Audi RS3: Последният „хотхеч“ с пет цилиндъра е един от най-добрите

Казват, че ерата на мощните спортни хечбеци, или така наречените „хотхечове“, е към своя край. И все пак, изглежда, някои производители не са съгласни. Само през последната година BMW обнови своя M135, Mini представи нов John Cooper Works, а Toyota преработи GR Yaris. Mercedes-AMG все още предлага моделите си A35 и A45 S. Концернът VW Group също не изостава, като пусна обновени версии на Golf GTI, GTI Clubsport и R, както и на Cupra Leon. Audi също беше зает с премиерата на подобрените S3 и разбира се, петцилиндровия RS3.

Със своята мощност, технологии и цена от над 60 000 паунда, RS3 се позиционира на върха на модерните „хотхечове“. Той предлага динамика и финес, които доскоро бяха характерни за спортни седани или чистокръвни спортни автомобили. Тъй като RS3 е изключително успешен модел – най-продаваният Audi RS във Великобритания и в световен мащаб – промените за модел 2025 г. са по-скоро фини, отколкото сензационни. Те се изразяват в настройки и подобрения на основните компоненти, които издигнаха това поколение RS3 до нови динамични висини при дебюта му през 2021 г.

Настоящият RS3 е напът да бъде последният по рода си, тъй като Audi гледа към бъдеще с електрически и хибридни автомобили. Остава въпросът дали в последната си версия той може да се конкурира с модели като Mercedes-AMG A45 S и дори със спортни автомобили в същия ценови клас като BMW M2?

Двигател, динамика и ускорение от 0 до 100 км/ч

Както винаги, последният RS3 впечатлява със сериозни числа. Някои от основните характеристики остават непроменени: 2.5-литровият двигател с пет цилиндъра и един турбокомпресор запазва мощността си от 400 к.с. и въртящ момент от 500 Нм. В резултат на това автомобилът е изключително бърз, с максимална скорост от 280 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за под четири секунди. Той е и с пет секунди по-бърз на една известна германска писта, като изминава почти 21-километровата обиколка за 7 минути и 33.12 секунди. С това време RS3 подобрява предишния рекорд в компактния клас, държан от BMW M2, с повече от пет секунди.

Всички тези елементи се управляват от електронен контролер на динамиката, който е пренастроен за обновения модел.

Като опция се предлагат керамични спирачки на цена от 4 590 паунда. Тази инвестиция си заслужава, ако има планове този изключително мощен хечбек с тегло от 1565 кг да бъде използван на писта.

Возия и пътно поведение

RS3 е изключително вълнуващ автомобил. Той не притежава прецизността и обратната връзка на Civic Type R, но неговата брутална сила и многобройните възможности за настройка му придават съвсем различен чар.

В режим Comfort той се справя отлично с ролята на спокоен ежедневен автомобил. С преминаването към по-спортните режими обаче се разкрива един наистина забавен характер. Великолепният двигател е в основата на преживяването, но начинът, по който RS3 пренася мощността си към пътя, е също толкова впечатляващ. В някои аспекти се държи като „хотхеч“ с предно предаване, като леко поднася при движение по неравни пътища. В други моменти напомня за стара състезателна кола заради начина, по който се бори за сцепление и може агресивно да подскача по настилката при пълна газ.

Когато амортисьорите са в режим Comfort, се усеща значително накланяне на каросерията, особено при ускорение, когато задницата кляка силно. Това почти пресъздава усещането за рали автомобилите от Група Б. По-твърдите настройки осигуряват повече контрол, а при по-агресивно шофиране интелигентният заден диференциал помага. Първоначално завъртането на задницата при подаване на газ може да се стори необичайно, но ако се прояви доверие към автомобила, той възнаграждава с моменти на истинско вълнение. Задницата се изнася встрани при излизане от бавни завои, докато предната ос едновременно изтегля колата напред. В най-агресивния режим Torque Rear диференциалът кара RS3 да се усеща като автомобил със задно предаване по начин, напълно непознат за по-старите поколения.

В крайна сметка RS3 не е толкова директен и интуитивен като Civic Type R, нито толкова балансиран и вдъхващ увереност като GR Yaris. Но изследването на неговия специфичен динамичен характер е удовлетворяващ процес. А страхотното присъствие и звук на петцилиндровия двигател са неоспорими. На пътя той е по-достъпен и ангажиращ за шофиране от най-близкия си съперник, Mercedes-AMG A45 S, а освен това е и по-комфортен.

Коментар на редактора

Юсуф Ашраф, старши автор в evo, който е тествал Audi RS3 по пътищата на Великобритания, коментира, че автомобилът е изключително лесен за бързо шофиране, но когато се търсят границите му, той е всичко друго, но не и предвидим. Според него това е сложна кола и това се усеща в начина, по който атакува пътя: гумите подскачат по настилката в търсене на сцепление, воланът дърпа ръцете, а системата за задвижване на четирите колела коригира поведението през целия завой. Системата Torque Splitter е ключовата съставка, която подава повече мощност към външното задно колело, за да поддържа автомобила в тясна линия и дори да предизвика плъзгане на задницата при повече газ и решителност.

На пистата

На пистата системата за задвижване на четирите колела на RS3 може да бъде изследвана напълно. Това важи особено за режима Torque Rear, при който 100% от въртящия момент на задната ос може да се насочи към външната гума. Това помага на Audi да влезе в силов дрифт и да го поддържа. Всъщност в тези моменти RS3 се движи с три задвижващи колела.

Лекото усещане за плъзгане може да се стори странно в началото, но бързо се свиква с него и то отключва напълно ново динамично измерение. Системата Torque Splitter, въведена през 2021 г. и обновена миналата година, дава на този RS3 много по-широк динамичен репертоар и по-позитивно усещане в сравнение с предишните поколения. Наскоро тази система беше внедрена и в модела S3 с по-малкия двигател.

Извън режима Torque Rear, в стандартните си настройки, RS3 е автомобил с изключително високо сцепление. Толкова високо, че понякога дори подскача като карт, когато се хвърли рязко в завой. Това е позитивен и вълнуващ за шофиране автомобил, който се възползва максимално от сцеплението на четирите колела в стандартните си режими и предлага истински иновации. Последният Ford Focus RS използваше нещо подобно със своята система Drift Mode, но RS3 е по-лесен за управление и не толкова рязък.

Интериор и технологии

Новият волан с почти квадратна форма и ревизираните опционални спортни седалки с карбонов гръб (на цена от 2 500 паунда) са основните промени в интериора на новия RS3. Той запазва същата ъгловата и леко мрачна атмосфера като на отиващия си модел. Вътре няма особена дизайнерска смелост, но като цяло купето е добре сглобено и пълно с технологии, включително централен 10.1-инчов дисплей на инфоразвлекателната система и 12.3-инчово дигитално приборно табло Virtual Cockpit.

Качеството на сглобката е добро, но липсва онова усещане за солидност, познато от по-старите RS3 модели. Използвани са пластмаси с матово покритие и гланцирани елементи, които вероятно бързо ще се покрият с отпечатъци и драскотини. Новият квадратен волан също не е непременно подобрение – формата му е по-неудобна, а сензорните бутони на спиците се натискат лесно по погрешка.

Двата червени бутона за бърз достъп до режимите на шофиране, подобни на тези в М автомобилите на BMW, са приятен акцент.

Дигиталните интерфейси са ясни и функционални, с приборно табло, което предлага богати възможности за персонализация. За щастие, Audi са ги комбинирали с панел с физически бутони за управление на климатичната система. Има и някои странни решения – например плъзгащият се квадратен скоростен лост и сензорният контролер за силата на звука и смяна на песните. Като цяло обаче интериорът е интуитивен и добре проектиран, макар и да не е най-вълнуващият визуално.

Цена и конкуренти

Както беше споменато, пазарът на „хотхеч“ автомобили (мощни спортни хечбеци) е в разцвета си в момента. Дори ако изключим по-умерените модели на Volkswagen, Cupra, BMW и AMG, RS3 все още има няколко много сериозни конкурента.

Моделът се предлага като Sportback с пет врати (около 142 200 лв.) или седан с четири врати (около 144 500 лв.). С добавянето на няколко опции, цената на седана навлиза в територията на BMW M2. За разлика от Audi обаче, M2 се предлага само с две врати и задно задвижване.

Най-прекият „хиперхеч“ конкурент на RS3 е Mercedes-AMG A45 S, чиято цена започва от около 149 600 лв. Това е вълнуващ и изключително способен автомобил, със сходна технология за задвижване на четирите колела, но предлага по-малко обратна връзка, има по-твърдо окачване и задвижването му не е толкова специално (въпреки че неговият четирицилиндров двигател с 421 к.с. е върхово инженерно постижение).

Това, което на Toyota GR Yaris липсва като впечатляващи динамични показатели на хартия (и като брой врати), моделът компенсира с вълнуващо темпо по междуградски пътища и усещане за рали автомобил. Той не достига същите върхове на емоция като RS3, но е по-стабилен, вдъхва повече увереност и е дори по-удовлетворяващ за шофиране по предизвикателен второстепенен път. Цената, обявена от Toyota, е около 106 000 лв.

Отново в Япония, на пръв поглед непобедимият Honda Civic Type R (с цена около 119 400 лв.) може да е само с предно задвижване, но остава най-вълнуващият и фино настроен „хотхеч“ от всички.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации