Наземната техника по летищата често изглежда странна и леко остаряла, но последният влекач на Toyota представя далеч по-модерен подход. Новият автономен модел, който вече влиза в експлоатация на летище Ханеда в Токио, е оборудван с възможности за автономно управление от Ниво 4 – технология, която обикновено стои далеч от пистите за излитане и кацане.
Проектът беше обявен за първи път през март 2021 г., а пробната експлоатация започна през октомври същата година. Разработката продължи под ръководството на Toyota Industries Corporation в партньорство с All Nippon Airways (ANA), като през 2022 г. влекачът спечели наградата iF Design Award.
От декември 2025 г. три автономни влекача започват работа по обработката на багаж и товари за вътрешни полети. Предвижда се още три машини да се присъединят към тях до края на март 2026 г.
Тези превозни средства са създадени да теглят контейнерни колички между самолетите и терминалите, като използват бордови системи за локализация и засичане на препятствия. Системата за дистанционно наблюдение подпомага автономното управление, като се справя с по-сложни ситуации, които могат да възникнат в близост до активни писти и натоварени летищни алеи.
Визуално влекачът не се отклонява много от по-ранните прототипи. Предната броня и страничните прагове са леко обновени, но цялостната структура остава същата. Емблемата на Toyota е разположена отпред, заобиколена от фарове, подобни на тези при леките автомобили. В кабината има място за двама души, въпреки че не се очаква човек да прекарва време зад волана.
Множество сензори, включително LiDAR, са разположени на калниците, в предната част на автомобила и отстрани. Заедно те осигуряват на системата пълна представа за заобикалящата я среда.
Технически характеристики
Към момента Toyota не е публикувала спецификации за електрическия мотор или батерията. Това, което е известно, е, че характеристиките на влекача се различават в зависимост от това дали се управлява автономно, или от човек.
В автономен режим влекачът достига максимална скорост от 15 км/ч и може да тегли до 13 тона. С шофьор зад волана тези ограничения се увеличават до 25 км/ч и 27 тона.
Основният маршрут, който тези превозни средства ще покриват, е с дължина около 1,5 км и свързва зоните на терминалите с товарния склад. По пътя си те ще преминават през два светофара, които системата е проектирана да разпознава и да реагира на тях в координация с новата платформа за управление.
Успоредно с въвеждането на влекачите, Toyota и ANA представят и Система за управление на автопарка (FMS). Тази платформа издава инструкции за изпращане, определя алеи за заминаващи и пристигащи полети и се интегрира със светофарната уредба на летището, за да улесни движението на превозните средства и да сведе до минимум закъсненията.
Последвайте ни в Google News