Вниманието към детайла е това, което определя Bentley. Малкият компютърно генериран модел на Bentayga върху приборното табло повтаря работата на мигачите и стоп светлините в реално време. Звукоизолацията под предния капак е обшита с капитонирана шарка, а багажникът се отваря с натискане на емблемата „B“ в задната част на автомобила.

Bentayga е създаден, за да впечатлява. Когато дебютира преди десетилетие, той успешно пренесе луксозния дух на Continental GT и Flying Spur в света на големите SUV модели. Автомобилът бързо се превърна в най-продавания модел на компанията от Кру и запазва тази позиция и до днес, получавайки множество важни технически и визуални подобрения през годините.

Времето обаче не спира. Continental GT и Flying Spur наскоро преминаха през сериозна модернизация, която включваше ново V8 plug-in хибридно задвижване. На фона на това и предстоящия дебют на първия изцяло електрически модел на Bentley, който ще въведе и радикално нов дизайнерски език, Bentayga започва да изглежда като представител на една отминаваща епоха.

Двигатели: Краят на W12 ерата и новите V8 герои

След пенсионирането на могъщия W12 двигател, Bentayga вече се предлага ексклузивно с V6 plug-in хибридно задвижване с мощност 455 к.с. или с V8 бензинов двигател с две турбини. Стандартният V8 предлага 550 к.с. и 770 Нм въртящ момент. На върха на гамата стои версията Speed, която разполага с 635 к.с. и 900 Нм. Макар вече да не използва емблематичния W12, този модел компенсира липсващите четири цилиндъра с изключителна мощ и ускорение, съпоставимо с това на суперавтомобил.

Версията S и безкрайните възможности за персонализация

Отвъд трите основни задвижващи системи, гамата на Bentayga предлага почти необятен избор от специални издания, нива на оборудване и опции за персонализация. Сред тях е и вариантът с удължено междуосие, чиято дължина достига 5,3 метра. За целите на този преглед е тествана версията Bentayga S, която е позиционирана в средата на гамата.

Тя е създадена с фокус върху динамиката и обещава по-голяма пъргавина, въпреки теглото си от 2,4 тона. Модификацията S се отличава със спортни акценти като черни екстериорни елементи, по-внушителна изпускателна система и карбонови детайли в интериора.

Дизайн и усещане зад волана

Bentayga може да бъде описан като лимузина, която вижда над живия плет – комбинация от лукс, висока позиция на седене и внушително присъствие на пътя. Въпреки размерите си, автомобилът е по-лесен за маневриране, отколкото предполагат габаритите му. В същото време обаче, дизайнът му започва да изглежда леко остарял в сравнение с по-новите конкуренти на пазара.

Заключение: Впечатляващ, но с някои компромиси

Bentley Bentayga остава изключително харесван автомобил, който успешно съчетава разточителен лукс с впечатляваща динамика. Той е изненадващо бърз за размерите си и предлага въвличащо усещане зад волана, подкрепено от безкомпромисно качество на изработката. Основните му недостатъци са свързани с неговия размер и тегло, които се отразяват негативно на маневреността в тесни пространства и на разхода на гориво. Въпреки това, той продължава да бъде един от еталоните в своя клас.

Позиция в сегмента на супер SUV моделите

Въпреки че основното шаси и суровата каросерия на Bentayga не са се променили съществено от премиерата през 2015 г., значителните подобрения в дизайна и технологиите помогнаха на Bentley да запази челни позиции в един все по-конкурентен пазар. Модели като Aston Martin DBX и Lamborghini Urus напълно възприеха ролята си на повдигнати суперавтомобили, получавайки по-агресивен дизайн и шасита с още по-изразен спортен характер. В същото време Rolls-Royce Cullinan продължава да стои сам в най-високия ешелон, фокусиран изцяло върху несравнимото луксозно усещане.

Bentayga изглежда заема позиция по средата, с подобна на Range Rover и Porsche Cayenne философия да предлага всичко на много високо ниво, но се позиционира в по-ексклузивен сегмент с базова цена, доближаваща 200 000 паунда.

