Нашето мнение за BMW M4
С цената на известна загуба на директна връзка с пътя и ежедневно забавление, днешното BMW M4 е най-сериозният спортен автомобил в своята дълга история. То предлага огромна мощност и балансирана управляемост, която се възползва, а не страда от решението на BMW да оборудва последното поколение със задвижване на четирите колела.
M4 вече е голям автомобил със съответстваща висока цена. По-малкото BMW M2 предлага изживяване, по-близко до това на класическите модели M3, но няма съмнение, че M4 остава специална и изключително способна машина, както на пътя, така и на пистата.
Всичко за BMW M4
Появата на нов М автомобил винаги е голямо събитие, но представянето на последното поколение BMW M3 и M4 през 2020 г. беше може би най-очакваното от десетилетия. Дизайнът на предната част остава деликатна тема, но от механична и маркетингова гледна точка последното M4 също претърпя сериозна промяна.
Голямата новина под ламарините беше, че в това поколение M4 преминава към задвижване на четирите колела. За пазари като този във Великобритания базовият модел е върховият Competition. Първоначално той разполагаше с 510 к.с., но по-късно мощността беше увеличена до настоящите 530 к.с. През 2025 г. BMW представи и M4 CS с 550 к.с., малко по-ниско тегло и настройки с по-силен акцент върху динамиката.
Както винаги, M4 купе и кабриолет съществуват успоредно с гамата на M3 (предлагана като седан, а вече и като комби, също във варианти Competition и CS). Модерното M4 се позиционира между по-малкото M2 и по-голямото (и вече хибридно) M5. Само по себе си, днешното M4 е голямо колкото някои по-стари модели M5 и значително по-мощно, но остава фокусна точка в гамата на BMW Motorsport.
Основните съставки обаче остават типични за модела, с изключение на системата за задвижване на четирите колела. Мощността все още се изпраща предимно към задните колела, отпред все още работи редови шестцилиндров двигател, а M4 продължава да бъде няколко стъпки динамично и технически над стандартното купе от Серия 4.
Нашите тестове на автомобила непрекъснато потвърждават, че той остава сериозно впечатляваща машина за шофиране. Тествали сме M4 многократно през годините, включително в сравнителни тестове на M4 Кабриолет срещу Porsche 911 и на екстремния M4 CSL срещу Porsche Cayman GT4 RS. Може би усещането зад волана не е толкова директно и въвличащо, колкото преди – старите M3 поставиха много висока летва, – но това е практичен четириместен автомобил, който все още може да се изправи рамо до рамо със специализирани спортни коли и дори суперавтомобили на състезателна писта. Ще бъде интересно да видим как бъдещото M4 ще надгради това.
Цени и позициониране
Друга отличителна черта на последното M4 е неговата цена, и то не непременно в положителен смисъл. Базов M4 Competition вече струва над 91 000 паунда – сума, която съответства на неговата динамика, но е няколко стъпки над цените на по-старите M4 и M3 купе, дори след отчитане на инфлацията.
При избор на M4 CS тази цифра нараства до над 122 000 паунда, което позиционира M4 по-дълбоко в територията на Porsche 911 в сравнение с всеки предишен модел, с изключение на специални версии като M4 GTS. Кратко просъществувалият M4 CSL, предлаган през 2022–2023 г., беше дори по-скъп – близо 129 000 паунда.
Динамика и усещане зад волана
Последното M4 предлага могъща динамика и шаси, което да ѝ съответства, въпреки че смятаме, че въвличането на водача в процеса може да бъде по-силно. Гамата на M4 в момента е разделена на два варианта: M4 Competition и M4 CS.
С изключение на малко повече шум от широките спортни гуми и леки вибрации в купето заради по-твърдото окачване, M4 се държи отлично при движение по магистрала. Мощността също никога не е в недостиг, което позволява бързи и безопасни изпреварвания.
