Бъдещите модели на Porsche: Какво да очакваме

Ако има компания, която се гордее с постоянните си инженерни и дизайнерски нововъведения, това е Porsche. Преди 2000-те години марката рядко произвеждаше нещо различно от моделите 911, като изключения правеха автомобили като 924 и 959. В края на 90-те години обаче компанията изпитва затруднения и се налага да обнови продуктовата си гама, за да оцелее – ход, който се оказва успешен с появата на Boxster и Cayenne. Но какво крие бъдещето за Porsche?

Всички знаем, че 911 следва еволюционен, а не революционен път, но компанията вече даде ясни знаци как ще модернизира най-известния си модел и ще разшири настоящата си гама. Събрахме цялата налична информация за автомобилите, които Porsche е потвърдила до момента. Сред тях има няколко модела, които със сигурност ще предизвикат недоволството на традиционалистите сред феновете на марката.

Макар че представяме официално потвърдената информация от производителя, част от данните за бъдещите модели на Porsche са базирани на професионални анализи и спекулации от авторитетни източници в автомобилната индустрия.

Бъдещето на 718: Cayman и Boxster

След месеци на интензивни тестове, премиерата на електрическите Boxster и Cayman изглежда все по-близо. Дълго време се смяташе, че всички версии на Cayman ще преминат изцяло на електрическо задвижване. По време на скорошна среща с инвеститори обаче Оливер Блуме, главен изпълнителен директор на VW и Porsche, уточни, че само базовите версии на моделната линия ще се откажат от двигателите с вътрешно горене. По-рано тази година стана ясно, че плановете на Porsche за преминаване към електрически автомобили срещат трудности, свързани с доставките на батерии с висока производителност. Основният доставчик на Volkswagen Group, Northvolt, обяви фалит в Швеция, което несъмнено забави разработката на спортните автомобили на Porsche.

Следващото поколение Cayman ще споделя дизайнерския език на новия електрически Macan и обновения Taycan. Не би било изненада, ако активните клапи на предната решетка, видени при последното поколение 911, намерят място и тук. Въпреки че автомобилът все още е покрит с плътна маскировка, той ясно показва, че Porsche не се отказва от амбициите си за електрическо бъдеще, макар и целта за 80% дял на електромобилите в продажбите до 2030 г. да изглежда все по-малко вероятна.

По време на същата среща с инвеститори беше показана презентация, в която се споменава, че ще има „върхови ДВГ варианти за новия 718“. Това означава, че докато настоящото поколение 718 е към края на жизнения си цикъл, най-мощните му версии ще запазят своите емблематични двигатели и характерния им звук. Главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz, Ола Калениус, наскоро заяви, че ЕС се нуждае от „доза реализъм“, тъй като забраната на автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г. може да доведе до сериозни проблеми. От Porsche вероятно споделят това мнение и знаят, че ако спрат от производство най-добрите ДВГ версии на 718, пазарът на употребявани Cayman и Boxster просто ще експлодира. Запазването на специалните серии с бензинови двигатели ще повиши привлекателността на марката и може да доведе до по-високи цени за тези колекционерски автомобили.

Разширяване на SUV гамата

Електрическият Cayenne е изключително близо до своята премиера през ноември, като прототипи вече бяха тествани от журналисти. Според британското издание Autocar, което е изпробвало последния прототип, моделът се очертава като изключителен автомобил за дълги пътувания по магистрала с пробег от около 600 км, осигурен от батерия с капацитет 108 кВтч. Все още няма много информация за нивата на оборудване, но се очаква двата електромотора да произвеждат 400 к.с. в базовата версия и около 1 000 к.с. при варианта Turbo. Porsche също така обяви ускорение от 0 до 100 км/ч за три секунди и време за зареждане от 10% до 80% за 16 минути благодарение на 400-киловатово зарядно устройство.

Наследникът на Macan с двигател с вътрешно горене, чието производство беше спряно миналата година за сметка на изцяло електрически модел, трябва да се появи до 2028 г. и ще наруши традициите на Porsche. За първи път автомобил на компанията ще използва система за задвижване на всички колела с преобладаващо предно предаване, подобна на тази в Audi Q5 Quattro Ultra. Според слуховете, новият модел, с кодово име „М1“, може да споделя четирицилиндровите и шестцилиндровите двигатели на SUV модела на Audi и дори да не носи името Macan.

Планира се и изцяло нов SUV, който ще бъде позициониран над Cayenne. Той ще бъде проектиран да се конкурира с луксозни модели като Rolls-Royce Cullinan и ще предложи както хибридни, така и изцяло електрически варианти. Очаква се този флагмански модел да бъде най-големият и най-луксозният автомобил, създаван някога от Porsche.

Напрежението в Porsche е почти осезаемо. Първоначалните планове на компанията за нейния голям SUV с три реда седалки, известен под кодовото име „К1“, предвиждаха той да бъде изцяло електрически. Поради забавянето в търсенето на нови електромобили обаче, може да се наложи моделът да бъде преработен, за да може да използва и двигател с вътрешно горене. В резултат на това, изцяло електрическият К1 се отлага за след 2030 г. Новата платформа на SUV модела, която се разработваше съвместно с други марки от групата на VW, трябваше да послужи за основа на следващите Panamera и Taycan. Заради забавянето Porsche прогнозира финансова загуба от 2,1 милиарда долара.

Изпълнителният директор на Porsche, Оливер Блуме, заяви, че поради пазарните условия новата SUV серия над Cayenne, която преди това беше планирана като изцяло електрическа, първоначално ще се предлага ексклузивно с двигатели с вътрешно горене и като плъгин хибрид при пазарния си дебют.

Бъдещето на Porsche 911 и GT моделите

Porsche възражда името „Flatnose“ за предстоящия 911

За колекционерите на Porsche това е специално име, което се завръща. Смята се, че германският автомобилен производител ще възроди названието „Flachbau“, което означава „плосък нос“ (Flatnose), за най-новите си модели 911. За да се разбере защо това име е толкова емблематично, трябва да се погледне към оригиналния 930 SE Flatnose. През 80-те години на миналия век компанията изпитва финансови затруднения, въпреки че печели в моторните спортове със състезателния автомобил 935 „Моби Дик“.

Тогава Porsche решава да вземе аеродинамичната предна част на 935, която има гладък, скосен нос без изпъкналите кръгли фарове, характерни за 911, и да я монтира на 911 930 Turbo. Първоначално прибиращите се фарове са били опция чрез специалната програма за поръчки на Porsche, но скоро след това се превръщат в самостоятелна опция. Колекционерите харесвали този автомобил най-вече заради неговата рядкост и по-висока цена. Наскоро компанията е регистрирала търговските марки „Flachbau“ и „Flachbau RS“, което може да доведе до специални версии на новия фейслифт на 911.

Фейслифтът на GT3 RS ще има леки промени

Все още не се знае много за следващия 911 GT3 RS, създаден за пистата, но се очаква това да бъде една от по-малките актуализации в сравнение с други предстоящи модели на Porsche. Производителят бавно започна да въвежда втората фаза на поколението 992 (наречена 992.2) и не би било изненада, ако GT3 RS е следващият наред. Очаква се същият 4,0-литров боксерен шестцилиндров двигател и сходни стойности на мощността, тъй като Porsche обикновено не ги променя значително при тези автомобили. Вероятно ще има изцяло дигитално приборно табло, което за първи път беше видяно в „обикновения“ GT3, както и леки аеродинамични подобрения.

Завръщането на Porsche 911 GT2 RS

Този вариант на 911 винаги е имал за цел рекордно време на „Нюрбургринг Нордшлайфе“, като последната версия от поколение 991 направи обиколка на пистата за 6 минути и 43 секунди. Предишното поколение разполагаше с 3,8-литров туин-турбо боксерен двигател с мощност 690 к.с., седемстепенна автоматична трансмисия и тегло от около 1540 кг. Максималната му скорост достигаше 340 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч отнемаше около 2,8 секунди. Въпреки че това е изключително бързо, най-доброто време за сериен автомобил беше постигнато от Mercedes-AMG One – 6 минути и 23 секунди. Очаква се моделът да бъде изключително скъп и с ограничено производство, тъй като от Porsche заявиха, че тези лимитирани серии на 911 са централни за техния бизнес модел.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации