BYD: Пътят на китайския гигант към върха в света на електромобилите

Когато беше обявено, че продажбите на BYD са изпреварили тези на Tesla, мнозина побързаха да обвинят за това ексцентричното поведение на Илон Мъск. В действителност обаче китайската компания се подготвяше за този момент от години. Ето как го постигна и какви са следващите ѝ стъпки.

BYD е съкращение от Build Your Dreams (Изгради мечтите си), но може би „Отвъд мечтите“ би било по-точно описание на изумителния успех, на който се радва компанията. За 20-те години от премиерата на BYD F3, първият автомобил със собствен дизайн, китайският производител се издигна до водещ световен производител на електрически автомобили по обем на продажбите. Компанията разработи собствени технологии за батерии, на които съперниците ѝ, включително Tesla, могат само да завиждат. Забележителният ѝ възход се дължи и на уменията ѝ за вертикална интеграция. Собствеността върху веригата за доставки означава по-високи печалби и по-голяма защита срещу пазарна нестабилност в сравнение с конкурентите.

По време на неотдавнашното представяне на модела Sealion 7, изпълнителният вицепрезидент на BYD Стела Ли заяви, че целта им е да се превърнат в автомобилна марка номер едно в света. Към днешна дата тази цел изглежда напълно постижима. През 2024 г. BYD продаде 1,76 милиона изцяло електрически автомобила (BEV) в световен мащаб, нареждайки се на второ място след Tesla с 1,79 милиона. Ако обаче се вземат предвид и продажбите на плъгин хибридни електрически автомобили (PHEV), тогава BYD е продала общо 4,3 милиона нови електрифицирани автомобила (NEV) през миналата година – над два пъти повече от Tesla, която не произвежда PHEV. Това изстреля пазарния дял на китайската фирма до 22%, което означава, че всеки пети електрифициран автомобил, закупен през 2024 г., е бил BYD. Tesla остана на второ място с 10,3% пазарен дял, а китайският конкурент Wuling – на трето с 4%. Разнообразната гама от модели помогна на BYD да постигне лидерство. Компактният хечбек Dolphin, гамата компактни и средноголеми SUV модели Sealion и седаните Seal са сред най-продаваните модели на фирмата. Луксозната марка Yangwang, представена от BYD през януари 2023 г., включва суперавтомобила U9, от който през 2024 г. бяха продадени 88 бройки в Китай.

Интеграцията като ключ към успеха

Подобно на известна политическа мантра, рецептата за успеха на BYD може да се обобщи с три думи: „интеграция, интеграция, интеграция“. Според различни анализи, между 75% и 85% от частите в един автомобил на BYD се произвеждат вътрешно от компанията. Други експерти твърдят, че само прозорците и гумите идват от външни доставчици.

Най-значимият от тези компоненти е батерията Blade Battery – LFP клетка, представена преди пет години, която си изгради несравнима репутация за безопасност и производителност. Чрез дъщерното си дружество FinDreams, BYD доставя батерии Blade и свързани с тях технологии на над десет от водещите си конкуренти. Компанията също така създаде съвместни предприятия за производство на батерии извън Китай, в Азия, Америка и Европа. Фирмата контролира и производството на собствени полупроводници и компютърни чипове. Тези технически иновации, както в софтуера, така и в хардуера, изведоха BYD на върха в производството на електрически автомобили.

Пазарна динамика и предизвикателства

Наред с успехите обаче идват и трудностите, а първата половина на 2025 г. се оказа особено динамичен период за BYD. Нейният главен изпълнителен директор, Уан Чуанфу, който основава фирмата през 1995 г. като производител на батерии, отпразнува 30-годишнината ѝ през февруари като втория по големина доставчик на батерии за мобилни телефони в света. През март BYD обяви батерии с мегаватова скорост на зареждане, които позволяват на автомобилите да добавят 400 км пробег само за пет минути – около два пъти по-бързо от най-доброто постижение на Tesla в момента. Тази технология е налична в седана Han L и SUV модела Tang L, които засега се продават само в Китай.

Въпреки това, в началото на юни BYD и нейните китайски конкуренти, включително Geely Group и Leapmotor, бяха разкритикувани от китайското правителство. Автомобилната индустрия в страната беше порицана за влизането в ценова война. Макар BYD да не беше спомената изрично, намекът към най-големия производител в индустрията беше ясен. Според правителството, забавената икономика на Китай не извлича ползи от „надпреварата за понижаване на цените“, която води до намалени маржове на печалба за производителите. Критиката също така внуши, че ниските цени водят до по-ниско качество и че изразът „произведено в Китай“ може отново да стане синоним на стоки с ниско качество. Въпреки това, BYD има отлични нива на износ, автомобилите ѝ се възприемат като изгодна покупка и получават едни от най-добрите си оценки в автомобилните прегледи.

Рекордни продажби и глобална експанзия

През май тази година, последният месец, за който има пълни данни, BYD постигна най-добрите си месечни продажби в историята – 376 930 автомобила. За първите пет месеца на 2025 г. компанията е продала 1,74 милиона превозни средства, което е ръст от 34% спрямо същия период на 2024 г. Май беше и месецът, в който продажбите на BYD в Европа изпревариха тези на Tesla – наистина знаков момент.

Това безспорно са страхотни числа, но акциите на BYD паднаха със 17% в седмицата до 2 юни. Спадът отразява както критиките, така и годишния ръст на продажбите през май от „само“ 14% – най-ниското му представяне от близо шест години. Това е един от класическите проблеми на капитализма: ако изумителните бизнес резултати се забавят до просто „много впечатляващи“, числата в счетоводния баланс все пак светват в червено.

