Tesla е премахнала повече елементи, отколкото се предполагаше, от базовите версии на Model 3 и Model Y. По-конкретно, тези нива на оборудване се доставят без хардуерни сензори за следене на налягането в гумите (TPMS). Вместо това те разчитат на сензорите на системите ABS и ESP, за да предупредят за спаднала гума, което предизвика противоречиви реакции. Някои одобряват решението, защото улеснява сезонната смяна на джанти, докато други го виждат като крайна мярка за намаляване на разходите.
Какво беше премахнато без много шум
Tesla представи опростените варианти на Model 3 и Model Y на 7 октомври, но компанията така и не обяви официално пълния списък с премахнатите функции. Повечето новини се фокусираха върху най-очевидните липси като адаптивните LED фарове, стъкления покрив при Model Y Standard, задния екран, базовата аудиосистема и по-евтините седалки. Едва по-късно потребителите научиха за други пропуски, като например липсата на Autopilot и дори за преден багажник, който е податлив на течове.
Оказа се обаче, че списъкът с орязани функции е още по-дълъг. Обновените ръководства за експлоатация на автомобилите показват, че Tesla е премахнала и сензорите на системата за следене на налягането в гумите (TPMS) от базовите модели. Следенето на налягането е задължително на някои пазари, включително в САЩ и Европейския съюз. Регулациите обаче не налагат конкретен метод за измерване, а само изискват автомобилът да предупреждава водача при ниско налягане. В САЩ например системата трябва да отчете спад от 25%.
По-стара технология с нови предимства и недостатъци
Tesla се възползва от тази регулаторна гъвкавост и премахва хардуерните TPMS сензори от базовите си модели. Вместо тях системата разчита на сензорите на ESP/ABS, за да измерва скоростта на въртене на колелата. Ако скоростта на въртене на едно от колелата се различава от останалите, това означава, че неговият диаметър се е променил, което най-вероятно е индикация за спаднало налягане в гумата.
Това е метод, който много по-опростени автомобили използваха в миналото, преди сензорите в гумите да станат масови. Изненадващо е, че Tesla го възприема, въпреки че има и своите предимства. Например при смяна на летни със зимни джанти не е необходимо да се купува нов комплект TPMS сензори.
От друга страна, методът, базиран на ESP/ABS, никога не може да осигури точно измерване на налягането. Той може само да издаде предупреждение, когато едно от колелата се върти с различна скорост, но не може да отчете дали налягането е спаднало с малка стойност. В много случаи, когато тази система предупреди водача, гумата вече е напълно спаднала.
Безопасността под въпрос
Някои фенове на Tesla посочват, че същата система е достатъчно чувствителна, за да засече кога една гума се е износила, така че със сигурност може да отчете и кога е спаднала. Това е вярно, но ролята на TPMS сензорите е много по-голяма. Тяхната цел е да индикират кога налягането е достатъчно ниско, за да повлияе на ефективността на автомобила, при което износването също става значително.
Ниското налягане в гумите може също да увеличи шансовете за експлозия, създавайки потенциално опасна ситуация. Това може да се случи много преди налягането да спадне до точката, в която системата ESP/ABS може да го засече. Предстои да видим дали европейските регулатори, които обикновено са много стриктни по тези въпроси, ще бъдат удовлетворени от новата система в по-достъпните електромобили на Tesla.
Последвайте ни в Google News