Caterham преминава към нов 1.3-литров турбо двигател

Британският производител Caterham ще използва нов 1.3-литров четирицилиндров турбо двигател от компанията Horse. Той ще замени досегашния 1.6-литров атмосферен Sigma агрегат и ще дебютира в състезателния автомобил от сериите Academy за 2026 г.

Новият двигател, с кодово име HR13DDT, е разработен в сътрудничество с Renault, Nissan и Mercedes-Benz. Агрегатът може да бъде открит в популярни модели като Renault Kadjar, Nissan Qashqai и Mercedes-Benz A-Class. Решението за смяна е продиктувано от необходимост, тъй като производството на стария двигател Sigma е окончателно прекратено преди няколко години, което принуждава Caterham да търси нов доставчик.

Защо е избран точно този двигател?

Изборът на HR13DDT се основава на два ключови фактора. Първо, компанията Horse Technologies (сътрудничество между Aramco, Geely и Renault) се е ангажирала да произвежда агрегата в продължение на поне десет години, което осигурява сигурност за бъдещето. Второ, двигателят е достатъчно компактен, за да се побере в малкото шаси на Caterham, макар и с известни модификации.

Прототипът, който е тестван, има видима издатина на предния капак. Причината е, че горивните тръбопроводи за високо налягане, разположени в горната част на двигателя, са твърде високи за ниския силует на автомобила, въпреки че самият блок е монтиран възможно най-ниско в шасито.

Джордж Кембъл, ръководител на инженерния отдел в Caterham, обясни, че тази издатина (която ще има много по-изчистен вид при финалната версия) е необходима. Според него компанията предпочита да не променя позицията на горивните тръбопроводи, тъй като производителят е инвестирал време и средства в тяхната разработка и има установена процедура за монтаж.

Кембъл също така увери, че промяната няма да повлияе на уникалното усещане при управление на Caterham. Той подчерта, че водачът все още ще има отлична видимост над колелата, което е от решаващо значение за прецизното насочване на автомобила към върха на завоя.

Какви са техническите характеристики?

Двигателят Horse е 1,3-литров четирицилиндров турбо агрегат, произвеждан във Валядолид, Испания. Той използва алуминиев блок и осигурява 130 к.с. при 5700 об/мин и 176 Нм въртящ момент при 5150 об/мин, въпреки че голяма част от въртящия момент е налична в значително по-ниския оборотен диапазон.

Общото тегло на двигателя е около 80 кг, като от Caterham подчертават, че това не води до увеличение на общото тегло на автомобила. Инженерите са монтирали маховик, който е с 30% по-лек, както и нова изпускателна система. Заради специфичните изисквания на модела Seven, компанията е разработила и собствен електронен блок за управление (ECU).

Нововъведенията обаче не се изчерпват само с двигателя. Caterham са заменили старата петстепенна скоростна кутия от Mazda MX-5 с шестстепенен вариант от най-новата версия на модела. Добавен е и нов, изработен по поръчка алуминиев диференциал с ограничено приплъзване, който заменя стария чугунен компонент от BMW. Това е първият път, в който състезателен автомобил от сериите Academy получава такъв диференциал.

Но нека се върнем на най-спорната тема. Турбо в Caterham? Джордж Кембъл, ръководител на развойния отдел, признава, че компанията е леко притеснена относно реакцията на клиентите.

Той споделя, че не крие притеснението си, тъй като характерът на Caterham се крие във високите обороти и обратната връзка, която се засилва с всяка обиколка. Това е в контраст с традиционните турбо двигатели, при които мощността идва рязко и рано, след което платото на мощността е равно. Поради тази причина екипът е положил много усилия, за да запази възможно най-линейно усещане при разгръщането на мощността.

Успешен ли е резултатът?

Получихме възможност да изпробваме прототипа на Caterham Academy с двигател Horse по време на отворен ден на пистата „Брандс Хеч“. Това се оказа перфектната среда, за да се добие представа за поведението на автомобила в реални условия.

Още на излизане от бокса достигам ограничителя на оборотите, а след това отново на спускането от завоя „Друидс“. Първите впечатления са, че двигателят определено има рязко разгръщане на мощността. Първоначалното покачване на оборотите е очаквано, но около 4000-4500 об/мин турбината се включва бързо и оптималният момент за смяна на предавка настъпва скоро след това.

Свиква се трудно, също както и с гумите Toyo, които умишлено са с ниско сцепление. Caterham Academy е популярна състезателна серия, отворена за всеки без предишен опит. Идеята е участниците да се научат на контрол и техника по начин, който малко други съвременни състезателни коли предлагат.

Определено има много за учене, а звукът не може да се нарече благозвучен. Той обаче е целеустремен и механичен, което се вписва добре в цялостния характер на автомобила. След няколко обиколки се връщам в бокса, за да говоря с Алекс Рийд, ръководител на моторспорт отдела на Caterham, който има зад гърба си много километри тестове с новия автомобил.

Той препоръча да използвам по-висока предавка от очакваното почти навсякъде, с изключение на главната права, където е по-добре да се задържи пета, преди да се включи шеста. Рийд също така посъветва да подавам газ по-рано, за да може турбината да се развърти и мощността да е налична точно когато е необходима.

Разликата е огромна. С по-висока предавка двигателят вече не се усеща толкова рязък. Натрупването на мощност е плавно, със съвсем умерено усещане за принудително пълнене в горната третина на оборотомера. Подаването на газ по-рано също променя всичко. Инерцията е ключова, а правилният момент за ускорение (в комбинация с новия диференциал) е перфектният начин за избягване на недозавиването в средата на завоя.

Разликата би трябвало да се отрази и на времената за обиколка. От Caterham смятат, че автомобилът с двигател Horse може да бъде с около секунда по-бърз на късата конфигурация на „Брандс Хеч“, което е сериозно постижение. Наистина, малката кола изпреварваше почти всичко на пистата.

Един от техниците на Caterham сподели, че състезателната тактика също може да се промени в резултат на новия двигател. Преди пилотите са забавяли умишлено на върха на завоя, за да извадят конкурента си от оптималния оборотен диапазон. Подобна тактика вероятно ще бъде далеч по-малко ефективна с новия автомобил.

Каквото и да се случи, Caterham няма много време за подготовка. Засега двигателят Horse е потвърден само за автомобилите от сериите Academy за модел 2026 г., като шампионатът започва през пролетта. Очакванията са новото задвижване да бъде въведено поетапно и в другите състезателни серии на марката. Все още няма информация дали двигателят ще се предлага и в шосейните модели, но е много вероятно.

Както често се случва, най-добрият начин да се преодолеят притесненията относно турбо двигател в Caterham е да се изпита лично. Атмосферните агрегати ще ни липсват – те вършеха брилянтна работа през годините и бяха изключително забавни за каране.

И все пак, двигателят Horse почти не отнема от магията и, което е най-важно, продължава да позволява на пилотите да се съсредоточат върху управлението, спирачките, пренасянето на тежестта и всичко останало, което има значение при шофирането на състезателен Caterham. А в крайна сметка, точно това е смисълът.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации