BMW обмисля електрически спортен автомобил на базата на новия iX3

Платформата на новия електрически SUV BMW iX3 може да послужи за основа на бъдещ спортен автомобил, но окончателно решение все още не е взето. BMW не изключва възможността за създаването на първия си изцяло електрически спортен автомобил, с който да разшири обхвата на инвестицията от 18 милиарда долара в новата си архитектура „Neue Klasse“.

Подобен модел би запълнил празнината, която скоро ще остави роудстърът Z4. Производството на модела с четири- и шестцилиндрови двигатели, както и на неговия технологичен близнак Toyota GR Supra, трябва да приключи през първата половина на следващата година.

Какво е „Neue Klasse“?

„Neue Klasse“ е бъдеща гама модели на BMW, която ще представи ново поколение дизайн, функционалности и технологии за марката. Името е заимствано от серия автомобили, спасили германския гигант от банкрут през 60-те години на миналия век.

Въпреки че всички бъдещи модели на BMW ще възприемат технологиите „Neue Klasse“, именно електрическите автомобили от малкия и средния клас, започвайки с новия iX3, ще използват изцяло нова платформа, създадена от нулата за батерийно задвижване.

Официален коментар и технически възможности

На въпрос дали новата платформа може да поддържа спортен автомобил, Йоахим Пост, член на борда на директорите на BMW, отговарящ за разработките, заяви пред австралийски медии, че това е „осъществимо“.

Той обаче остана предпазлив в коментара си дали споделянето на новата електрическа платформа в много модели ще позволи на BMW да разработи собствен спортен автомобил без външен партньор. Пост обясни, че компанията използва модулен принцип, който позволява прилагането на общи компоненти като електронни блокове за управление и батерийни клетки в различни видове автомобили и сегменти. Според него именно тази мащабируемост прави подобни проекти финансово осъществими.

Предишни неосъщеществени проекти

През юли 2024 г. бяха заснети шпионски снимки на малко, елегантно купе с два врати, което носеше дизайнерски елементи от „Neue Klasse“ и беше покрито със същия камуфлаж като други прототипи на BMW. Автомобилът обаче не е бил забелязван отново и компанията не е коментирала изображенията.

През декември 2024 г. изданието BMW Blog съобщи, че плановете за електрически суперавтомобил на BMW са били изключително близо до одобрение, но са били прекратени поради опасения от слаби продажби и предизвикателства, свързани с рентабилността и технологичната осъществимост.

Това следва друг отменен проект за суперавтомобил на BMW – i16 от 2020 г., който е трябвало да използва шасито на спрения от производство i8, но с изцяло нова каросерия. Историкът на BMW Стив Саксти заяви, че i16 е бил „95% завършен“ и е трябвало да използва четирицилиндрово хибридно задвижване с мощност над 450 кВт.

Дизайнерският директор на BMW, Домагой Дукец, коментира, че i16 е притежавал стила на бъдеща класика, но с иновативни елементи, които са развили дизайна отвъд M1. Концептът Vision M Next от 2019 г. се смяташе за близък до финалния сериен автомобил. Според Дукец, в рамките на по-малко от 12 месеца автомобилът е бил готов – както отвън, така и отвътре.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации