да побере само 335 литра, което е само малко повече от някои малки градски автомобили. Това намаление е резултат от необходимостта да се освободи място под пода за задния мост на системата за задвижване на четирите колела и за акумулатора (големият петцилиндров двигател не оставя достатъчно място под предния капак).
При сгъване на задните седалки товарната площ нараства до 1175 литра, което е повече от това, което предлага Mercedes-AMG A45. Товарният праг е сравнително нисък, а линиите на Sportback, напомнящи комби, спомагат за максимална практичност. Багажникът на RS 3 Saloon е още по-малък – 315 литра. Седалките се разделят и сгъват стандартно.
Последвайте ни в Google News