Какво означава това за бъдещето на BYD на световния пазар на електромобили, който според консултантската фирма EY ще генерира продажби от 660 милиарда долара до 2030 г.? Наблюдателите на индустрията са съгласни, че пазарният дял на BYD ще се увеличи, въпреки препятствията, пред които е изправена. Митата и търговските бариери, не на последно място тези, наложени от САЩ, карат BYD да разширява производствения си капацитет както за батерии, така и за автомобили, в Европа и Латинска Америка. Директорът на JP Morgan Chase, най-голямата банка в Америка, наскоро коментира, че американските мита няма да принудят китайците да седнат на масата за преговори, а по-скоро ще ги накарат да намерят заобиколно решение.

BYD също така засилва усилията си в технологиите за автономни автомобили. Първоначално главният изпълнителен директор Чуанфу не е бил привърженик на разработването на такъв софтуер, но младите потребители все повече го изискват. През февруари BYD представи „God’s Eye“ – усъвършенствана платформа за асистирано шофиране, която използва радар, LiDAR и лазери. Според един доклад, догодина ще бъде въведена и функция за дистанционно паркиране чрез мобилно приложение.

Предизвикателствата на световната сцена

За да може BYD наистина да трансформира световния пазар на електромобили, както планира, ще са необходими повече от безспорните ѝ финансови и технологични предимства. Вертикалната интеграция в Китай беше улеснена от благоприятни правителствени условия, особено субсидии и по-малко регулации за китайските зелени технологични компании. Когато през ноември 2024 г. Amnesty International класира BYD, заедно с Hyundai и Mitsubishi, с най-лоши резултати по отношение на човешките права в автомобилната индустрия, на Запад се случи обичайното: известно безпокойство, няколко бойкота, а след това всичко продължи по старому. Подобни проблеми обаче ще бъдат много по-трудни за пренебрегване при изграждането на заводи извън Китай, където разходите ще бъдат много по-високи, а правителствените ограничения – по-строги.

Неотдавнашното съобщение, че компанията ще разположи европейската си централа в Будапеща, Унгария – подкрепена от нов европейски център за изследвания и разработки – предполага, че този въпрос се разглежда сериозно. „Създаването на европейска централа на BYD в Унгария е естествена стъпка“, заяви председателят Чуанфу. „Целим да задълбочим интеграцията с местните пазари, да подобрим нашите възможности за локализация и влиянието на марката, и да осигурим устойчив растеж в Европа.“

Преодоляването на митническите бариери ще бъде също толкова важно, колкото и създаването на по-добра батерия. Но BYD знае това и ако успее да запази разходите си ниски, за да произвежда електромобили, които потребителите не могат да пренебрегнат заради цената и производителността им, тогава забележителната им история на успеха ще продължи да се пише. Никой не е в по-добра позиция от BYD да се превърне в производител номер едно на електрически автомобили в света.

Най-острото оръжие в арсенала

В основата на всичко, което BYD прави, стои технологията за батерии – факт, който не е изненадващ предвид произхода на компанията като производител именно на батерии. Представената през март 2020 г. батерия Blade получи широко признание за своята безопасност и производителност. Тънките, подобни на остриета клетки, които дават името на батерията, са подредени така, че да осигурят максимална енергийна плътност в дадено пространство. Това ги прави физически най-ефективните батерии на пазара. Подредбата на клетките елиминира нуждата от традиционен корпус на пакета, а интеграцията им директно в каросерията (cell-to-body) допълнително подобрява производителността на цялата система.

Катодният материал е литиево-железен фосфат (LFP), който според BYD е по-безопасен и по-издръжлив от батериите, използващи литиево-йонна технология. Тези твърдения се подкрепят от анализи на независими експерти. Въпреки че съществуват някои доклади за запалили се автомобили на BYD, компанията не е потвърдила нито един от тези случаи. Батерията Blade се представя отлично на теста за пробиване с пирон, като не отделя дим или огън, а повърхностната ѝ температура се покачва незначително и безопасно.

С обявяването на свръхбързо зареждане, осигуряващо 400 км пробег за пет минути, BYD не само поставя нов стандарт за индустрията, но и си създава сериозно предизвикателство. За постигането на такива скорости е необходимо изграждането на нови зарядни станции. Компанията вече е обещала да изгради 4 000 такива станции за „светкавично зареждане“ в Китай. Дали подобна мрежа може да бъде изградена и в други страни е въпрос, който изисква сътрудничество и разбирателство в момент, когато световната търговия изпитва недостиг и на двете. Въпреки това, тъй като BYD вече доставя батерии на големи конкуренти, батерията Blade и нейните бъдещи наследници са в челните редици на технологиите за съхранение на енергия в електрическите автомобили.

Отвъд батерията

На автомобилното изложение в Шанхай през 2021 г. BYD представи e-platform 3.0 – основната система от компоненти за всички свои електрически автомобили. Това е модулен подход към производството, на който реално може да разчита само компания с вертикалната интеграция на BYD. От компанията обясняват, че произвеждат и притежават почти всички части, което им позволява да стандартизират автомобилите си в голяма степен. Благодарение на силно интегрираната архитектура, обхващаща батерията, двигателя и електронното управление, останалите аспекти на електромобила остават отворени за по-голяма персонализация. Това е технология, която BYD може да лицензира на други фирми в бъдеще.

Иновациите на BYD при плъгин хибридите (PHEV) също са високо оценени. Хибридната система DM-i използва батерия Blade в комбинация с високоскоростно задвижване с два електромотора с маслено охлаждане и двойни контролери, като двигателят с вътрешно горене се използва само за подпомагане. Ако батерията е напълно заредена, автомобилът се движи изцяло на ток. С пълен резервоар и заредена батерия, за модела BYD Seal U DM-i се твърди, че има комбиниран пробег до 1125 км, както и впечатляващите 125 км само на електричество.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации