BYD Seal: Електрическият седан, който предизвиква утвърдените имена

BYD Seal е най-впечатляващият модел на китайската марка до момента, който предлага отличен пробег, ефективност и динамика. Той разполага с качествено изработен интериор и богато стандартно оборудване, създавайки усещане за премиум електрически автомобил. Качествата му са толкова убедителни, че могат да накарат потенциалните купувачи сериозно да го обмислят като алтернатива на Tesla Model 3.

Въпреки това, високото ниво на оборудване и бързото ускорение идват на по-висока цена, отколкото се очаква от BYD. За разлика от други модели на марката, които са позиционирани под основните си конкуренти, Seal се цели директно в премиум сегмента. Това го изправя пред по-сериозни сравнения с алтернативи, които предлагат по-вълнуващо управление, по-бързо зареждане и по-добра практичност.

Макар пазарът все повече да се ориентира към SUV модели, BYD Seal се позиционира като класически седан. За разлика от конкуренти като Audi A4, BMW 3-series и Mercedes C-Class, той е изцяло електрически, подобно на споменатия Model 3. Това го прави атрактивен за пазари, където електрическото задвижване носи значителни данъчни предимства.

Всички версии на Seal са оборудвани с една и съща батерия с използваем капацитет от 82,5 кВтч. Базовият модел със задно задвижване предлага впечатляващ пробег от 570 км. Гамата е опростена и включва само две нива на оборудване: Design и Excellence. Предпочитаният вариант е базовият Design със задно предаване, чието стандартно оборудване е сравнимо с това на луксозен автомобил.

Динамика и усещане зад волана

Базовият вариант на BYD Seal със задно задвижване предлага напълно достатъчна динамика, което прави по-мощната версия Excellence с двойно предаване излишна за повечето шофьори. Автомобилът е като цяло рафиниран, но се нуждае от фини настройки, за да се конкурира с модели като BMW i4. Ускорението можеше да бъде малко по-отзивчиво, а преходът между регенеративното и механичното спиране – по-плавен.

BYD Seal е изграден на същата платформа e-Platform 3.0, използвана и при други модели на марката като SUV модела Atto 3 и компактния Dolphin, но тук тя е удължена, за да отговаря на размерите на седана.

Пробег, зареждане и експлоатационни разходи

Версията със задно задвижване е предпочитаният избор заради официалния си пробег от 570 км, който е напълно конкурентен в класа. Моделът Excellence с двойно предаване обаче се оказва по-малко ефективен от своите съперници, което е притеснително при дълги пътувания, особено като се има предвид, че скоростта на зареждане изостава от лидерите в сегмента. Прогнозите за остатъчна стойност са добри, но високите застрахователни разходи са недостатък.

Версията с двойно предаване има с близо 9% по-нисък пробег – 520 км. Това се дължи на по-ниската ефективност от допълнителния електромотор на предната ос и по-високото тегло с около 130 кг. При тестове моделът с двойно задвижване е показал разход от около 20,7 кВтч/100 км, което е значително повече в сравнение с Tesla Model 3 с два мотора, който постига около 16,3 кВтч/100 км и съответно изминава по-голямо разстояние с едно зареждане.

Максималната скорост на зареждане на Seal е 150 кВт, което е малко по-ниско от основните конкуренти като Hyundai Ioniq 6, който поддържа до 233 кВт. При тестове пиковата мощност е достигнала едва 123 кВт и то само за пет минути. Зареждането на батерията от 20% до 80% отнема 32 минути, а от 80% до 100% – цели 56 минути. За сравнение, Volkswagen ID.7 се нуждае от едва 21 минути за зареждане от 20% до 80% и само 16 минути за останалите 20%.

Повечето собственици вероятно ще зареждат автомобила си у дома със зарядна станция от 7 кВт. В такъв случай пълното зареждане на напълно изтощена батерия би отнело малко над 13 часа. Батерията има гаранция, че ще запази 70% от капацитета си за осем години или 200 000 км, което е повече от гаранционните условия на BMW и Tesla.

Дизайн на интериора и арматурното табло

В купето обгръщащият дизайн на арматурното табло на BYD Seal създава по-спортно усещане в сравнение с някои от конкурентите. Голямо предимство е допълнителният 10,25-инчов екран пред водача, който показва важна информация като скорост и данни за пътуването точно където е необходима. Това е стъпка напред спрямо Model 3, който разчита изцяло на централния си дисплей. Най-високото ниво на оборудване Excellence добавя и head-up дисплей, който прожектира скоростта върху предното стъкло в зрителното поле на водача.

Стандартният стъклен покрив помага изцяло черният интериор да не изглежда твърде мрачен, но за тези, които търсят нещо по-отличително, се предлага и алтернативен син цвят, наречен Tahitian Blue.

Качество на материалите и сглобката

Качеството на изработката е на добро ниво, а меките на допир материали в горната част на вратите създават усещане за лукс. Седалките са комфортни както отпред, така и отзад, като след скорошните промени в Tesla Model 3, тук предните седалки стандартно разполагат с отопление и вентилация. Вентилацията е особено полезна функция през летните месеци, тъй като всеки Seal е оборудван със стъклен покрив, който осигурява изобилие от светлина в купето.

Инфоразвлекателна система и аудио

Инфоразвлекателната система е позната от други модели на BYD и е изцяло заимствана от Atto 3. Въртящият се 15,6-инчов дисплей работи с изключително бърз процесор, което го прави много отзивчив на докосване. Необходимостта от въртящ се екран и допълнителното му усложняване обаче е спорна. След първоначалния интерес от въртенето, повечето потребители вероятно ще предпочетат да го оставят в хоризонтална ориентация, за да не пречи на видимостта напред.

Наличен е удобен пряк път за основни настройки на климатика, като например температурата, които могат да се управляват през меню в приборното табло и бутоните на волана. Това спестява влизането в менютата на централния сензорен екран. Въпреки това, за достъп до всички функции на климатичната система все още се налага излизане от текущия екран на основния дисплей. Специализираните физически бутони биха били по-удобно и по-малко разсейващо решение за водача.

Системата поддържа Apple CarPlay и Android Auto, а за зареждане на мобилни устройства са предвидени две подложки за безжично зареждане. За любителите на музиката Seal е отличен избор, тъй като аудиосистемата на датската марка Dynaudio се отличава с превъзходно качество и мощност.

Багажник, комфорт и практичност

Вътрешното пространство е достатъчно за възрастни, но каросерията тип седан ограничава практичността, а конкурентите предлагат по-големи багажници. Багажникът на Seal с обем от 400 литра е по-малък от този на основните му съперници, а отворът му може да затрудни товаренето на по-високи предмети. За сметка на това има полезен преден багажник с обем 53 литра, удобен за съхранение на кабели за зареждане, подобно на Tesla Model 3. Всички версии на модела разполагат стандартно с предни и задни паркинг сензори, както и със система от камери с 360-градусов обзор.

BYD Seal е седан с четири врати, малко по-голям от Tesla Model 3. Благодарение на изключително тънката батерия тип „блейд“, която не заема много място под пода, автомобилът се усеща значително по-просторен в сравнение с традиционен бензинов или дизелов автомобил.

Размери

Seal е с дължина 4800 мм, височина 1460 мм и ширина 1875 мм. Това го прави по-голям във всички направления от Model 3, но по-малък от Volkswagen ID.7, който е дълъг 4961 мм. По-големите размери на ID.7 обаче могат да бъдат проблем при паркиране в тесни многоетажни паркинги.

Пространство за пътниците

Отпред има достатъчно място дори за по-високи възрастни. Всички версии са оборудвани с електрически регулируеми предни седалки с лумбална опора и памет за позицията на водача. На задните седалки може да се побере възрастен с ръст около 180 см, въпреки че главата му ще бъде доста близо до тавана. В това отношение Hyundai Ioniq 6 също не се представя блестящо, особено във версиите с плъзгащ се стъклен покрив.

Ако често се налага да се возят по-високи пасажери отзад, Volkswagen ID.7 е по-добър избор, тъй като предлага огромно пространство за главата и краката. Пътуването на дълги разстояния също би било по-комфортно в него, тъй като високият под и сравнително плоската основа на седалката в Seal не осигуряват добра опора за бедрата.

Моделът Seal е оборудван с точки за монтаж на детски столчета Isofix на предната пътническа седалка, както и на външните две места на задния ред.

Багажно пространство

Обемът на багажника на BYD Seal от 400 литра е значително по-малък от капацитета от 532 литра, който предлага Volkswagen ID.7. Задните седалки на Seal не могат да се сгъват, което го прави по-непрактичен за превоз на обемни товари в сравнение с по-гъвкавия ID.7 или BMW i4. Последният разполага с удобно разделяне на задните седалки в съотношение 40/20/40.

Каросерията тип седан на Seal означава, че отворът на багажника е тесен, което затруднява товаренето на по-високи предмети в сравнение с хечбек моделите i4 и ID.7. Все пак BYD предлага някои полезни решения, като например място за съхранение под пода за по-малки вещи. Наличен е и практичен преден багажник с обем 53 литра, подобно на Tesla Model 3, който е идеален за съхранение на кабелите за зареждане.

Надеждност и безопасност

Все още е твърде рано да се правят заключения за дългосрочната експлоатация на автомобилите BYD, тъй като марката е съвсем нова за европейския пазар. Въпреки това, дългата гаранция от шест години или 150 000 км пробег осигурява сериозно спокойствие. Батерията е покрита от гаранция за осем години или 200 000 км, което е повече от повечето конкуренти.

Въпреки че все още нямаме данни за конкретния модел Seal, за да го включим в последното проучване за удовлетвореност на собствениците Driver Power за 2025 г., марката BYD се намира на 30-о място от общо 31 производители. Тя изпреварва единствено MG (31-во място), но е зад VW (27-о), Hyundai (20-о), Tesla (11-о) и BMW (8-о).

През първоначалния период на навлизане на пазара е възможно и дилърската мрежа да не е толкова добре развита, колкото тази на утвърдените конкуренти.

Въпреки това Seal е добре оборудван, качествен и ефективен електрически автомобил с добро пътно поведение, който се представя отлично както на хартия, така и в реални условия. Той предлага комфортно и рафинирано шофиране за всеки, който търси електромобил за дълги разстояния.

Трябва да се има предвид, че макар да е сериозна алтернатива на Tesla Model 3, моделът на Tesla се зарежда значително по-бързо и има по-ниска цена в базовото си ниво със задно предаване. За тези, които разчитат предимно на обществени зарядни станции, Model 3 би бил по-подходящият избор. Други алтернативи са Volkswagen ID.7, който предлага по-голяма практичност, и BMW i4, което доставя повече удоволствие при динамично шофиране.

Добър автомобил ли е BYD Seal?

BYD Seal предлага отличен пробег и богато оборудване за цената си. Все пак някои конкуренти се отличават с по-бързо зареждане и по-динамично усещане зад волана на по-ниска цена.

Коя версия на BYD Seal е най-добрият избор?

Базовата версия Design със задно задвижване е най-разумният избор, тъй като предлага най-голям пробег. Единствената съществена разлика спрямо по-скъпото ниво на оборудване Excellence е липсата на head-up дисплей.

Каква е гаранцията на BYD Seal?

Стандартната заводска гаранция на BYD е шест години или 150 000 км.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации