Ако трябва да опишем BYD Atto 2 с една дума, тя би била „приличен“. Този компактен електрически SUV предлага богато стандартно оборудване и конкурентна шестгодишна гаранция, разполага с достатъчно вътрешно пространство и се управлява приемливо. Липсва му обаче уникално предимство или отличителният характер на други модели на BYD, които биха му помогнали да изпъкне в този пренаситен сегмент. Някои конкуренти предлагат по-голям пробег, повече място, по-добро пътно поведение, по-бързо зареждане или просто са по-достъпни.
Какво представлява BYD Atto 2
Трудно е да се повярва, че BYD стъпи на европейския пазар преди по-малко от две години, защото Atto 2 вече е седмият модел, който китайската марка представя. Компактният електрически SUV се изправя срещу сериозна конкуренция, включваща модели като Citroen e-C3 Aircross, Vauxhall Frontera, Fiat Grande Panda, Renault 5, Volvo EX30, Smart #1, Kia EV3 и Ford Puma Gen-E.
Моделът се възползва от най-новия опит на BYD в разработката на електрически автомобили. Той използва същата платформа e-Platform 3.0, която е в основата на семейния SUV Atto 3 и хечбека Dolphin, като Atto 2 заема ниша точно между тях. Батерията тип „Blade“, разработена от компанията, е напълно интегрирана в шасито, което подобрява вътрешното пространство и увеличава здравината на каросерията.
През 2026 г. се очаква и plug-in хибридна версия, но засега Atto 2 се предлага само с електрическо задвижване в два варианта. Базовият модел Boost е оборудван с батерия с капацитет 51.1 кВтч и електромотор с мощност 174 к.с., монтиран отпред, които осигуряват пробег до 344 км. Версията Comfort разполага с по-голяма батерия от 64.8 кВтч и малко по-мощен двигател с 201 к.с. за пробег до 420 км.
Цени и нива на оборудване
Цените за BYD Atto 2 започват от малко под 31 000 британски лири и достигат близо 35 000 лири за версията Comfort с по-голям пробег. Това го позиционира над някои от основните му конкуренти. За сравнение, базовият модел е с няколко хиляди лири по-скъп от Renault 4 във високо ниво на оборудване, а също така отстъпва по пространство и пробег на модели като Skoda Elroq.
Усещане зад волана и пътно поведение
Atto 2 не успява да се отличи в нито един аспект от пътното си поведение, като представянето му на магистрала е особено неубедително поради лошото качество на возията и шумоизолацията. Въпреки че от BYD твърдят, че моделът е „създаден за градски живот“, нашите тестове не потвърдиха напълно това.
В градска среда липсва режим за шофиране с един педал, който системата за регенеративно спиране на други електромобили предлага и който значително улеснява движението в натоварен трафик. Дори при активиране на най-високата степен на регенерация, автомобилът само плавно намалява скоростта при отпускане на педала на газта, без да спира напълно. Друг дразнещ елемент е специфичният звук на мигачите, който наподобява предупреждение за отворена врата или непоставен колан.
Базовият модел Boost, който тествахме, разполага със 174 к.с. и 290 Нм въртящ момент. Той ускорява с лекота до магистрални скорости, като спринтът от 0 до 100 км/ч отнема 7.9 секунди и при двете версии. Максималната скорост е ограничена до 159 км/ч. При по-висока скорост остава достатъчно тяга за изпреварване, въпреки че мощността не се усеща толкова мигновено, колкото при други електрически автомобили.
Воланът не е толкова лек, колкото би се очаквало от градски автомобил, но не е и тежък. Диаметърът на завой е приемлив за компактен SUV, но не е забележителен. Видимостта обаче е добра благодарение на големите странични прозорци и късия преден капак, а специален бутон осигурява бърз достъп до 360-градусовата камера.
По пътища със завои Atto 2 не предлага вълнуващо изживяване и показва накланяне на каросерията при по-рязко влизане в завои. Спирачките обаче се усещат естествено и предвидимо, като плавно комбинират регенеративната система с физическите дискове. Воланът също е предвидим в реакциите си.
Автомобилът не е добър избор за дълги пътувания по магистрала. В купето прониква значително количество шум от вятъра и пътя, както и вибрации. Окачването е меко, но колата така и не успява да постигне стабилно и спокойно движение. В допълнение, системата за следене на водача се оказа твърде чувствителна и често отправяше ненужни предупреждения дори при кратък поглед към навигационния екран.
Пробег, зареждане и разходи
Въпреки че Atto 2 предлага по-голям пробег от някои свои конкуренти, скоростта му на зареждане е разочароваща за стандартите на 2025 г.
BYD Atto 2 осигурява пробег до 420 км, а при изцяло градско шофиране се предполага, че може да надхвърли 480 км. С този показател той изпреварва Renault 4, Citroen e-C3 Aircross и Alfa Romeo Junior, които предлагат около 402 км, докато Ford Puma Gen-E може да измине малко над 370 км с едно зареждане.
Въпреки това Volvo EX30 може да се похвали с пробег от близо 480 км, а версията с увеличен пробег струва приблизително колкото еквивалентния Atto 2 Comfort. Вариантите с голям пробег на Skoda Elroq и Kia EV3 са малко по-скъпи, но предлагат съответно до 580 и 603 км.
При теста на Atto 2 Boost по смесен маршрут в студено и много дъждовно време беше постигнат среден разход от около 18,8 кВтч/100 км. Това се равнява на реален пробег от около 270 км, което е с близо 80 км по-малко от официално обявения.
Положителен фактор е, че Atto 2 е стандартно оборудван с термопомпа, което е рядкост в този клас електрически автомобили. От BYD твърдят, че тя може да увеличи пробега с до 20% през зимните месеци.
По отношение на скоростта на зареждане Atto 2 изостава от конкурентите си. Моделът Boost достига максимална мощност от 82 кВт, в резултат на което зареждането от 10 до 80% отнема близо 40 минути. Това е разочароващо, тъй като съперниците от Vauxhall, Renault и Citroen достигат 100 кВт, а моделите на Kia и Skoda могат да се зареждат още по-бързо.
За щастие, версията Comfort достига далеч по-впечатляващите 155 кВт. Благодарение на това, дори и с по-голямата батерия, зареждането от 10 до 80% отнема само 25 минути.
Дизайн, интериор и технологии
Интериорът е солидно изработен и предлага множество технологии, но се усеща доста безличен, тъй като му липсва оригиналността, характерна за други модели на BYD.
В сравнение с масивния Citroen C3 Aircross, ексцентричния Renault 4 или футуристичния Kia EV3, BYD Atto 2 изглежда доста обикновен и невзрачен. Този безинтересен дизайн ще затрудни новия модел да привлече вниманието на потенциалните клиенти на фона на огромното предлагане на малки електрически SUV модели на пазара.
И за двете версии, Boost и Comfort, се предлагат четири цвята: стандартният Time Grey, а срещу доплащане от 750 паунда се предлагат Hiking Green, Skiing White и Obsidian Black. Купувачите могат да избират и между черна или бежова цветова схема за интериора. Всички версии на Atto 2 са оборудвани със 17-цолови лети джанти.
Интериор и дизайн на таблото
Моделите Atto 3 и Dolphin на BYD имат уникални и оригинални интериори, които, макар и не без недостатъци, безспорно се усещат различно от тези на конкурентите. Atto 2, от друга страна, има по-консервативен и доста безличен интериор, който съответства на външния вид. Почти изцяло черната цветова схема не допринася за по-добро усещане.
Дизайнът заимства някои елементи от други модели на BYD, като например плавните LED фарове и черната лента със сребърна декорация отпред, както и светлинната лента по цялата широчина на задната част, която свързва сложните, преплетени задни светлини.
Стандартното оборудване на всеки BYD Atto 2 включва 17-цолови лети джанти, 12,8-инчов въртящ се сензорен екран, 8,8-инчов цифров инструментален панел, безжична свързаност с Apple CarPlay и Android Auto, подложка за безжично зареждане на телефон, панорамен стъклен покрив, отопляеми предни седалки и отопляем волан.
Освен по-голямата батерия и по-мощния електромотор, преминаването към модела Comfort добавя единствено затъмнени задни стъкла, амбиентно вътрешно осветление и заден подлакътник с поставки за чаши.
Atto 2 не създава усещане за особена просторност отпред, до голяма степен поради сравнително високата и широка централна конзола. Тя обаче осигурява място за съхранение под нея, както и малък набор от физически бутони за ключови функции като избор на режим на шофиране и режим на регенеративно спиране.
Материали и качество на изработка
Не е нужно да се търси дълго, за да се открият пластмаси, които се усещат евтини, особено при разглеждане на централната конзола. Има и някои меки на допир материали, като тези по таблото, но по вратите се усеща, че има само много тънък слой от тях, покриващ още твърда пластмаса. Въпреки това качеството на изработка е солидно.
Навигация, аудио и инфоразвлекателна система
И двата екрана в Atto 2 са с ясен образ и реагират бързо, въпреки че малкият, тънък шрифт и голямото количество информация на дисплея пред водача могат да го направят труден за разчитане с един поглед.
За щастие, 12,8-инчовият сензорен екран е по-лесен за използване поради големите бутони и превключватели на екрана, въпреки че не става много ярък, което също може да затрудни четенето му.
Водачите могат да организират бутоните за бърз достъп в долната част на дисплея в зависимост от най-често използваните функции. Може също така да се избира кои функции да са налични в падащото меню, което работи също като при смартфон.
Багажник, комфорт и практичност
По отношение на практичността Atto 2 не достига основните си конкуренти, но все пак предлага достатъчно място за пътниците отзад, а обемът на багажника е съпоставим с този на семеен хечбек. Сред предимствата са доброто пространство на задните седалки и багажникът с под с регулируема височина. Недостатъците включват по-малкия обем в сравнение с конкурентните модели и не толкова големите джобове на вратите.
Atto 2 няма физически бутони за климатика, но температурата и скоростта на вентилатора се показват в долната част на сензорния екран. Освен това температурата в купето може да се регулира чрез плъзгане на три пръста нагоре или надолу по екрана, а движението наляво или надясно променя скоростта на вентилатора.
Макар Atto 2 да не предлага най-бързото зареждане в своя клас, в автомобила няма да има спорове кой да зарежда телефона си. Той е оборудван с 15W подложка за безжично зареждане в централната конзола, както и със супербърз 60W USB-C порт и по-стар USB-A порт. За пътниците отзад са предвидени още два USB изхода.
Atto 2 предлага и функцията Vehicle-to-Load (V2L), позната от модели като Hyundai Ioniq 5. Това означава, че голямата основна батерия на автомобила може да се използва за захранване на електронни устройства като кафемашина или дори прахосмукачка, според BYD, чрез контакт с мощност 3,3 кВт.
Размери
С дължина от 4310 мм, широчина 1830 мм и височина 1675 мм, Atto 2 е много близък по размери до Kia EV3 и Ford Puma Gen-E. Въпреки това и двата конкурента предлагат значително по-голям обем на багажника, особено Ford. Багажникът на Atto 2 варира между 400 и 450 литра, докато този на Kia EV3 е 460 литра, а на Puma Gen-E – цели 556 литра.
В сравнение със семейния SUV модел BYD Atto 3, който беше първият автомобил на марката за пазара във Великобритания, Atto 2 е със 145 мм по-къс и с 45 мм по-тесен.
Пространство за пътниците
На задните седалки има достатъчно място за краката на възрастни с ръст около 1,80 метра, като има и пространство под предните седалки за стъпалата им. Високата линия на покрива осигурява и щедро място за главите. Купето обаче не се усеща достатъчно широко, за да побере комфортно трима възрастни отзад. За децата пространството е напълно достатъчно, като са налични и две точки за монтаж на детски столчета Isofix.
Като марка, BYD се класира на предпоследно място в класациите за най-добър производител, изпреварвайки единствено MG на 31-во място.
Версии и оборудване
Препоръчителният избор е по-високото ниво на оборудване Atto 2 Comfort. Базовата версия Boost вече предлага богато стандартно оборудване и технологии. Въпреки това, по-скъпата версия се отличава с по-голям пробег от около 420 км, значително по-бързо зареждане и дори по-голям багажник. Дали тези подобрения си заслужават допълнителните 4000 паунда, които формират цена от близо 35 000 паунда, е друг въпрос.
BYD Atto 2 се изправя срещу дълъг списък от съперници в сегмента на компактните електрически SUV автомобили. Важно е да се отбележи обаче, че много от конкурентите му са по-евтини, тъй като отговарят на условията за правителствените субсидии за електрически автомобили. Моделът на BYD не се класира за тях, поради което цените му започват от над 30 000 паунда.
За сравнение, модели като Citroen e-C3 Aircross и Vauxhall Frontera, които залагат повече на доброто съотношение между цена и качество, стартират от под 23 000 паунда. Други претенденти са Skoda Elroq и Kia EV3 – те са по-скъпи, но предлагат повече практичност, по-голям пробег и се усещат като по-усъвършенствани автомобили. За търсещите стил на пазара присъстват Volvo EX30 и MINI Aceman, както и Fiat Grande Panda и Renault 4 с техния отличителен дизайн.
Често задавани въпроси
Добър автомобил ли е BYD Atto 2?
BYD Atto 2 е лесен за управление автомобил, оборудван е с множество технологии и предлага добро ниво на практичност. Въпреки това той отстъпва на конкурентите си в ключови аспекти като качество на возията, пробег и цена.
Какъв е реалният пробег на BYD Atto 2?
При тестове версията BYD Atto 2 Boost постигна среден разход от около 18,8 кВтч/100 км. Това се равнява на реален пробег от приблизително 270 км с едно зареждане на батерията с капацитет 51,1 кВтч.
Каква е гаранцията на BYD Atto 2?
BYD Atto 2 се предлага с шестгодишна гаранция (или пробег до 150 000 км), както и с допълнителна осемгодишна гаранция (или 200 000 км) специално за батерията.
Последвайте ни в Google News