Електрическите автомобили често са представяни като бъдещето на транспорта, но в тези дискусии обикновено се пропуска най-важният аспект – за да променят света, те трябва да бъдат достъпни. Преходът към по-екологични превозни средства не може да се осъществи, ако само малък процент от световното население може да си ги позволи.

Представяне и цена

Китайският автомобилен производител BYD отговаря на това предизвикателство с премиерата на нов бюджетен електромобил, който предлага всичко необходимо за съвременния шофьор. На автомобилното изложение в Индонезия компанията представи модела Atto 1, който на практика е версия на най-продавания електромобил на BYD в Китай – Seagull. Със стартова цена от около 12 000 щатски долара (приблизително 22 000 лв.), Atto 1 се превръща в един от най-достъпните електромобили на пазара.

Технически характеристики

Atto 1 е хечбек с пет врати, проектиран предимно за градска среда. Той разполага със задвижване, което осигурява мощност от 55 кВт (около 75 к.с.) и въртящ момент от 135 Нм. Максималната му скорост е ограничена до 130 км/ч, а ускорението от 0 до 50 км/ч отнема 4,9 секунди – показатели, които ясно подчертават неговия градски характер.

Автомобилът е изграден върху архитектурата e-Platform 3.0 и използва LFP батерии тип Blade Cell, известни със своята безопасност и по-ниска производствена цена. Предлагат се две нива на оборудване. Базовото Dynamic има батерия с капацитет 30,08 кВтч и осигурява пробег от 300 км (по стария цикъл NEDC). По-високото ниво Premium разполага с батерия от 38,88 кВтч за пробег до 380 км (NEDC) и се предлага на цена от около 14 500 долара (около 26 500 лв.).

И двата варианта стандартно поддържат система vehicle-to-load (V2L), която позволява на автомобила да захранва външни устройства. Мощността на зареждане с променлив ток (AC) достига 6,6 кВт, докато бързото зареждане с прав ток (DC) е с мощност 30 кВт за базовия модел и 40 кВт за версията Premium.

Богато оборудване

Въпреки ниската си цена, Atto 1 не прави компромиси с оборудването. Стандартно всеки модел включва 7-инчово дигитално приборно табло, 10,1-инчова сензорна инфоразвлекателна система с безжични Apple CarPlay и Android Auto, автоматични LED фарове, безключов достъп и стартиране, както и функция за използване на телефона като ключ.

Нивото на оборудване Premium добавя екстри като електрическо регулиране на шофьорската седалка, безжично зареждане за смартфон, регулиране на волана във височина и дълбочина и автоматична функция за прозореца на водача със защита срещу прищипване.

Пазарен контекст

С дължина от почти 4 метра (3959 мм), Atto 1 е малко по-голям от Mitsubishi Mirage, но по-компактен от Toyota Yaris. За разлика от тях обаче, той е напълно електрически. Появата на подобен автомобил на пазари като европейския би могла сериозно да разтърси пазара, особено за по-млади купувачи или за хора, които търсят компактен и чист градски транспорт.

Това не е автономен Tesla, но не всеки електромобил трябва да бъде такъв. Някои автомобили са създадени да бъдат функционални, скромни и добре оборудвани, за да вършат работата си ефективно и с минимален отпечатък върху околната среда. BYD Atto 1 е точно такъв модел.

, ,

Подобни публикации