Федералното правителство на Австралия обяви нова програма на стойност 1,1 млрд. долара, чиято цел е да превърне страната в световен лидер в производството на заместители на изкопаемите горива, създадени от органични отпадъци и рапица.
В отговор на въпроси от Министерството на климатичните промени и енергетиката поясниха, че планът не предвижда край на традиционните горива за леки автомобили. Програмата за по-чисти горива е насочена към разработването на нисковъглеродни течни горива за сектори като авиация, корабоплаване и специализирани превозни средства.
Говорител на ведомството заяви, че техният план за нулеви нетни емисии е прогноза за пазарните тенденции, а не правителствен мандат. Той увери, че австралийците ще продължат да имат избор какви автомобили да купуват и управляват. С нарастващия брой на електрическите автомобили търсенето на бензин естествено ще намалее, но ще останат специфични приложения, като по-стари коли или превозни средства за развлекателни дейности, където изкопаемите горива ще продължат да се използват.
Програма за по-чисти горива
Австралийското правителство стартира 10-годишна програма, която цели да насърчи частните инвестиции в местното производство на нисковъглеродни течни горива. Те ще заменят мазута в товарните кораби, керосина в самолетите, дизела в тежкотоварните камиони и в крайна сметка дизела, бензина и пропан-бутана (LPG) в леките автомобили.
Федералният министър на климатичните промени и енергетиката Крис Боуен уточни, че програмата на стойност 1,1 млрд. долара ще подпомогне въвеждането на биогорива, произведени от суровини като рапица, сорго, захар и различни отпадъци. Очаква се първите такива горива, които могат директно да заменят конвенционалните, да бъдат достъпни на пазара от 2029 г. за самолети, кораби, строителна техника и тежкотоварни камиони.
Федералният ковчежник Джим Чалмърс заяви, че нисковъглеродните течни горива представляват огромна икономическа възможност за Австралия. Според него развитието на тази индустрия има потенциала да превърне страната в незаменима част от глобалните вериги за доставки в свят с нулеви нетни емисии. Той определи плана като първа стъпка към създаването на изцяло нова индустрия в Австралия.
Пътна карта към нулеви емисии
Планът е част от правителствената пътна карта за постигане на нулеви нетни емисии в транспорта и инфраструктурата. В момента транспортният сектор е отговорен за 22% от годишните въглеродни емисии на страната. За да изпълни ангажимента си за намаляване на емисиите с между 62% и 70% до 2035 г. спрямо нивата от 2005 г., правителството предвижда половината от всички продадени нови автомобили да бъдат електрически в рамките на следващото десетилетие.
От началото на тази година електрическите автомобили заемат 7,6% от пазара на нови коли в Австралия, като делът им е сходен с този през 2023 г. и 2024 г. Toyota, най-продаваната марка в страната от 2008 г. насам, прогнозира, че пазарният дял на електрическите превозни средства може да достигне до 30% през следващите пет години. Ако тази прогноза се сбъдне, делът им ще трябва да нарасне с още 20% между 2030 г. и 2035 г.
Според Крис Боуен, ако не се предприемат действия, транспортните емисии са напът да се превърнат в най-големия източник на парникови газове в Австралия до 2030 г. В доклада се посочва, че с електрифицирането на автомобилния парк търсенето на изкопаеми горива ще намалява, докато не започне да се използва само при много специфични обстоятелства.
Етапи на плана
Пътната карта за нулеви емисии в транспорта е разделена на три времеви рамки. Първата фаза, до 2030 г., включва въведения тази година Нов стандарт за ефективност на превозните средства (NVES), който цели 60% намаление на емисиите при леките пътнически автомобили. Тя също така предвижда изграждане на повече инфраструктура за зареждане на електрически автомобили и насърчаване на двупосочното зареждане (V2G), което позволява на автомобила да връща енергия към мрежата.
През май 2023 г. Mitsubishi стана първият производител в Австралия, одобрен за V2G зареждане, след като неговите плъгин хибридни модели Outlander и Eclipse Cross получиха зелена светлина от правителството на Южна Австралия.
Между 2030 г. и 2035 г. федералното правителство планира да разшири капацитета за V2G зареждане и зарядната инфраструктура. Целта е до 2050 г. изкопаемите горива да се използват само при специфични обстоятелства. Правителствените ведомства вече преминават към алтернативи. По-рано този месец австралийската армия получи първата си доставка на възобновяем дизел, който вече се използва за задвижване на бронетранспортьори M113 и леки бронирани машини.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