Задвижване и версията S

Bentayga се предлага с 3.0-литров V6 plug-in хибрид или 4.0-литров V8 с два турбокомпресора. Стандартният V8 двигател генерира 550 к.с. и 770 Нм въртящ момент, докато върховата версия Speed разполага с 635 к.с. и 900 Нм. Всички варианти са със задвижване на четирите колела и осемстепенна автоматична трансмисия ZF с различни настройки според версията.

Тестваният модел е Bentayga S. След като версията Speed с W12 двигател беше спряна, S моделът се превърна в „горещия“ Bentayga. Сега, когато Speed се завърна с V8 двигател с 635 к.с., версията S остава най-спортно ориентираният вариант на „стандартния“ Bentayga. Той се предлага ексклузивно с 550-конния V8 двигател и пакета Blackline. За да се постигне допълнителна спортна пъргавина, амортисьорите са с 15% по-твърди, а системата за векторно разпределение на въртящия момент е прекалибрирана. Стандартно е оборудван и с 48-волтова система против накланяне, която може да изпрати до 1200 Нм към всяко колело, за да намали накланянето при ускорение и спиране.

Версията S се отличава визуално с уникални 22-инчови джанти, изцяло черни екстериорни елементи, масивен заден спойлер, затъмнени светлини и агресивно изглеждаща четворна изпускателна система.

Интериор и технологии

Интериорът на Bentayga беше мащабно обновен през 2020 г. с подобрения в материалите, ергономията и технологиите. Дори и днес той се представя отлично. Качеството на изработката е впечатляващо, пространството е огромно и на двата реда седалки, а багажникът е напълно използваем. Налични са безжична връзка със смартфон, множество USB-C портове за зареждане и безжично зарядно, което усилва и сигнала на телефона.

Bentley дори има предимство със своите физически бутони и превключватели, които предлагат солидно усещане, очаквано за този висок ценови клас. Все пак, в сравнение с по-модерните дигитални кокпити на конкурентите, интериорът започва да изглежда леко остарял. Аналоговият часовник и множеството хромирани елементи подчертават традиционния стил, който за някои може да граничи с демоде. Въпреки това, почти няма какво друго да се критикува. Позицията на водача е доминираща, а седалките са изключително удобни, превръщайки всяко дълго пътуване в удоволствие. Системата за „постурална корекция“ прави микроскопични промени в позицията на седалката, за да облекчи умората, а климатичната система автоматично преминава в режим на рециркулация преди влизане в тунел.

Двигател и динамика

След оттеглянето на големия W12 двигател на Bentley, най-мощният агрегат в Bentayga е 4.0-литровият V8 с два турбокомпресора на Audi. Във версията S той разполага с 550 к.с. и 770 Нм, достатъчни за ускорение от 0 до 100 км/ч за 4.5 секунди и максимална скорост от 290 км/ч. Тези цифри вече не изглеждат толкова впечатляващи на фона на конкуренти като Aston Martin DBX със 727 к.с. или хибридния Lamborghini Urus с 800 к.с.

Въпреки това, динамиката на този 4.0-литров двигател е забележителна. Гръмотевичното ускорение от място е в пълен противовес на теглото от близо 2.5 тона, а баритоновият звук от спортната изпускателна система добавя доза дързост. В режим Sport автомобилът показва своя по-агресивен характер, но в режим Comfort всичко се променя. Изпускателната система утихва до приглушен, но все още приятен звук, а реакцията на педала на газта става по-плавна за спокойно и предвидимо шофиране.

В градски условия Bentayga се движи толкова тихо и гладко, че лесно може да бъде сбъркан с електрически автомобил. Това неочаквано балансирано поведение е леко нарушено единствено от едва доловима грубост на осемстепенната скоростна кутия при паркиране. Във всяка друга ситуация обаче, автомобилът е също толкова способен в градска среда, колкото и всяко стандартно семейно SUV.

Управляемост и комфорт на пътя

Едно от най-забележителните и изненадващи качества на Bentayga е неговата пъргавина, която напълно опровергава собственото му тегло, равняващо се на два добре оборудвани автомобила Volkswagen Polo. Това е особено валидно за версията S, която стандартно разполага със завиващи задни колела и 48-волтова система за активен контрол на накланянето.

Нужна е доза увереност, за да се възползвате от пълния потенциал на автомобил с такива размери и цена по тесен и лъкатушещ път. Наградата обаче си заслужава – управлението е похвално директно, с добра тежест и отзивчивост, а контролът върху каросерията остава впечатляващо стабилен дори при резки промени в разпределението на тежестта. Системата за активен контрол на накланянето работи незабележимо, но изключително ефективно.

Разбира се, за повечето потенциални купувачи комфортът и рафинираността на Bentayga ще бъдат от много по-голямо значение, отколкото способностите му по второкласни пътища.

Автомобилът е роден за града, с фантастично мека возия при ниска скорост, която е напълно съпоставима с тази на традиционна лимузина. Маневреността в градски условия е отлична за SUV с такъв размер, благодарение на добрата видимост във всички посоки и системата за завиване на задните колела, която намалява диаметъра на завой до едва 11,8 метра – стойност, близка до тази на Nissan Qashqai.

С увеличаване на скоростта Bentayga остава разкошен и почти напълно безшумен. Окачването елегантно поглъща почти всички неравности и се адаптира към пътя, без да създава неприятното усещане за „плуване“, характерно за много други високи автомобили с въздушно окачване. Може да се предположи, че возията би била дори по-добра с по-малките 21-инчови джанти, предлагани за по-ниските нива на оборудване, но 22-инчовите колела запълват калниците толкова добре, че компромисът изглежда оправдан.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Макар идеята потенциален клиент на Bentley да се замисля за разход на гориво да изглежда малко вероятна, темата има своите нюанси. V8 двигателят, въпреки своя завладяващ характер и лекота на разгръщане на мощността, е доста „жаден“. По време на теста постигнахме разход от около 9 л/100 км при дълго шофиране по магистрала, но в градски условия стойността се покачи до 14,3 л/100 км.

За щастие, огромният 85-литров резервоар за гориво позволява пробег от над 640 километра между зарежданията, стига автомобилът да не се шофира агресивно. А трудно може да се намери по-подходящ автомобил за изминаване на такива големи разстояния наведнъж.

За сравнение, при предишни тестове хибридната версия с V6 двигател впечатли със способността си да постигне разход от близо 7,4 л/100 км при 800 км пробег по магистрала. Това е значително подобрение спрямо V8 варианта, макар и далеч от официалните 2,5 л/100 км. В допълнение, хибридният модел се ползва и със значително по-ниски данъчни тежести на някои пазари.

Финална оценка

Благодарение на неотклонния ангажимент на Bentley към върхови постижения и поредица от значителни актуализации, дори в десетата си година на пазара, Bentayga остава впечатляващо завършена машина. Тя предлага мощност, финес и лукс в равни дози, без да прави явни компромиси в нито една област.

При автомобил с толкова висока цена човек може да се почувства длъжен да търси недостатъци. Но всякакви дребни забележки относно интериора или разхода на гориво бледнеят на фона на огромните предимства на този луксозен SUV.

Цени

Базовата цена на модела е около 397 000 лв., а тестовият автомобил с включени допълнителни екстри е оценен на приблизително 454 000 лв.

Двигател и динамика

Автомобилът се задвижва от 4,0-литров V8 бензинов двигател с две турбини, разположен надлъжно в предната част. Той развива максимална мощност от 550 к.с. при 6000 об/мин и впечатляващ въртящ момент от 770 Нм в диапазона между 2000 и 4500 об/мин.

Тягата се предава към четирите колела чрез 8-степенна автоматична трансмисия. Тази конфигурация позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,4 секунди и достигане на максимална скорост от 290 км/ч.

Разход на гориво и тегло

Собственото тегло на автомобила е 2416 кг. Според официалните данни средният разход на гориво е 12,8 л/100 км, а емисиите на въглероден диоксид са 296 г/км.

Основни конкуренти

На пазара моделът се изправя срещу други луксозни SUV автомобили като Rolls-Royce Cullinan, Range Rover и Porsche Cayenne.

, ,

Подобни публикации