В автомобилния свят има много видове фейслифтове. Понякога те са мащабни, като новата предница крие различни двигатели, подобрени интериори и нови технологии. Друг път обаче промените са толкова минимални, колкото при „импулса в жизнения цикъл“ на BMW M3 за модел 2025 г.
Да, в BMW наистина наричат своите фейслифтове по този начин, като в този случай M3 седан и комби получават съвсем лека козметична намеса. Ако успеете да забележите разликата, без да търсите регистрационна табела от 2025 г. или по-нова, значи наистина имате нужда да излизате по-често.
Версията Competition получава повече мощност, докато CS вече ще се предлага само като M3 Touring. Ако искате задно задвижване, ще трябва да го изберете от сензорния екран, тъй като системата xDrive вече е стандартна за модела.
Какво е новото?
Промените могат да се обобщят в едно изречение. Отпред автомобилът получава нови фарове, които го доближават визуално до обновените стандартни версии на Серия 3, а редовият шестцилиндров двигател с два турбокомпресора разполага с повече мощност.
В интериора старият кръгъл волан е заменен с такъв с плоска долна част, а вентилационните отвори също са нови. Инфоразвлекателната система получава обновен софтуер, за да съответства на по-новите модели на BMW и да бъде малко по-лесна за използване. Жалко, че от BMW не са използвали този фейслифт, за да коригират и непропорционалните бъбрековидни решетки.
Какви са техническите характеристики?
Вместо досегашните 510 к.с., двигателят вече генерира 530 к.с., което позволява ускорение от 0 до 100 км/ч само за 3,5 секунди при активиран Launch Control. Задвижването на четирите колела и бързата осемстепенна автоматична скоростна кутия също играят ключова роля за впечатляващата динамика. Максималната скорост е стандартно ограничена до 250 км/ч, но с пакета M Driver’s Pack достига 290 км/ч.
BMW са станали изключително добри в създаването на удивително ефективни шестцилиндрови бензинови турбо двигатели, но този в М3 не е сред тях. Официално разходът на гориво е около 8,4 л/100 км, като при спокойно шофиране по първокласен път може да падне до малко под 8 л/100 км. Комбинация от градско движение, магистрала и няколко по-резки ускорения обаче бързо покачва разхода до около 10,2 л/100 км.
Как се усеща зад волана?
Както много М модели, M3 става по-добър, колкото по-силно го натоварвате. При бавно придвижване в града за ежедневни задачи се забелязва, че превключването от първа на втора предавка може да бъде малко по-рязко, а звукът на двигателя е почти писклив. Усеща се, че е шестцилиндров, но не особено мелодичен. Дори с амортисьорите в режим Comfort, твърдите пружини постоянно напомнят за себе си. Окачването не е твърде друсащо, но се усещат леки подскоци и возията е далеч по-некомфортна от тази на M340i.
Все пак има признаци, че нещата ще се подобрят. Ненужно дебелият волан осигурява добра обратна връзка от пътя, а превключванията над втора предавка се извършват плавно. Извън града, по подходящи пътища, автомобилът разкрива истинския си потенциал.
Превключването в режим Sport прави твърдостта на амортисьорите много по-съвместима с тази на пружините, което в някои отношения прави M3 малко по-комфортен, докато реакциите стават по-остри. Усещането за мигновено ускорение е по-изострено, а скоростната кутия превключва по-бързо, което увеличава изкушението да се използват дългите карбонови пера на волана. Когато оборотите на двигателя надхвърлят 3000 об/мин, се усеща допълнителната мощ спрямо двигателя на M340i, макар и без значително по-автентичен звук. Високоговорителите на аудиосистемата вършат голяма част от работата тук.
Въпреки това, динамиката е безспорна. Вече не е нужно да се притеснявате толкова за сцеплението, а мощността от 530 к.с. се усеща напълно. Необходимо е обаче да се използва целият оборотен диапазон, като все още има шанс да бъдете изпреварени от евтин електрически автомобил на светофара, ако не сте нащрек.
Не е изненадващо, че системата за задвижване на четирите колела има голямо влияние върху характера на автомобила. В нормален режим тя се стреми да поддържа всичко под контрол, докато режимът 4WD Sport отключва доза хулиганство. Това е добре преценен режим, който позволява леко занасяне на задницата, но със запазена мрежа за сигурност.
Режимът със задно задвижване прави точно това, което предполага името му, и е най-подходящ за унищожаване на задни гуми. Показателно е, че по време на едноседмично шофиране по студени и влажни есенни пътища не се появи нужда от изключване на предния мост, въпреки че е известно, че можете да дрифтирате на воля, ако разполагате с подходящ участък асфалт и резервни задни гуми.
Информативният волан осигурява бързина на завиване, която не би трябвало да присъства в толкова тежък автомобил, и поддържа водача информиран по време на динамично шофиране по второстепенни пътища. Автомобилът е изключително забавен, макар и не толкова достъпен като Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. В крайна сметка е необходима писта, за да се изпитат истинските възможности на М3.
Какво е усещането в интериора?
Освен обичайните за M3 елементи като по-спортни седалки, волан и карбонови декорации, интериорът е почти същият като на всяка друга Серия 3, със своите плюсове и минуси. Качеството на материалите е добро от нивото на лактите нагоре, но по-ниско надолу е по-скоро функционално – нещо приемливо за автомобил от 40 000 паунда, но по-трудно за преглъщане при цена от 90 000 паунда.
Стандартните предни седалки на M3 са за предпочитане пред опционалните спортни седалки тип „корито“. Страничната и гръбната опора са повече от достатъчни, като същевременно липсва онзи неудобен карбонов блок между бедрата. Новата инфоразвлекателна система има по-опростени менюта, което я прави по-лесна за използване в движение, а контролите за температурата са винаги видими.
Пространството на задните седалки е достатъчно, при условие че пътниците не са много по-високи от 180 см. Пътникът в средата трябва да се справя със значителен трансмисионен тунел. Обемът на багажника е 480 литра, само с 20 литра по-малко от този на M3 Touring, макар и с далеч по-непрактичен отвор. Въпреки това е удивително колко лесно побира обемиста мебел с много оставащо място. Стандартното сгъване на задните седалки в съотношение 40/20/40 увеличава практичността.
Преди покупка (нива на оборудване и конкуренти)
Към момента на писане на статията единственият M3 CS, който може да бъде закупен, е комби версията Touring, но не би било изненада, ако в даден момент се появи и по-фокусиран вариант на обновения седан. За покупката на стандартен М3 ще са необходими 90 000 паунда, което е с почти 30 000 паунда повече от по-бавния и по-мек M340i седан.
Конкуренцията
Най-близкият конкурент на M3 в наши дни е Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – друг автомобил с шестцилиндров двигател, който не се нуждае от зареждане в контакт. Предстоящият Audi RS5 ще комбинира своя V6 двигател с плъгин хибридна система, нещо, което Mercedes-AMG C63 вече прави. Четирицилиндровият двигател на последния обаче е допринесъл за разочароващи продажби и се очаква производството му да бъде спряно през 2026 г.
Изборът на M3 пред C63 е лесен, но Giulia QV представлява по-сериозно предизвикателство. Alfa впечатлява с управлението и комфортната си возия, но BMW предлага по-качествен интериор, предимството на задвижване на четирите колела при всякакви метеорологични условия и без съмнение ще губи стойността си много по-бавно. Разумът избира M3, но сърцето клони към QV.
Финална оценка
Подобно на по-големия спортен седан M5, M3 разкрива най-доброто от себе си, когато възможностите му се изследват докрай. В много отношения значително по-евтиният M340i е по-добрият автомобил за ежедневието, благодарение на по-големия си комфорт, по-ниския разход на гориво и по-лесно достъпните си лимити. Въпреки това M3 се усеща като много по-целенасочена и безкомпромисна машина, което оправдава по-високата му цена, ако се използва по предназначение.
Освен това M3 съвсем не е неподходящ за ежедневна употреба. Возията в никакъв случай не е нетърпима и, заедно с понякога резките реакции на скоростната кутия, постоянно напомня за мощната механика под ламарините. Това го превръща в привлекателно предложение, макар и може би не толкова добре пригодено за пътищата на Великобритания, колкото Giulia QV.
Технически характеристики
Продажбите на обновения модел ще стартират през 2025 г. Той се задвижва от 3,0-литров редови шестцилиндров турбо двигател с мощност 530 к.с. при 6250 об/мин и въртящ момент от 650 Нм, наличен в диапазона 2750–5730 об/мин. Мощността се предава към четирите колела чрез осемстепенна автоматична скоростна кутия. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3,5 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч. Теглото на автомобила е 1855 кг, а размерите му (дължина/широчина/височина) са съответно 4801/2068/1438 мм.
Последвайте ни в Google News