M дивизията на BMW не е забравила за дивата страна на M4. Благодарение на множеството настройки на ключови параметри като мощност на двигателя, скорост на превключване на предавките, усещане на волана и спирачките, както и контрол на сцеплението, автомобилът може да бъде конфигуриран да предоставя точно толкова динамика, колкото водачът желае.
Разход на гориво и експлоатационни разходи
Малко хора биха си купили BMW M4 с очаквания за разходите на градски автомобил, но е впечатляващо колко икономична може да бъде съвременна кола с мощност над 500 к.с. При спокойно шофиране или движение по магистрала може да се постигне разход от около 10 л/100 км.
Дори ако сметките за гориво не са основен проблем, възможността за изминаване на прилично разстояние с едно зареждане е полезна. С 59-литров резервоар, пробегът между посещенията на бензиностанцията лесно достига около 480 км, а дори и повече за тези, които обичат да шофират до последния литър.
Разбира се, има и една голяма уловка. Когато се използва пълният потенциал на M4, както са предвидили инженерите от M дивизията, разходът на гориво рязко се покачва. При динамично шофиране по планински път е трудно да се постигне разход под 14 л/100 км.
Най-сериозен разход вероятно ще представляват консумативите. Теглото и мощността на M4 оказват влияние върху износването на спирачките и гумите. Стандартно моделът е оборудван с 19-инчови джанти отпред и 20-инчови отзад, с гуми съответно с размери 275/35 и 285/30. Комплект гуми Michelin Pilot Sport 4S в тези размери струва около 300 паунда за предните и 350 паунда за задните.
Застраховки и данъци
Застраховката на M4 се очаква да бъде по-ниска от тази на някои конкуренти, тъй като не попада в най-високата застрахователна група 50 във Великобритания. M4 Competition е в група 42, а дори версията CS е в група 47. Като се има предвид, че всеки Porsche 911 е в група 50, това е добро постижение. Въпреки това, собствениците трябва да очакват високи застрахователни премии, особено ако са млади или имат нарушения.
Пътният данък във Великобритания също е сериозен. С емисии на CO2 от 226 г/км за Competition и 232 г/км за CS, и двата модела попадат в предпоследната данъчна категория, което означава първоначална такса от 4680 паунда. От втората година таксата намалява, но тъй като автомобилите струват над 40 000 паунда, се начислява и допълнителна такса от 425 паунда за първите пет години, което прави годишната сметка 615 паунда.
Интериор и качество на изработка
Интериорът на M4 ще бъде познат на всеки, който е управлявал скорошен модел на BMW. Арматурното табло не е силно ориентирано към водача, както при по-старите модели, а има по-плавна извивка, която обхваща и широкия сензорен екран. Една характерна черта на BMW, която се запазва, е дебелият волан, но поне върху спиците му има физически бутони. До скоростния лост също има бутони, включително за стартиране на двигателя и за настройка на амортисьорите, изпускателната система и други функции.
Дизайнът на дигиталното приборно табло обаче не е особено сполучлив. Скоростомерът и оборотомерът, които приличат на две несвързани страни на шестоъгълник, не са лесни за разчитане с един поглед и изглеждат леко евтино – жалко, като се има предвид, че в миналото инструментите на BMW бяха еталон за стил и яснота.
Докато качеството на изработка при някои конкуренти на BMW изглежда се е влошило напоследък, при M4 няма такива притеснения. Автомобилът се усеща солидно конструиран. Всички основни контактни точки и видими повърхности са безупречни. Въпреки твърдото окачване, няма скърцане или тракане на пластмаси. Отвън конструкцията също е стегната, въпреки че, както при много съвременни автомобили, предната броня е по-гъвкава заради регулациите за защита на пешеходците.
Инфоразвлекателна система и навигация
Всички версии на M4 разполагат с широк, извит екран, който включва 12.3-инчов дисплей за водача и по-голям 14.9-инчов екран на инфоразвлекателната система. Тя работи с операционна система „Operating System 8.5“ на BMW, която все още включва традиционния въртящ се iDrive контролер, премахнат в по-новите системи. Разбира се, управлението може да става и чрез докосване на екрана или с гласови команди.
Системата предлага богата функционалност и поддържа както Apple CarPlay, така и Android Auto. Менютата и функциите са бързи, макар и леко претрупани, а големият екран може да създава отражения в предното стъкло през нощта.
Багажник и практичност
Тъй като е тясно свързан с 4-та серия Coupe, M4 е също толкова практичен, което го прави изненадващо използваем в ежедневието. Автомобилът предлага четири пълноценни места и багажник с обем от 440 литра. Седалката на водача и воланът имат множество възможности за регулиране, което позволява намирането на удобна позиция за шофиране.
Практичност и размери
Подобно на Серия 4, на която се базира, BMW M4 се предлага както във версия купе, така и като кабриолет, всяка с две врати и четири места. Моделът е тясно свързан с BMW M3, което вече се предлага не само като седан, но за първи път и като комби. Дори във варианта купе обаче, сравнително конвенционалната форма на каросерията на M4 го превръща в един от по-практичните спортни автомобили на пазара, доближавайки се по функционалност до модели като Mercedes-AMG CLE 53, отколкото до Porsche 911.
В днешно време M4 е доста голям автомобил. Той не само тежи над 1800 кг, но и вече е дълъг 4,8 метра – увеличение от около 130 мм спрямо своя предшественик и само с около 120 мм по-къс от BMW X5. В сравнение с него Porsche 911 изглежда почти миниатюрно, тъй като спортният автомобил от Щутгарт е по-малък във всяко едно измерение, въпреки че и той е пораснал през годините.
Преходът от стандартната Серия 4 към M4 е допринесъл за част от този растеж – M4 е с 33 мм по-дълъг, с 35 мм по-широк и с 6 мм по-висок от стандартния автомобил, въпреки по-ниското спортно окачване. Този размер може да направи автомобила да се усеща голям зад волана.
Вътрешното пространство е също толкова голямо, колкото и в стандартната Серия 4, но спортните седалки с карбонов гръб в M4 отнемат малко повече от мястото за краката на задните пасажери. Това може да създаде неудобство за по-високите пътници отзад.
Комфорт на седалките и пътническо пространство
С огромния диапазон на регулиране както на седалките, така и на волана, почти всеки водач може да намери удобна позиция в предната част на M4. Има обаче една особеност: настоящият дизайн на седалките тип „корито“ с карбонов гръб има голяма издатина в предната част на основата, която разделя краката. Това е препратка към състезателните автомобили, но изпълнението е спорно, тъй като при истинските състезателни седалки разделителят не е толкова широк и натрапчив, и много шофьори намират, че им пречи.
Багажно пространство
Багажникът на M4 предлага обем от 440 литра, което е непроменено спрямо стандартната Серия 4 и е валидно както за версията Competition, така и за CS. Въпреки че традиционният отвор на багажника ограничава максималната практичност (за тези, които се нуждаят от голям заден капак, има M3 Touring), обемът от 440 литра би трябвало да е повече от достатъчен за повечето нужди. В него лесно се побират няколко куфара, а средната задна седалка може да се сгъне, за да се товарят по-дълги предмети, докато отзад все още пътуват двама души.
Надеждност и безопасност
В миналото автомобилите на BMW са постигали смесени резултати в проучванията за надеждност, но последното поколение на Серия 4 се представи окуражаващо в проучването Driver Power за 2025 г., заемайки седмо място в общото класиране. Макар и да не е сред лидерите по качество на изработката и надеждност (21-во място от петдесет автомобила в класацията), представянето му е добро. Моделът заема второ място по лекота на деактивиране на системи като предупреждението за напускане на лентата и звуковите сигнали за ограничение на скоростта.
