Китайският производител BYD публикува детайлно видео, в което разглобява и анализира своя новоразработен 2.0-литров турбо двигател с хоризонтално разположени цилиндри (боксеров). Агрегатът, коментиран от професор Сю Мин от Шанхайския университет „Дзяо Тун“, е създаден специално за хибридната платформа на компанията e⁴. Според BYD това е първият в света боксеров двигател, вграждан серийно в автомобил с електрифицирана архитектура.
Технически предимства и роля
В сравнение с конвенционалните редови двигатели, хоризонталната конфигурация предлага значително по-малка височина и по-добро естествено балансиране на вибрациите. Това подобрява показателите за шум, вибрации и твърдост (NVH). Двигателят дебютира в plug-in хибрида BYD Yangwang U7, където е разположен в компактен преден модул заедно с генератор, два задвижващи електромотора и два електромагнита, част от системата за окачване DiSus-Z.
Този 2.0-литров боксеров двигател е разработен специално за серийния хибриден режим на платформата e⁴, което означава, че основната му роля е да генерира електричество за задвижващите електромотори. При определени условия обаче той може да предава въртящ момент и директно към задната ос. От BYD съобщават, че максималната мощност на системата достига 272 к.с., а въртящият момент е 380 Нм.
Дизайн за компактност и тишина
За да се постигнат максимална компактност и безшумна работа, инженерите са използвали система за смазване със сух картер, специално проектирана архитектура за циркулация на маслото и охладителна система, адаптирана за хоризонталната конфигурация. Внедрени са и множество мерки за намаляване на шума и вибрациите, като например „сандвичова“ структура на капаците и двойни ангренажни вериги. Според BYD при работа на празен ход и при ниско натоварване шумът от двигателя е само с около 1 dB по-висок от този на електромоторите, което го прави почти незабележим при ежедневно шофиране.
Иновативни възможности и цена
От BYD подчертават, че задвижването е проектирано да се побере в изключително компактното пространство в предната част на U7. Нископрофилният дизайн на двигателя, чиято височина е едва 420 мм, позволява да се запази повече място в предния отсек, като същевременно се поддържа нисък център на тежестта. Анализатори отбелязват технически паралели с класически боксерови двигатели от Porsche и Subaru, но наблягат, че BYD е адаптирала архитектурата за хибридна работа и максимална компактност.
Видео презентацията акцентира и върху факта, че платформата e⁴ използва възможностите на задвижването, за да предложи авангардни режими на шофиране. Сред тях са така нареченото „рачешко ходене“ (движение настрани) и завиване на място, които са възможни благодарение на индивидуално управляваните електромотори на всяко колело. От компанията изтъкват също, че мощността на двигателя може да се регулира динамично в зависимост от нивото на заряд на батерията (SOC), което позволява по-интелигентно управление на енергията.
Официалното представяне на самия Yangwang U7 се състоя по-рано през 2025 г. Цената на plug-in хибридния модел започва от 628 000 юана (около 85 800 долара), а вариантът с четири места се предлага за 708 000 юана (около 96 700 долара).
Последвайте ни в Google News