Ар Джей Скариндж не е създал Rivian, за да произвежда едва 50 000 електрически автомобила годишно. Компанията е проектирана за много по-голям мащаб, заяви изпълнителният директор на стартъпа пред редакционния екип на The Atlanta Journal-Constitution миналата седмица. За да постигне тази цел, Rivian разчита на най-новия си модел, кросоувъра R2, да се превърне в пазарен хит.
Първоначалното производство на R2 ще започне в Илинойс, но Скариндж потвърди, че то ще бъде разширено и в бъдещия завод на компанията в Джорджия, когато той отвори врати през 2028 г. – няколко години по-късно от първоначалните планове. Очаква се след това да последват и бъдещи модели, включително по-малките R3 и R3X.
Скариндж отбеляза, че за хората преминаването към електрически автомобил е необратим процес. По думите му е много трудно някой, който веднъж е управлявал електромобил, да се върне отново към автомобил с двигател с вътрешно горене.
Той съобщи, че Rivian ще започне доставките на R2 за клиенти в началото на следващата година, а скоро след символичната първа копка през септември ще стартира и същинското строителство на завода в Джорджия. В интервюто Скариндж разгледа в детайли бъдещето на компанията, ключовата роля на Джорджия за нейния успех и бъдещето на автомобилната индустрия като цяло.
Скариндж често подчертава, че софтуерът е също толкова важен за съвременните автомобили, колкото и самите механични компоненти. Стратегията на Rivian е да развива и двете направления. Макар този подход да привлече инвеститори, той създаде и сериозни предизвикателства по време на пандемията. Въпреки това Скариндж твърди, че рамката е създадена, за да поддържа нещо повече от нишов производител.
Нуждата от увеличаване на производството е причината Джорджия да бъде толкова важен елемент в плановете на Rivian да се конкурира с Tesla като лидер сред новото поколение американски автомобилни производители. Скариндж определи планирания завод на стойност 5 милиарда долара като инвестиция за много продуктови цикли, която ще се изплаща в продължение на десетилетия.
Следващата година е от решаващо значение за базираната в Калифорния компания, която планира да пусне R2 на пазара със стартова цена от 45 000 долара, за да достигне до масовия потребител. Предстоящият завод в Джорджия е проектиран да умножи броя на автомобилите R2, слизащи от поточните линии.
Уверен в успеха, Скариндж заяви, че R2 и неговите варианти ще дадат на Rivian същия тласък, който Tesla получи със своите по-достъпни Model 3 и Model Y. Според данни на Cox Automotive тези два модела на Tesla съставляват над 40% от всички продажби на електрически автомобили до септември тази година.
Според Скариндж пазарният дял от близо 50% на един-единствен играч не е отражение на здрав пазар, а на такъв, който не предлага достатъчно избор на потребителите. Септември отбеляза нов рекорд в продажбите на електрически автомобили, но се очаква това да е временен връх. Федералните данъчни кредити на стойност до 7 500 долара за покупка на нов електромобил бяха прекратени в края на месеца, което създаде краткотраен стимул за купувачите.
Стефани Валдес-Стрийти, директор в Cox Automotive, коментира, че пазарът вече трябва да се докаже без подкрепа. Тази промяна ще покаже дали пазарът на електрически автомобили е достатъчно зрял, за да процъфтява сам, или все още се нуждае от стимули, за да се разширява.
За Rivian, според Скариндж, досегашната история на стартъпа е била свързана с учене и растеж. Той заяви, че инвестициите в Джорджия ще покажат, че компанията е готова за следващия етап от развитието си. По думите му, днес Rivian е много по-зрял бизнес, който е изградил процеси за справяне с неочаквани външни фактори.
Трудният път дотук
Пътят на Rivian не е бил гладък. Първичното публично предлагане на компанията през 2021 г. беше едно от най-големите в историята на САЩ. Пазарната оценка на компанията достигна връх от над 100 милиарда долара, надминавайки за кратко гиганти като Ford и General Motors. Rivian привлече и други големи инвеститори, включително Amazon, сключвайки сделка за доставка на 100 000 електрически вана.
Въпреки това, очакванията на Уолстрийт скоро се сблъскаха с реалността на пандемията, проблемите с веригата на доставки и трудностите на Rivian да изпълни производствените си цели. Скариндж призна, че това е бил труден период за компанията, която все още не е излязла на печалба.
Едно от предизвикателствата пред Rivian е било осигуряването на компоненти, тъй като компанията не е имала дългогодишните отношения с доставчици, характерни за традиционните автомобилни производители. Скариндж обобщи ситуацията като комбинация от учене в движение, пускане на няколко продукта едновременно, справяне с глобална пандемия и това да си последен в списъка за получаване на части от доставчиците.
Тези уроци са оформили стратегията за R2 и са преосмислили ролята на Джорджия в дългосрочните планове на компанията. При представянето на прототипа R2 през март 2024 г., Скариндж обяви, че временно спира развитието на завода в Джорджия. Решението беше обяснено като мярка за намаляване на разходите и опит за по-бързо стартиране на производството на R2 в съществуващия завод в Илинойс.
В рамките на 24 часа след представянето на R2, Rivian обяви, че е получила близо 70 000 предварителни поръчки. Скариндж отказа да предостави актуални данни, но заяви, че вълнението около модела не е намаляло.
Разходи, предвидени за много по-голям мащаб
Главният изпълнителен директор на Rivian, Ар Джей Скариндж, заяви, че структурата на разходите на компанията, особено в отдела за изследвания и разработки, е създадена за много по-голям бизнес от настоящия. Той посочи, че компанията не е проектирана да продава само 50 000 автомобила годишно, колкото е сегашното ѝ производство.
За да подкрепи бъдещия си растеж, Rivian обяви, че ще възобнови строителството на завода си в Джорджия през 2026 г., където се очаква да бъдат създадени обещаните 7000 работни места. Щатските и местните власти предоставиха стимулиращ пакет на стойност около 1,5 милиарда долара, за да привлекат компанията. Повечето от тези облекчения обаче ще се реализират само ако Rivian постигне целите си за работни места и инвестиции до 2030 г. Компанията ще получи подкрепа и от федерален заем в размер на 6,6 милиарда долара.
Наскоро Rivian откри и своята централа за Източното крайбрежие в Атланта, където до края на следващата година се предвижда да работят 500 души. Според Скариндж, работата по изследвания и разработки е също толкова важна за успеха на Rivian, колкото и инженерните умения.
Създаване на технологично предимство
За разлика от традиционните автомобилни производители, Rivian и други компании за електрически автомобили като Tesla са разработили изцяло нова технологична основа за своите превозни средства. Повечето конвенционални автомобили имат над 100 малки компютъра, наречени електронни контролни блокове (ECU), които управляват отделни задачи. Един блок отговаря за настройките на седалките, друг – за страничните огледала, а трети – за впръскването на гориво в двигателя. Тези ECU се разработват от различни доставчици на части и често използват хаотичен сбор от операционни системи.
Скариндж определи този подход като „изключително хаотична архитектура“ и допълни, че това е „точно обратното на това, което бихте искали да имате“.
Партньорството с Volkswagen като лост за влияние
Сътрудничеството с Volkswagen Group се оказва ключово. Rivian се съгласи да предостави технологии за новите електрически автомобили на германския гигант, а в замяна финансовият принос на VW ще подкрепи Rivian в процеса на увеличаване на производството. Скариндж обясни, че това партньорство дава на компанията му новооткрито предимство при преговорите с доставчици и при подготовката за пазарния дебют на модела R2.
„Доставчиците са изключително развълнувани да работят с нас, защото изборът, който правим за автомобилите на Rivian, е също и изборът, който влиза в автомобилите на Volkswagen, което включва Porsche, Audi, VW, Bentley и цял куп други марки“, коментира Скариндж. „Това напълно преобръща естеството на тези взаимоотношения.“
С положените основи и предстоящото реално строителство източно от Атланта, Скариндж заяви, че следващата глава в историята на Rivian е изпълнена с потенциал. „Сега всичко е въпрос на изпълнение“, заключи той.
Последвайте ни в Google News