Резултатът на Серия 4 е по-нисък от този на Mercedes-Benz C-Class (пето място), но е значително по-добър от този на Audi A5 (22-ро място) и Tesla Model 3 (25-то място), които са автомобили със сходна цена и пазарно позициониране. Самият M4 не е участвал в проучването, но като част от семейството на Серия 4, може да се очакват сходни нива на качество и надеждност, макар дългосрочната му надеждност все още да не е известна.
BMW M4 не е официално тестван от Euro NCAP, но купето на Серия 4, на което се базира, е преминало тестовете през 2019 г. и е получило високи оценки за безопасност. Трябва да се има предвид, че тези резултати скоро ще бъдат с изтекла давност по новите стандарти на организацията.
Оценки за безопасност от Euro NCAP
Въпреки че процедурите и изискванията на Euro NCAP се развиват с времето, Серия 4, а оттам и M4, е безспорно безопасен автомобил. Той постига особено добри резултати за защита на възрастни пътници и за защита на уязвими участници в движението.
Моделът получава обща оценка от 5 звезди, като детайлните резултати са: 97% за защита на възрастни пътници, 83% за защита на деца, 93% за защита на уязвими участници в движението и 72% за асистиращи системи за безопасност.
Покупка и експлоатация
Въпреки че е изключително забавен за шофиране, допълнителният разход за M4 CS спрямо M4 Competition трудно може да бъде оправдан. Препоръчителният избор остава BMW M4 Competition. Ценовият скок от около 91 000 на близо 123 000 британски лири изглежда прекалено голям за автомобил, чиито най-добри качества се проявяват основно на писта. Освен това тази цена поставя M4 в пряка конкуренция с по-сериозни модели от гамата на Porsche, като новото 911 GTS, вместо да бъде по-достъпна алтернатива на стандартната Carrera. Ако бюджетът позволява, версията CS безспорно е вълнуваща, но Competition е по-балансираният автомобил, който в никакъв случай не страда от липса на мощност.
Освен избора на подходяща цветова комбинация и ниво на оборудване, не е препоръчително да се навлиза твърде надълбоко в списъка с опции. Ако се планира автомобилът да бъде задържан за по-дълго, петгодишният сервизен план на BMW за 1620 британски лири вероятно е добра инвестиция. Пакетът M Driver’s Pack (2175 британски лири) също е по-ценен заради включеното обучение за шофиране, отколкото заради увеличената максимална скорост до 290 км/ч.
За тези, които искат да похарчат повече, но все пак да останат под цената на CS, се предлага пакетът M Race Track за 15 275 британски лири. Той включва карбонови седалки тип „корито“, карбоново-керамични спирачки, head-up дисплей и пакета M Driver’s Pack.
Алтернативи на BMW M4
Към момента нито Audi, нито Mercedes предлагат пряк конкурент на M4. Audi прекрати производството на A5 купе, включително версиите S5 и RS 5. Вариантът на Mercedes, AMG CLE 53, е по-скоро автомобил за комфортно пътуване, отколкото някои от предишните купета на AMG. Неговият редови шестцилиндров двигател с хибридна система и мощност 471 к.с. предлага по-рафинирано, а не толкова сурово изживяване в сравнение с BMW. Интериорът, макар и привлекателен, е леко крещящ и е създаден по-скоро за показност, отколкото за фокус върху шофирането.
Това оставя дългогодишния съперник на M3 и M4, Porsche 911, като може би най-близкия по дух автомобил. Като чистокръвен спортен автомобил, а не напомпан четириместен модел, той заема малко по-различна пазарна ниша, което позволява на двата модела да не си пречат директно. Когато обаче става въпрос за удоволствие от шофирането, те са много по-близки.
Porsche е малко по-скъп в базовото си ниво на оборудване, като стандартна Carrera вече започва от малко под 104 000 британски лири. Въпреки символичните задни седалки и дълбокия преден багажник, той не може да се мери с практичността на M4.
Последвайте ни в Google News