BYD Shark 6 е по-бърз от Ranger Raptor, но това е само половината изненада

С обещание за водещи технологии и отлично задвижване, BYD Shark 6 се готви да разтърси йерархията в света на пикапите.

Първи впечатления

Навлизането в наситения сегмент на пикапите в Австралия беше смело решение от страна на BYD. Компанията не само е сравнително нов играч на местния пазар, но и се изправя срещу утвърдени модели като Toyota Hilux, Ford Ranger, Mitsubishi Triton и Isuzu D-Max, които доминират през последното десетилетие. Въпреки това рискът изглежда оправдан. Пикапите са голям бизнес в Австралия, като три от десетте най-продавани автомобила в страната са именно такива, включително лидерът в класациите Ford Ranger.

Освен това всички основни конкуренти са сравнително традиционни, предлагайки изпитани дизелови двигатели, които са се доказали като надеждни и универсални. Това ги прави идеален избор за работа, бизнес, а през последните години и за много семейства. Shark 6 не само идва от сравнително млада марка, но е и един от едва трите plug-in хибридни пикапа, които се продават на местния пазар.

Въпреки силната конкуренция, моделът вече се радва на успех. За първите седем месеца на тази година в Австралия са продадени 11 657 екземпляра. С този резултат той изпреварва изцяло новия Triton, обновения Mazda BT-50, Nissan Navara и VW Amarok. Единствените съперници, които го надминават по продажби, са Isuzu D-Max, Toyota Hilux и Ford Ranger.

Защо последният plug-in хибрид на BYD е толкова успешен? Както установихме по време на теста, той поставя нови стандарти по отношение на поведението на пътя, има конкурентна цена и предлага още много предимства. Може би това е най-добрият избор за купувачите на пикапи, които ще прекарват по-голямата част от времето си на асфалт.

Какво представлява?

В Австралия BYD Shark 6 се продава в една-единствена конфигурация с начална цена от 57 900 австралийски долара ($38 300) без допълнителните такси. Това му позволява да бъде по-евтин от базовия GWM Alpha Lux PHEV с 2090 австралийски долара ($1380) и с 9090 австралийски долара ($6000) по-достъпен от Cannon Alpha Ultra PHEV. Цената му е значително по-ниска и от тази на Ford Ranger PHEV, който стартира от 71 990 австралийски долара ($47 600) и достига до 86 990 австралийски долара ($57 600).

Задвижването се осигурява от 1,5-литров четирицилиндров турбо двигател, който генерира 181 к.с. (135 кВт) и 260 Нм въртящ момент. Сами по себе си тези цифри не са впечатляващи. Системата обаче се допълва от два електромотора. Общата мощност на Shark 6 достига 430 к.с. (321 кВт) и 650 Нм въртящ момент. Това е сериозна сила, която надминава дори Ranger Raptor с неговите 392 к.с. (292 кВт) и 583 Нм.

Подобно на Cannon Alpha PHEV, Shark 6 разполага със значителна батерия с капацитет 29,58 кВтч. Това е достатъчно, за да осигури над 100 км пробег само на електричество, което не е за подценяване.

Други важни характеристики за Shark 6 са полезният товар от 790 кг и капацитетът на теглене от 2500 кг. Тези стойности са по-ниски в сравнение с традиционните дизелови конкуренти, повечето от които предлагат теглене до 3500 кг. От BYD обаче работят по подобрена версия на Shark 6, която ще може да тегли 3,5 тона, но тя няма да се появи на пазара преди 2026 г.

Интериор, който задава нови стандарти

Качеството и оборудването в кабината на Shark 6 са далеч пред всеки друг автомобил в този сегмент. Всъщност той вдига летвата толкова високо, че традиционните конкуренти ще трябва да подобрят значително своите предложения в бъдещите си модели, ако искат да имат шанс да се съревновават.

Без съмнение акцентът в интериора е огромният 15,6-инчов екран на инфоразвлекателната система, който, подобно на други модели на BYD, може да се върти в пейзажен или портретен режим. Дисплеят е изключително отзивчив, менютата са лесни за разбиране и е пълен с полезни функции. Системата поддържа също безжична връзка с Apple CarPlay и Android Auto.

Качество и усещане в интериора

Макар инфоразвлекателната система да е впечатляваща, тя може да се окаже изненадваща за традиционните купувачи на пикапи и изисква сериозен период на адаптация. Интериорът на Shark 6 обаче има много други достойнства. За разлика от повечето камиони в този сегмент, доминирани от твърда и евтина черна пластмаса, тук случаят е различен. Мека на допир кожа покрива арматурното табло, централния тунел и волана, придавайки на Shark 6 премиум усещане. Всъщност интериорът напомня повече на луксозен SUV, отколкото на пикап.

Един от най-интересните елементи в купето е зоната на централната конзола, която включва масивен скоростен лост и няколко екстравагантни превключвателя. Те служат за стартиране на двигателя, аварийни светлини и превключване между електрически и хибриден режим. BYD са можели да използват стандартни бутони от други свои модели, но са избрали по-различен подход за Shark 6, което заслужава похвала. Червените акценти също са приятен детайл, както и скролерите на волана и допълнителното място за съхранение на таблото пред пасажера. Мощното 50W безжично зарядно за телефон е още едно добре дошло допълнение.

Предните седалки предлагат изненадващо добра опора и разполагат с функции за отопление и вентилация. Може би единствената липса е отопляем волан, какъвто има конкурентният GWM Cannon. Вторият ред седалки също предлага достатъчно пространство, улеснено от факта, че подът е напълно равен.

Както при много други нови автомобили, повечето настройки на климатичната система се управляват единствено през инфоразвлекателния дисплей. Изключение правят отделните бутони за включване/изключване и подгряване на предното стъкло, разположени на централната конзола. Това означава, че екранът ще се използва всеки път, когато е нужна промяна на силата на вентилатора или температурата.

Отличен хибрид в действие

Интериорът не е единственото нещо, което отличава Shark 6 от повечето му конкуренти. Той е и значително по-плавен за ежедневно шофиране от всеки друг пикап в своя клас. Докато сравнително архаичните дизелови двигатели на конкуренцията са надеждни и подходящи за теглене, дълги пътувания и офроуд, те имат недостатъка да бъдат шумни и груби. Shark 6 е много различен.

При нормално шофиране той се усеща предимно като електрически автомобил. При плавно ускорение и поддържане на скорост, пикапът на BYD се движи основно на електричество и е почти безшумен. Едва при по-рязко натискане на педала на газта и достигане на скорост от около 60 км/ч, 1,5-литровият двигател с вътрешно горене се активира. Важно е да се отбележи, че включването му става плавно и с много малко шум.

Това е значително по-усъвършенствана plug-in хибридна система от тази в GWM Cannon Alpha Ultra. Може би това не е изненада, тъй като BYD произвежда и продава повече plug-in хибриди от всеки друг автомобилен производител в света и изглежда е усъвършенствал формулата.

Освен че е плавна, задвижващата система осигурява на Shark 6 сериозна мощност. От BYD заявяват, че ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 5,7 секунди – време, което беше потвърдено и по време на тестовете. Това означава, че той е по-бърз от Ranger Raptor, което не е малко постижение. Въпреки това, той не предлага звуковото представление на Raptor, така че изживяването не е толкова вълнуващо.

В допълнение, Shark 6 страда от дразнещо задържане на оборотите и продължава да ускорява за около секунда, след като педалът на газта е освободен. Това е нежелан ефект, който BYD е трябвало да отстрани преди началото на производството.

Използването на пружинно окачване на четирите колела, вместо листови ресори отзад, както е при много други пикапи, осигурява много добра возия на BYD. Това би го превърнало в отличен ежедневен автомобил, лишен от твърдото возене, характерно за някои конкуренти. Системата за регенериране на енергия при спиране е стандартна и предлага две различни настройки. За съжаление, нито една от тях не осигурява толкова интензивно регенериране, колкото би било желателно.

Една интересна функция на хибридната система е възможността да се зададе желано ниво на заряд на батерията, което позволява на двигателя да се включва по-често, за да я зарежда бавно. Този процес обаче отнема доста време. След задаване на цел от 70% при начален заряд от 32%, бяха необходими повече от час шофиране, за да достигне батерията 60%. Разбира се, този режим на шофиране увеличава и разхода на гориво.

Купувачите, които искат да се възползват максимално от plug-in хибридната система, очевидно трябва да я използват по предназначение и да зареждат автомобила у дома. По време на едноседмичния тест такава възможност липсваше, но въпреки това бордовите системи винаги гарантираха, че в батерията има поне малък остатъчен заряд.

Разходът на гориво не е толкова добър, колкото може да се очаква. От BYD обявяват 2,0 л/100 км, когато батерията е заредена между 25% и 100%, или 7,9 л/100 км, ако зарядът е под 25%. По време на теста средният разход беше 9,5 л/100 км, което не е по-добре от конкурентен дизелов пикап. Като се има предвид нивото на мощност обаче, това е компромис, който повечето купувачи вероятно биха приели.

Не беше възможно да се тестват офроуд възможностите на Shark 6. Автомобилът обаче не разполага с блокажи на диференциалите, нито с понижаващи предавки, каквито има plug-in хибридният GWM Cannon Alpha. Поради това той няма да бъде толкова способен извън пътя, колкото някои от своите конкуренти, което означава, че сериозните офроуд ентусиасти вероятно трябва да търсят другаде.

Заключение

Около BYD Shark 6 има много големи очаквания и е лесно да се разбере защо. Той изглежда доста добре, за разлика от новия Kia Tasman, и има по-качествен интериор от всички свои конкуренти.

От BYD са свършили добра работа и с калибрирането на plug-in хибридното задвижване. С изключение на лекото забавяне при падането на оборотите, то работи почти безупречно, като гарантира, че Shark 6 се чувства отлично както в града, така и на магистралата. От всички автомобили в своя сегмент, той е може би най-добрият избор за ежедневен автомобил и трябва да бъде сериозно обмислен от всеки, който търси пикап със средни размери в една от страните, където се продава. За съжаление, моделът няма да се предлага в САЩ.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации