Китайският автомобилен производител BYD, който е най-големият в света производител на електрически и плъгин хибридни автомобили, обяви амбициозни планове за сериозен напредък в технологиите за зареждане в Европа. Компанията възнамерява да изгради собствена мрежа от зарядни станции, които ще позволяват добавянето на около 400 км пробег само за пет минути.
1000-киловатови станции с един кабел
По време на изложението IAA Mobility в Мюнхен от BYD разкриха, че计划ът надгражда вече представената в Китай система „Flash Charging“. Докато там тя разчита на два зарядни кабела, всеки от които подава по 500 kW, европейската версия ще бъде по-усъвършенствана. От 2026 г. компанията цели да изгради между 200 и 300 ултрабързи зарядни станции, които ще могат да доставят пълните 1000 kW мощност през един-единствен кабел.
Зарядните устройства, които BYD планира да инсталира, ще използват стандартния за Европа конектор CCS. С мощност от 1000 kW те ще предлагат над два пъти по-висока скорост от най-бързите обществени станции в региона, които обикновено достигат максимум 400 kW. От компанията уточниха, че ултрабързата мрежа ще обслужва предимно автомобили на Denza – нейната премиум марка, разработена в партньорство с Mercedes-Benz Group.
Нова платформа и специални батерии
Петминутното зареждане няма да бъде достъпно за всеки електрически автомобил. За да се възползват от пълния капацитет на 1000-киловатовите станции, колите трябва да са изградени на новата 1000-волтова архитектура на компанията, наречена „Super E-Platform“, тъй като само тя може да поеме такова ниво на мощност. Първите модели на BYD, които ще я използват в Китай, са двата нови флагмана: седанът Han L и всъдеходът Tang L. И двата разполагат с обновена версия на батерията Blade на компанията, специално преработена да поддържа ултрабързо зареждане.
Контекст и сравнение със съществуващите технологии
Ако плановете на BYD се осъществят, европейските шофьори ще могат да зареждат автомобилите си за време, сравнимо със зареждането на гориво. Към днешна дата дори най-бързо зареждащите електромобили се нуждаят от близо 20 минути, за да добавят значителен пробег.
Например, Hyundai Ioniq 5 и Kia EV9 могат да заредят батерията си от 5 до 80% (добавяйки между 320 и 350 км пробег) за 19 до 20 минути. Porsche Taycan Turbo GT модел 2025 г. извършва същото упражнение за 17 минути, добавяйки около 320 км. Целта на BYD е да намали драстично това изчакване.
Малко вероятно е 1000-киловатовата технология за зареждане на BYD да достигне САЩ в близко бъдеще предвид настоящата геополитическа обстановка. Въпреки това стремежът към по-кратко време за зареждане е глобален и подобни иновации дават надежда на шофьорите на електромобили за по-удобно и безпроблемно пътуване на дълги разстояния.