BYD ускорява разработката на автономни автомобили от Ниво 3 за масово производство

Китайският лидер в производството на електрически автомобили BYD възлага надежди на базовите технологии за автономно управление, за да увеличи продажбите си в Китай.

Компанията засилва усилията си за създаване и продажба на повече автомобили, оборудвани със системи за автономно управление от Ниво 3 (L3), след като Пекин направи първата стъпка към дерегулация на технологията.

Според China Business News, компанията си сътрудничи с властите в Шънджън, където е базирана, за тестване на някои от своите автомобили преди старта на масовото производство. От BYD потвърдиха информацията и добавиха, че са извършили тестове на L3 системи в реални условия с пробег над 150 000 километра, но не уточниха кога ще започне производството на първите им автомобили с тази технология.

Новината идва два дни след като Министерството на промишлеността и информационните технологии (MIIT) издаде лицензи на първите двама автомобилни производители за създаване на превозни средства с технология L3, която се счита за автономно управление без нужда от ръце на волана.

Какво представлява автономното управление от Ниво 3?

Според критериите на международната организация за стандартизация SAE International, Ниво 3 позволява на автомобилите да се движат самостоятелно по улиците, но от водачите все още се изисква да бъдат напълно нащрек, за да могат да се намесят при всякакви обстоятелства.

За сравнение, Ниво 5, или напълно автономно управление, означава, че превозното средство не се нуждае от човешка намеса при никакви условия.

Понастоящем повечето системи за подпомагане на водача, използвани в интелигентните автомобили, се класифицират като Ниво 2 или Ниво 2+, които изискват водачите да държат ръцете си на волана през цялото време.

Стратегията на BYD и пазарният контекст

В началото на 2025 г. BYD, най-големият производител на електромобили в света по брой доставки, възложи надежди на базовите технологии за автономно управление, за да стимулира продажбите си в континентален Китай – най-големият автомобилен и EV пазар в света.

Компанията разработи план за производство на автомобили на цена под 100 000 юана (около 14 200 щатски долара), оборудвани с базова усъвършенствана система за подпомагане на водача (ADAS). Очакваше се това да привлече милиони млади шофьори в страната, тъй като повечето китайски автомобили с ADAS са на цени над 150 000 юана.

Властите в Китай обаче затегнаха надзора си върху технологиите за автономно управление в ранен етап, след като през март трима души загинаха при инцидент с модел SU7 в град Тунлин, провинция Анхуей.

През април MIIT се намеси, за да регулира уличните тестове на базови системи за автономно управление и маркетинговите твърдения за подобни технологии. Министерството също така предупреди компаниите да не преувеличават ролята на своите системи за подпомагане.

Според информация на Reuters от септември, която се позовава на неидентифицирани източници, BYD е намалила целта си за продажби за тази година с 16% – до 4,6 милиона броя от предишна прогноза за 5,5 милиона.

След като властите показаха намерение да насърчават масовото въвеждане на тези технологии чрез одобренията за L3 автомобили, BYD има всички основания да разработва активно повече L3 модели, за да увеличи пазарния си дял.

Силна конкуренция в сектора

Много е вероятно китайският автомобилен пазар да стане свидетел на интензивна конкуренция в областта на автономното управление. Продажбите на автомобили, оборудвани с базови системи за автономно управление, отбелязаха ръст в Китай през последните няколко години, движени от желанието на китайските потребители да възприемат новите технологии.

Андрю Фан, главен финансов директор на Hesai Group, най-големият производител на LiDAR сензори в света, заяви миналия месец, че подготовката в китайската автомобилна индустрия за следващото поколение функции за автономно управление е в напреднал етап, още преди Пекин да изчисти регулаторните пречки.

Водещи автомобилни производители, особено тези, които се фокусират върху премиум електромобили като Zeekr на Geely и подкрепената от Huawei Technologies компания Seres, вече са проектирали и разработили интелигентни превозни средства, които се считат за полуавтономни и ще отговарят на правилата за Ниво 3.

В понеделник MIIT даде зелена светлина на Changan Automobile и BAIC да произвеждат първите си L3 автомобили. От министерството обаче уточниха, че тези автомобили, и двата изцяло електрически, ще могат да се движат автономно само по градски улици и магистрали в определени зони.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации