BMW X6 (Mk1, 2008-2014): Ръководство за купувача на противоречивия SUV

Резюме

Когато BMW X6 дебютира, той се оказа един от най-противоречивите автомобили, пускани в съвременната история. Малцина разбираха предназначението му, но въпреки това моделът се превърна в огромен търговски успех за BMW.

Причината за това е лесна за разбиране. Ако се пренебрегне донякъде тромавият му външен вид, който днес изглежда далеч по-малко шокиращ, отколкото през 2008 г., X6 представлява луксозен и бърз SUV. Той е рафиниран, с безупречно качество на изработката и се управлява толкова добре, колкото се очаква от едно BMW – далеч по-добре, отколкото законите на физиката биха позволили. Разходите за покупка и поддръжка обикновено са високи, защото все пак това е луксозен автомобил, но не бързайте да го отписвате – X6 е много по-завършен модел, отколкото може би предполагате.

Макар и скъп като нов, днес първото поколение X6 е много достъпно на пазара на употребявани автомобили и все още е превъзходен семеен автомобил – но изисква внимателен избор.

История

X6 се появява в шоурумите през май 2008 г. с дизелови версии 30d и 35d, както и с бензинова 35i. Всички те разполагат с 3,0-литров шестцилиндров турбо двигател, шестстепенна автоматична скоростна кутия и стандартно задвижване на четирите колела xDrive.

Само три месеца по-късно към гамата се присъединява xDrive50i с V8 бензинов двигател с две турбини и мощност 414 к.с. Още по-впечатляващият X6 M се появява през април 2009 г. с V8 двигател с две турбини и 555 к.с. Той е способен да ускори от 0 до 100 км/ч само за 4,7 секунди.

Към края на 2010 г. се появява и вариантът 40d с 306 к.с. От август 2011 г. списъкът с опции е разширен, добавена е възможност за пет места (ранните модели са само с четири), предлага се по-богата цветова гама и е пусната по-луксозната версия Exclusive Edition.

Фейслифтът през март 2012 г. носи опционални LED фарове, леко променен дизайн на предницата и нов 3,0-литров дизелов двигател, който отговаря на екологичния стандарт Евро 6. Появява се и версията M50d с 3,0-литров дизелов двигател с три турбини и мощност 386 к.с.

Цени

Както може да се очаква, почти всички екземпляри на X6 на пазара са с дизелов двигател, като 40d е най-често срещаният вариант, следван от 30d. Предлагат се и няколко бройки 35d и M50d, но стойността на автомобила се определя основно от неговия пробег и състояние.

На пътя

Автомобил с такива размери и тегло не би трябвало да се управлява толкова добре, колкото X6. Разбира се, той не е точно пъргав, но управлението е остро и накланянето в завой е много по-малко, отколкото бихте очаквали от подобен колос. Всички версии разполагат с предостатъчно мощност и тъй като всички X6 са с автоматична трансмисия и задвижване на четирите колела, те са изключително лесни за управление както в града, така и на дълги разстояния.

Въпреки това X6 е голям автомобил и е по-широк, отколкото може да изглежда, така че паркирането може да бъде предизвикателство. Градската среда не е неговото естествено местообитание, а твърдото окачване може да направи пътуването по лоши настилки некомфортно.

Коя версия да избера?

От гледна точка на експлоатационните разходи единствено дизеловите двигатели имат смисъл. Трябва да се има предвид обаче, че само малка част от тях отговарят на стандарта Евро 6, което означава, че може да се наложи да плащате такси за шофиране в зони с ниски емисии.

Бензиновите версии на X6 са много скъпи за поддръжка по отношение на гориво, застраховки и данъци. Ако закупите такъв, може да се окаже трудно да го продадете впоследствие, въпреки че X6 M е изключително специален автомобил.

Очаквано, всички X6 са били добре оборудвани още като нови. Стандартното оборудване включва 19-инчови джанти, двузонов климатроник, адаптивен круиз контрол, 6,5-инчов цветен екран, кожен салон, озвучителна система с шест високоговорителя, електрически капак на багажника и ксенонови фарове. Списъкът с опции е бил дълъг, затова си струва да се проверят монтираните екстри. Препоръчително е да се търсят версии с кожен салон Nappa, пакет Media, активно управление и задно въздушно окачване със самонивелиране.

Алтернативи на BMW X6

По времето, когато X6 е актуален модел, той има малко конкуренти. Оттогава обаче се появиха модели като Audi Q8, Porsche Cayenne Coupé и Mercedes GLE Coupé. Те обаче са по-скъпи на пазара на употребявани автомобили, тъй като са по-нови.

Ако бюджетът е по-ограничен, ще трябва да се насочите към автомобил с по-традиционен силует на SUV. Най-очевидният избор е BMW X5, който е по-разпространен и по-практичен. Audi Q7 също е на подобна цена и се намира лесно на пазара.

На какво да обърнете внимание

Гуми

Стандартно X6 се е предлагал с „рън-флат“ гуми, но някои собственици са ги заменили с конвенционални заради по-добрия комфорт, управляемост, сцепление и спиране. Уверете се, че и четирите гуми са от един и същи тип.

Двигател

Всеки X6 с голям пробег може да страда от течове на масло и проблеми с инжекторите, както и от турбокомпресори, които се нуждаят от смяна. Редовната поддръжка е ключова, но скъпите проблеми рано или късно ще се появят.

Често срещани проблеми

Големи сметки може да се зададат за ремонт на износено окачване и спирачки, както и за смяна на гуми. Собствениците често продават автомобила, вместо да плащат за тези ремонти. Също така проверете дали всички електрически компоненти работят правилно, защото често има проблеми с тях.

Капацитет за теглене

X6 е чудесен автомобил за теглене, тъй като всички модели тежат поне два тона (от 2 070 кг за 35i), така че стабилността е превъзходна. Всички версии на X6 могат да теглят прикачен товар с тегло до 2 700 кг.

Интериор

Арматурното табло на X6 е заимствано от X5 и макар да изглежда остаряло, то е пълно с оборудване и лесно за използване. Качеството на изработка в купето е превъзходно, както и предните седалки.

Скосената задна част намалява пространството за главите на задните седалки, но то е приемливо. Все пак, автомобилите произведени преди 2011 г. са само четириместни. Багажното пространство е добро – 570 литра, което нараства до 1 450 литра при сгънати седалки.

Експлоатационни разходи

В сравнение с цените им като нови, употребяваните X6 са изгодни за покупка, но експлоатационните разходи са високи. Застрахователните групи са от най-високите, а данъците също са значителни заради високите емисии на CO2 – 195 г/км за 30d и 198 г/км за 40d. Версията M50d е с емисии от 204 г/км, а при бензиновите модели данъците са още по-високи.

Версиите 30d и 40d могат да постигнат разход на гориво между 8.5 и 9.5 л/100 км при извънградско шофиране. M50d не е далеч зад тях, но 35i рядко ще падне под 11.5 л/100 км, а 50i в най-добрия случай ще харчи около 14 л/100 км.

Обслужването се базира на състоянието на автомобила, което означава, че разходите не са фиксирани. Цените в официалните сервизи на BMW са високи, затова повечето собственици използват независими специалисти, за да намалят разходите с 25-30 процента.

Сервизни акции

Първото поколение на X6 е било обект на 11 сервизни акции до момента, обхващащи периода от юли 2009 г. до август 2023 г.

Първата акция е била заради възможен дефект в задните спирачни дискове. Втората, третата и четвъртата (през октомври и ноември 2011 г., и април 2012 г.) са били свързани с различни проблеми, които биха могли да доведат до късо съединение и пожар.

Петата сервизна акция (юли 2012 г.) е била заради течове на масло в двигателния отсек, които също крият риск от пожар, докато шестата, осмата и деветата (декември 2012 г. и 2016 г., след това февруари 2019 г.) са били поради проблеми със сервоуправлението.

Допълнителна възможност за късо съединение и пожар е била причината за седмата и десетата акции (септември 2013 г., март 2019 г.), а последната (номер 11, през август 2023 г.) е била заради дефектни въздушни възглавници.

Удовлетвореност на собствениците

Моделът X6 никога не е попадал в проучванията за удовлетвореност на собствениците Driver Power. Дори по-масовият X5 се е появявал много рядко, като последното му участие е през 2022 г., когато заема 74-то място от общо 75. Въпреки това, има много отзиви от собственици в различни онлайн платформи, които като цяло оценяват X6 високо заради отличното пътно поведение и динамика, луксозния интериор и сравнително поносимите разходи за поддръжка при дизеловите версии. Със средна оценка от 4.5 от 5 звезди, X6 е голям хит сред своите собственици.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации