Бъдещето на електрическите превозни средства се оформя в Сакраменто

От безшумни мотоциклети до самолети с вертикално излитане – столичният регион на Калифорния се превръща в център на иновациите при електромобилите.

Дълбоко в национален горски резерват, на десетки километри от най-близкия асфалтов път и още по-далеч от най-близкия електрически контакт, едва ли е мястото, където човек би очаквал да срещне ентусиаст на тема електрически превозни средства. Но винаги, когато има възможност, Дан Куик, глобален медиен директор на Stark Future, кара своя електрически мотоциклет из горите, заобикалящи столичния регион на Калифорния.

Честите посетители на обширните обществени земи в щата познават добре шума от мотоциклети и ATV машини, както и смущението, което той може да причини. Мотоциклетът на Куик, Stark Varg, е на практика безшумен. Тази характеристика е направила мощните електрически мотоциклети популярни сред местните ловци, които искат да достигат тихо до отдалечени райони. Безшумното задвижване, впечатляващият въртящ момент и липсата на искри, които могат да предизвикат пожари, са само част от причините той и други жители на Калифорния да избират електрически превозни средства във все по-големи мащаби. Според Куик краят на бензиновата ера не е измислица.

Компании от столичния регион се стремят да заменят двигателите с вътрешно горене в сфери, далеч надхвърлящи потребителските автомобили. До 2026 г. електрическият ферибот на Fly Tahoe ще превозва безшумно пътници през езерото Тахо без замърсяване, шум или изкопаеми горива, които биха могли да навредят на самото езеро. PLANA, компания със седалище в Сакраменто, първоначално основана в Южна Корея, работи по хибридни летателни апарати с вертикално излитане и кацане, които един ден ще съкратят драстично времето за пътуване между Сакраменто и Сан Франциско. Междувременно по пътеките в региона се забелязват все повече потребители на електрически мотоциклети като Куик.

Тези компании и ентусиасти не търсят просто по-ниска сметка за гориво или данъчен кредит. Те избират електрическите превозни средства, защото те са най-добрият начин за придвижване. Куик споделя, че повечето собственици на мотокрос модела Varg на Stark са мотивирани не само от екологичните ползи, но и от предимствата в производителността, които предлагат в сравнение с машините с двигатели с вътрешно горене.

Куик отбелязва, че е възможно да има известен спад в покупките на електромобили през последното тримесечие на годината. Въпреки това той добавя, че някои компании, включително Stark, не са усетили никакъв отлив.

Естествено място за развитие

Електрическите превозни средства, или ЕПС, се превърнаха в неизменна част от пътищата в столичния регион и в целия щат. Според данни за пазарния дял, събрани от Асоциацията на търговците на нови автомобили в Калифорния, моделите на Tesla са най-популярните нови коли в щата. Индустрията обаче обхваща много повече от автомобили, а голяма част от нея е съсредоточена в Сакраменто и околностите. Али Макани, главен стратегически директор в PLANA, твърди, че регионът предлага много на предприемачите в тази сфера.

Макани обяснява, че след като екипът му е разгледал няколко града, Сакраменто се е оказал логичен избор. Регионът не само е място, където електромобилите са често срещани, но също така предлага общност, която подкрепя стартиращи компании, както и близост до експертни и изследователски центрове като Станфорд и Калифорнийския университет в Дейвис.

Подобно на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, електрическите превозни средства се състоят от компоненти. При хибридния летателен апарат на PLANA, CP-01, задвижващата система комбинира електрически мотори с турбогенератор, който използва реактивно гориво за зареждане на батериите. За разлика от него, превозните средства на Stark и фериботът на Fly Tahoe не използват никакви изкопаеми горива.

Независимо дали задвижването е хибридно или изцяло електрическо, в основата му стоят двигатели и батерии. Компании от Сакраменто се конкурират и в двете направления. Volektra произвежда двигатели в града, а Sparkz, чието съоръжение отвори врати през 2024 г., е единствената компания в САЩ, която произвежда активен катоден материал от литиево-железен фосфат за батерии. Според главния изпълнителен директор Санджив Малхотра, заводът на Sparkz в Сакраменто произвежда батерия, която може да съхранява повече енергия и да издържа на повече цикли на зареждане в сравнение с масовите никелови и кобалтови батерии, произвеждани в Китай.

С оглед на митата, които оскъпяват вносните материали и батерии, Малхотра е оптимист за потенциала за растеж и ползите, които той ще донесе на региона. Той споделя, че интересът от страна на клиентите нараства експоненциално и компанията ще наема служители в Сакраменто. Освен растящото търсене на електромобили, пазарът на стационарни системи за съхранение на енергия за центрове за данни и дори за жилищни сгради расте с 20% годишно. Малхотра добавя, че това е първата и най-лесна цел.

Малхотра казва, че е избрал Сакраменто заради местните и регионалните власти, които са улеснили и направили преместването и текущите операции достъпни за неговата компания. Наред с ниските разходи за комунални услуги, особено за електроенергия, местната администрация също е била важен фактор. Той подчертава, че както общинската енергийна компания, така и властите на окръга и града са го улеснили значително.

Въпреки че Sparkz може да открие и други заводи, компанията е ангажирана със Сакраменто като своя дългосрочна база, а регионът изглежда също толкова решен да подкрепя компанията и устойчивите работни места, които тя създава.

Предизвикателства и възможности

Не цялата индустрия на електрически превозни средства се възползва от толкова благоприятна за бизнеса законодателна среда. През септември 2025 г. федералният данъчен кредит за покупка на електромобил изтече. Първоначално беше предвидено кредитът от 7500 щ.д. за ново превозно средство, който съществува в някаква форма от времето на администрацията на Обама, да приключи през 2032 г. Въпреки това, нов закон прекрати тези кредити през септември тази година, заедно с кредит от 4000 щ.д. за употребявани електромобили и такъв за търговски превозни средства. Законът ще прекрати и данъчния кредит за зарядни станции през юни 2026 г.

Законът за намаляване на инфлацията, приет през август 2022 г., също предоставяше значителни стимули за лизинг на електромобили, които станаха много популярни. Сега тези стимули са премахнати. Това вероятно ще доведе до спад в продажбите и покачване на цените за потребителите само месец, след като през август 2025 г. продажбите на електромобили достигнаха най-високите си нива досега.

Министерството на правосъдието също заведе дело срещу Калифорнийския съвет за въздушни ресурси, за да му попречи да прилага правила за емисиите, които силно облагодетелстваха електромобилите. Това противопостави щатското и федералното правителство по въпроса. Преди това щатът Калифорния беше намекнал, че може да замени федералния данъчен кредит, но на пресконференция в края на септември губернаторът Гавин Нюсъм заяви, че щатът не може да компенсира премахването на тези кредити от федералното правителство. Вместо това щатът ще съсредоточи ресурсите си върху инфраструктурата.

Въпреки че мнозина виждат трудности пред индустрията за електрически превозни средства, Малхотра от компанията Sparkz вижда възможности. Тъй като компанията използва верига за доставки, базирана в САЩ, тя е защитена от мита и забавяния, които засягат много пазари през последните пет години. Според него силата им се крие именно във веригата за доставки. Чрез използването на американски доставчици, които не са засегнати от геополитическо напрежение или проблеми с логистиката, Sparkz улеснява значително своите клиенти и това е причината за бързия растеж на компанията.

Fly Tahoe, която се надява да въведе електрически фериботи с подводни криле в езерото Тахо до края на 2026 г., едва ли ще бъде засегната от промените в данъчното законодателство. Главният изпълнителен директор на компанията, Райън Майнцер, остава оптимист относно трансформирането на начина, по който хората пътуват около езерото. Целта на ферибота е да замени трафика от лични автомобили в района.

Както Майнцер установява по време на честите си ваканции за сноуборд в Тахо, пътуването по суша от северната до южната част на езерото може да отнеме 90 минути. Електрическият ферибот на Fly Tahoe ще изминава същото разстояние за 30 минути. Според Майнцер утайките от пътищата, причинени от автомобилите, са една от водещите причини за намалената чистота на водата в езерото, така че чрез намаляване на трафика фериботът ще допринесе и за опазването на природата.

Компанията PLANA също предлага възможности за дестинации, които са труднодостъпни по суша. Със своите 35 000 потенциални места за кацане и възможността да използва съществуващата инфраструктура за реактивно гориво за захранване на бордовия турбогенератор, шестместният самолет CP-01 с накланящи се ротори може да достига дестинации на над 480 километра разстояние – по график и без стреса и закъсненията, които стават все по-чести по големите търговски летища.

Най-добрият инструмент за целта

Куик от Stark Future е убеден, че електрическите превозни средства трябва и могат да се конкурират не само с по-ниските разходи за шофиране. Електрическите мотоциклети например предлагат на потребителите предимството на тиха задвижваща система, като същевременно значително намаляват риска от пожар. Според него при тях няма процес на горене. Калифорния също така регулира офроуд превозните средства въз основа на емисиите, като мотоциклетите, произведени преди 2021 г., имат право да се карат само през определени периоди от годината. Много калифорнийски мотоциклетисти вече са преминали към модели с нулеви емисии и могат да ги карат целогодишно безпроблемно.

Въпреки че произвеждат много по-ниски емисии, не всички електрически превозни средства са лишени от негативни странични ефекти. Както обяснява президентът на PLANA, Филип Буису, електрическите самолети консумират много енергия и ток при излитане, което може да изтощи батериите толкова бързо, че да се налага подмяната им на всеки шест месеца. PLANA използва генератор, задвижван с реактивно гориво, за захранване на електрическите мотори, което според Буису означава, че батериите на CP-01 могат да издържат пет години.

Фериботът с подводни криле на Fly Tahoe осигурява ефективно използване на електрическия мотор и съответно по-малко натоварване на батериите, като „лети“ над водата. Според Майнцер движението с подводни криле е десет пъти по-ефективно от изтласкването на лодка през водата. Това не само щади батериите и намалява емисиите през жизнения им цикъл, но и почти не създава вълни и изолира плавателния съд от движението на водната повърхност. Майнцер споделя, че лично той страда от силна морска болест, но не и на борда на тези фериботи.

Fly Tahoe все още не превозва пътници, отчасти поради Закона на Джоунс, който изисква лодките, пътуващи между пристанища в САЩ, да бъдат произведени в страната. Доставчикът на фериботи, Candela, е базиран в Швеция с фабрика близо до Стокхолм. Майнцер работи с Candela за намиране на местно производствено решение и се надява да получи всички разрешителни и да започне работа до края на 2026 г.

Лесно е човек да разгледа модерните, футуристични уебсайтове на компании като PLANA и Fly Tahoe, които в момента са в етап на тестване и разработки, и да си помисли, че напълно електрическият транспорт все още е далеч. Но компании като Stark Future и Sparkz вече са реалност.

По време на скорошно пътуване до границата между Калифорния и Орегон, Куик от Stark Future е спрял в магазин за спортни стоки. Непознат се приближил и попитал дали трите електрически мотоциклета отвън са негови. „Страхотно е да виждам повече мотористи със Stark тук“, казал купувачът, без да подозира, че говори с глобалния медиен директор на компанията, и добавил: „Това е невероятен мотоциклет.“

Въпреки че федералното законодателство може все още да представя електрическите превозни средства като територия за културни войни, за много ловци, пътуващи до работа, туристи и предприемачи в Калифорния те са просто най-добрият инструмент за целта.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации