Най-големият китайски производител на електрически автомобили BYD планира да представи plug-in хибридни автомобили (PHEV) в Япония от януари 2026 г. Очаква се компанията да стартира с модела Sealion 6 (познат като Song Plus в Китай) като първия си plug-in хибрид за местния пазар. Повече подробности ще бъдат обявени по време на изложението Japan Mobility Show в Токио през октомври 2025 г.
Президентът на BYD Japan, Ацуки Тофукуджи, заяви, че въвеждането на plug-in хибриди ще помогне за справяне с притесненията относно пробега, често свързвани с изцяло електрическите автомобили. Той определи този ход като ключова стъпка за разширяване на присъствието на BYD в Япония.
Какво представляват plug-in хибридите?
Plug-in хибридите комбинират презареждаеми батерии с двигател с вътрешно горене. Те предлагат шофиране, подобно на електрически автомобил, при по-ниски скорости, но разчитат на двигателя за по-дълги разстояния, което намалява притесненията за пробега. За разлика от конвенционалните хибриди, plug-in хибридите могат да се зареждат от външен източник и да служат като резервно захранване при извънредни ситуации или дейности на открито. Въпреки това, по-високите им цени в сравнение с традиционните хибридни автомобили досега ограничаваха тяхното разпространение в Япония.
Конкуренция и ценова стратегия
Конкуренцията на японския пазар на plug-in хибриди остава силна, като Toyota и Mitsubishi държат значителни дялове с модели като Toyota Harrier и Mitsubishi Outlander PHEV. Въпреки че Sealion 6 може да не е толкова конкурентен по отношение на пробег и горивна ефективност спрямо местните си съперници, BYD цели да го позиционира на по-ниска цена. Японските plug-in хибриди обикновено струват над пет милиона йени, докато BYD възнамерява да предложи своя модел под този праг.
Глобални продажби и пазарни дялове
В световен мащаб plug-in хибридите съставляват по-голям дял от продажбите на BYD в сравнение с изцяло електрическите автомобили. През 2024 г. компанията е продала 4,27 милиона превозни средства, от които 2,48 милиона са били plug-in хибриди (58%), а 1,76 милиона – изцяло електрически (41%). Компанията вече предлага plug-in хибриди в Европа и Югоизточна Азия, включително на пазари като Тайланд, Филипините и Сингапур.
През първата половина на 2025 г. plug-in хибридите представляват 7,6% от световните продажби на нови автомобили, почти колкото конвенционалните хибриди със 7,7%. В Китай plug-in хибридите държат 15,9% пазарен дял, надминавайки значително конвенционалните хибриди (3%). За разлика от това, пазарът в Япония остава силно ориентиран към традиционните хибридни автомобили, които съставляват близо 30% от продажбите, в сравнение със само 1% за plug-in хибридите.
Бъдещи прогнози и планове
Международната агенция по енергетика (МАЕ) прогнозира, че до 2030 г. plug-in хибридите ще представляват около 9% от пазара на леки автомобили в Япония, близо до очаквания дял на електрическите автомобили от 10,6%. Агенцията отбелязва и регионалните различия в екологичните политики, като някои пазари подкрепят plug-in хибридите чрез субсидии, докато други ги изключват.
От BYD посочиха, че след Sealion 6 в Япония ще последват и други plug-in хибридни модели, като част от стремежа на компанията да разшири своята гама в световен мащаб.
Последвайте ни в Google NewsПредишна/Следваща

