Автосалон Гуанджоу 2025: Поглед към бъдещето

Преди няколко години китайските автомобилни изложения бяха обект на подигравки. Те често приличаха на пазар за евтини имитации, пълен с неубедителни копия на европейски автомобили и съмнителни тунинг доработки. Макар че част от тези настроения все още съществуват, вече има ясни признаци, че китайската автомобилна индустрия съзрява.

Тазгодишното изложение в Гуанджоу беше събитие от голям мащаб. Това беше 12-ото му издание и то привлече не само местни марки, но и утвърдени лидери в автомобилната индустрия, които се стремят да предложат своите модели на разрастващата се средна класа в Китай.

Audi, BMW, Ford, Honda, Kia, Lexus, Mazda, Mercedes, Volkswagen и Volvo имаха щандове на изложението, като много от тях представиха специални продуктови линии, създадени изцяло за нуждите на китайския пазар.

В този преглед обаче фокусът не е върху плановете на утвърдените производители за Китай, а върху това, което Китай планира за света. Ето и селекция на най-интересните автомобили от изложението, някои от които вече са предвидени за износ.

Leapmotor B05 с екстремно окачване

Започваме ударно. Leapmotor представи хечбека B05 (познат в Китай като Lafa 5) през септември 2025 г. с цел да отнеме част от пазарния дял на MG4 EV. Моделът е позициониран като модерен и спортен, а за да докаже ангажимента си към тази идея, Leapmotor създаде този експонат в стила на „Stance“ културата специално за изложението в Гуанджоу.

Промените по автомобила са значителни. Производителят е започнал с премахване на покрива, след което е монтирал усилващи греди в задната част, за да компенсира загубата на структурна здравина. Шасито е свалено максимално ниско до земята и са добавени джанти с голям борд и екстремен страничен наклон на колелата. Очевидно този автомобил никога няма да влезе в серийно производство, но е хубаво да се види, че тунинг сцената в Китай е жива и се развива.

DongFeng Mhero 1

Странно име, но интересен автомобил. Mhero 1 е всъдеход с фокус върху офроуда, оборудван с четири електрически мотора, пътен просвет от 335 мм и възможност за преминаване на водни препятствия с дълбочина до 900 мм. Мощността му е впечатляващите 1088 к.с. Това означава, че въпреки теглото си, което е с около 200 кг по-голямо от това на средностатистически хипопотам, DongFeng твърди, че може да ускори от 0 до 100 км/ч само за 4,2 секунди.

Батерията на Mhero 1 е също толкова впечатляваща. Тя е с огромен капацитет от 142 кВч, което за сравнение е три и половина пъти повече от батерията на базовия Renault 5. Въпреки огромния си енергиен резерв обаче, максималният пробег по стандарт WLTP е едва около 450 км. Причината вероятно е, че аеродинамичното му съпротивление е сравнимо с това на пълен строителен контейнер.

BYD Seal 06 GT „Black Myth: Wukong“

Seal 06 GT е най-новото попълнение в необичайно дългия списък на BYD с автомобили, кръстени на морски бозайници. Това е хечбек, проектиран да се конкурира с модели като MG4 EV и Cupra Born, и подобно на тях се предлага и във версия със спортен характер. Топ спецификацията разполага с два електромотора, мощност 422 к.с. и ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,9 секунди.

Не тези характеристики обаче привлякоха вниманието, а агресивният бодикит и уникалната графика. Оказа се, че BYD е официален автомобилен партньор на китайския разработчик на видеоигри Game Science, а героят, изобразен върху автомобила, е протагонистът от най-новата им игра – Black Myth: Wukong.

В играта има над 100 прецизно пресъздадени китайски забележителности, за чиято дигитализация екипът на Game Science е работил четири години. Проектът е колкото забавление, толкова и усилие за съхраняване на културното наследство. BYD се е ангажирал да помогне на Game Science да дигитализира още китайски забележителности, за да подпомогне бъдещи реставрационни проекти. Този уникален автомобил промотира именно тази кауза.

Концептът JAC De-fine S

JAC е най-известен с производството на пикапи и търговски превозни средства, но през 2024 г. марката реши да докаже на света, че може да предложи и нещо повече. Резултатът е този концепт – четириместен суперавтомобил с четири врати и изцяло електрическо задвижване. Той разполага с 1000-волтова електрическа система и три електромотора, които произвеждат обща мощност от 590 кВ (близо 800 к.с.).

Define-S

Това означава ускорение от 0 до 100 км/ч за 2,3 секунди, което не изглежда толкова впечатляващо в новия свят на електрически суперавтомобили, достигащи тази скорост за под две секунди. Но отново, не техническите характеристики привлякоха вниманието. Define-S впечатлява със своя дизайн. На пръв поглед той изглежда като комбинация между Ferrari Daytona и Jaguar XJ220 – два от най-красивите автомобили в света. Сега остава само JAC да го произведе.

Firefly

Firefly е една от новите марки на Nio, която се надява да отнеме пазарен дял от MINI Cooper E. Този симпатичен малък хечбек разполага с батерия с капацитет 41 кВтч, максимален пробег от около 320 км и ускорение от 0 до 100 км/ч за 8,1 секунди. Тези данни са напълно конкурентни на базовия модел на MINI, който предлага батерия от 36,6 кВтч и пробег от около 290 км.

Марката се готви да навлезе и на пазара във Великобритания. Автомобилът вече може да бъде закупен в Белгия, Норвегия и Нидерландия на цени между 23 000 и 29 000 евро, а версии с десен волан в момента се произвеждат за пазара в Сингапур. Очаква се моделът да се появи по британските пътища преди края на 2026 г.

За съжаление, автомобилът на изображението не е стандартният модел на Firefly, който напуска завода. Това е концепция, вдъхновена от рали автомобилите, създадена от тунинг компанията Active Planet Walk, за да популяризира новия модел. Той разполага с пакет за разширяване на калниците, рали джанти и гуми, огромен заден спойлер от въглеродни влакна и агресивен преден сплитер.

Има шанс APW да произведе подобен автомобил и за клиенти. В момента фирмата приема заявки за интерес на своя уебсайт и се надява проектът да бъде финансово изгоден. Ако всички електрически автомобили изглеждаха толкова впечатляващо, електрическото бъдеще би било много по-вълнуващо.

Zeekr 007 Performance

По правни причини името на този автомобил няма нищо общо с добре познат британски шпионин. След това уточнение е време да разгледаме и някои от техническите му характеристики.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации